معاون فنی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در هفت ماهه امسال 290 نفر مبتلا به تب مالت در استان شناسایی شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش 15 درصد افزایش دارد.

 

 

tab-malt-bimari

معاون فنی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش تعداد مبتلایان به تب مالت در استان خبر داد وگفت: شیوع سریع این بیماری تهدید جدی برای سلامت مازندرانی ها به شمار می رود .

 

 

 

به گزارش شرق پرس, نادر آهنگر در گفت و گو با  ایرنا افزود : در هفت ماهه امسال ۲۹۰ نفر مبتلا به تب مالت در استان شناسایی شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۱۵ درصد افزایش دارد.

 

وی ادامه داد : پارسال در مجموع ۴۸۷ نفر مبتلا به تب مالت در مازندران شناسایی شده بودند.

 

آهنگر از تب مالت به عنوان بیماری مشترک میان انسان و دام یاد کرد و با اظهار این که تب مالت از دام به انسان انتقال می یابد ، گفت : مصرف شیر و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه مانند پنیر ، خامه و بستنی مهم ترین علت ابتلای شهروندان مازندرانی به تب مالت است.

 

وی علت تب مالت ۸۰ درصد از بیماران شناسایی شده را مصرف لبنیات غیرپاستوریزه دانست و افزود : با رونق فروش محصولات لبنی به صورت سنتی و استقبال مردم از محصولات لبنی محلی ، شیوع تب مالت در مازندران سیر صعودی به خود گرفته است .

 

آهنگر از مردم خواست تا در صورت امکان از مصرف شیر و محصولات لبنی غیر پاستوریزه خودداری کنند و توصیه کرد : در غیر این صورت شیر تازه محلی باید جوشانده شده تا پاستوریزه شود.

 

وی کنترل نکردن بیماری تب مالت را را دارای پیامدهایی چون فلج شدن و حتی مرگ دانست و گفت : واکسناسیون بموقع دام ها را نیز یکی از راه های مقابله با شیوع بیماری تب مالت است.

 

بی اشتهایی ، تعریق شبانه ، سردرد ، درد بدن و زانو علائم اولیه بیماری تب مالت به شمار می رود.