تقوی‌فرد با اشاره به اینکه قتل زن دارابکلایی هم موضوع از پیش برنامه‌ریزی شده نبود، اظهار کرد: این قتل به دلیل بی‌عقلی قاتل، رخ داد و نباید بزرگ‌نمایی شود.

taghavi fard-dadgostari15

 

 

به گزارش شرق پرس و به نقل از فارس حجت‌الاسلام محمدعلی تقوی‌فرد در نخستین روز از هفته قوه‌قضائیه در نشست خبری که در سالن اجتماعات دادگستری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: از مواردی که اصحاب رسانه می‌توانند توجه ویژه به آن داشته باشند امانت‌داری در انتقال مطلب است که برای ما هم دارای اهمیت ویژه است.

 

 

 

وی با بیان اینکه مسئولیت رسانه مهم است و اعتقاد دارم اگر جامعه اطلاع‌رسانی ما فعال باشد و اهداف خوبی را پیگیری کند، کار ما بسیار راحت‌تر است، افزود: تاثیر اطلاع‌رسانی مجازات یک پرونده به مراتب بیشتر از چندین پرونده است که بدون اطلاع‌رسانی، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

 

مدیرکل دادگستری مازندران با اشاره به اینکه اگر مردم اخلاق خوب داشته و قانون‌مند باشند، کار ما ساده‌تر می‌شود، گفت: آمار و ارقام تکان‌دهنده‌ای داریم و شاید مشکل اجتماعی ما در جایی است که ما از آن غافل هستیم و اگر این آمار مورد توجه قرار گیرد و همه به وظایف اصلی خود عمل کنند مشکل نخواهیم داشت.

 

 

این مسئول با بیان اینکه چرا باید این تعداد زندانی داشته باشیم که موجب ناراحتی خانواده‌ها شود، تصریح کرد: دولت به هیچ عنوان نمی‌خواهد کسی در زندان باشد و آمار زندانیان نشان می‌دهد مراکز آموزشی و خانواده، تربیت درست افراد را انجام ندادند و اگر اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی درستی داشته باشند تعداد قابل توجه زندانی نخواهیم داشت.

 

 

تقوی‌فرد با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۰ هزار نفر گرفتار زندان و فرد زندانی هستند، ادامه داد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی ما ضعیف است و نتوانستیم آموزش را به گونه‌ای انجام دهیم که منجر به بروز خطا و عمل خلاف نشود.

 

 

وی با بیان اینکه ماهیت و حقیقت دستگاه قضایی، اطلاع‌رسانی نیست در حالی که هویت رسانه و مراکز آموزشی، آموزش و اطلاع‌رسانی است، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا ماهیت قضاوت دارد و ما در مرحله آخر قرار داریم و در قانون پیش‌بینی نشده که اطلاع‌رسانی یا آموزش داشته باشیم و اطلاع‌رسانی، موضوعی خارج از وظیفه دستگاه قضا و در واقع ایثار است.

 

 

مدیرکل دادگستری مازندران با اشاره به اینکه دستگاه قضا در بعضی موارد حتی از اطلاع‌رسانی منع است، اظهار کرد: در فرهنگ‌سازی و علم در جامعه عملکرد مطلوب وجود ندارد و دستگاه قضا هم گرفتار این موضوع است و هرچه فعالیت دادگستری بیشتر شود نشان از سوء‌فرهنگ در جامعه است.

 

 

این مسئول با بیان اینکه شلوغی و خلوت بودن دستگاه قضایی به تربیت و آموزش در جامعه مربوط است، افزود: آمار دادگاه‌های خانواده تکان‌دهنده است و این نشان می‌دهد برنامه‌ها و اهداف خانوادگی گم شده است و مرد و زن در خانه نمی‌دانند چه وظایفی دارند و این آثار نامطلوبی بر جامعه می‌گذارد.

 

 

تقوی‌فرد با اشاره به اینکه به درآمد در خانواده توجه ویژه‌ای شده اما به تربیت فرزندان توجهی نمی‌شود، گفت: در بسیاری خانواده‌ها، بانوان شاغل هستند و بسیاری دیگر هم در فکر اشتغال هستند و نتیجه‌اش این می‌شود که فرزندان، یتیم نیم‌روز هستند و بداخلاقی‌ها به وجود می‌آید.

 

 

وی با بیان اینکه آمار زندانیان نشان می‌دهد در سنینی هستند که نیاز به مربی دارند و از نظر تربیتی دچار چالش هستند، تصریح کرد: اگر این آموزش‌ها با همکاری رسانه باشد ما استقبال می‌کنیم اما اگر این جلسات خروجی نداشته باشد وقت خودم را تلف نمی‌کنم و در این جلسات حضور نمی‌یابم.

 

 

مدیرکل دادگستری مازندران با اشاره مسئله زمین‌خواری ادامه داد: در سال‌های اخیر با پدیده زمین‌خواری به صورت ویژه برخورد شد و از سال ۹۳ در این قضیه محکم وارد شدیم، زمین‌خواری از سال ۶۳ تا ۹۳ روند صعودی را طی می‌کرد که سال گذشته این مسئله به صفر رسید و این دیدگاه و روش همچنان حاکم است و با تمام توان اقدام می‌کنیم و اعتقاد ما این است اراضی کشاورزی و جنگلی، متعلق به همه نسل‌ها است و امانت در اختیار ما قرار دارد.

 

 

این مسئول با بیان اینکه در مازندران قتل زنجیره‌ای و باندی نداریم، خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت مازندران، قتل‌هایی که در استان داریم موضوعی طبیعی است و قتل‌های اخیر هم هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد و برخی موارد هم قتل نبود بلکه خودکشی گزارش شده است.

 

 

تقوی‌فرد با اشاره به اینکه قتل زن دارابکلایی هم موضوع از پیش برنامه‌ریزی شده نبود، اظهار کرد: این قتل به دلیل بی‌عقلی قاتل، رخ داد و نباید بزرگ‌نمایی شود.

 

 

وی در پایان با بیان اینکه این پرونده به صورت ویژه در حال رسیدگی است، گفت: از ابتدا در روند رسیدگی این پرونده قرار دارم و نظیر ندارد به صورت ویژه پیگیر پرونده باشیم و این پرونده در مراحل آخر قرار دارد.