متاسفانه انسان ها قدر طبیعت زیبا و مناظر بکر و دلفریب جنگل ها را نمی دانند و آگاهانه یا ناآگاهانه، دست به تخریب آن می زنند . این محافظ جنگل های مازندران گفت : قطع درختان برای روشن کردن آتش،رها کردن آتش که در مواردی به آتش سوزی های فراوان در جنگل ها منجر شده […]

متاسفانه انسان ها قدر طبیعت زیبا و مناظر بکر و دلفریب جنگل ها را نمی دانند و آگاهانه یا ناآگاهانه، دست به تخریب آن می زنند . این محافظ جنگل های مازندران گفت : قطع درختان برای روشن کردن آتش،رها کردن آتش که در مواردی به آتش سوزی های فراوان در جنگل ها منجر شده است ، ریختن زباله ، نوشتن یادگاری بر روی درختان و موارد بسیار دیگر ، آسیب هایی است که انسان ها به جنگل وارد می کنند.

قرق بان بهشهری از مشقاتبه گزارش شرق پرس, قرق بانی ، شغلی کمتر شناخته شده در ایران است ؛ مسوولیت بسیار مهم و تاثیرگذاری که بخش عمده ای از آرامش این روزهای جنگل های مازندران ، مدیون مسوولیت پذیری این افراد است .

 حسینعلی آقایی قرق بان بهشهری است که بیست و سومین سال انجام وظیفه در این سمت را می گذراند.

وی که یک چشمش را در جنگ تحمیلی از دست داده است ، به رغم این مشکل ظاهری که می توانست مانعی جدی برای فعالیت در این شغل شود ، سال ها است جنگل را برای فعالیت خود انتخاب کرده و به گواه همگان ، بخوبی از عهده این مسوولیت سنگین برآمده است.

این قرق بان با سابقه که ماه های آخر فعالیت خود را می گذراند در گفت و گو با ایرنا به مهم ترین وظایف و مسوولیت های این شغل اشاره کرد و گفت : مهم ترین کار قرق بانان ، حراست از جنگل ها و جلوگیری از بروز مشکل برای درختان است .

وی بیان کرد : عوامل طبیعی که می تواند برای درختان مشکل درست کند، آسیب های ناشی از پوسیدگی درختان و امراض گوناگون است .

آقایی افزود : قرق بانان به دلیل آشنایی فراوان با درختان و تجربه ناشی از سال ها حضور در جنگل،درختان سالم را از ناسالم تشخیص داده و به مسوولان بالادستی و کارشناسان جنگل بانی اطلاع می دهند.

 

قرق بان بهشهری

قرق بان

این قرق بان گفت : درصورتی که این آسیب ها قابل برطرف شدن باشد،آن ها نسبت به درمان درخت اقدام می کنند اما اگر تشخیص دهند که این مریضی قابل درمان نیست،دستور قطع درخت را می دهند.

وی افزود : اگر این درختان در زمان مشخص قطع نشوند ، ممکن است برای دیگر درختان ایجاد مشکل کند و در بسیاری از موارد، سقوط ناگهانی این درختان موجب شکسته شدن درختان دیگر می شود و قطع آن ها ضروری است .

قرقبانان به طور معمول در اعماق جنگل ها حضور دارند و به طور معمول در این مکان ها ،افراد بسیار کمی رفت و آمد می کنند و به همین علت،فعالیتشان برای مردم ناشناخته است .

آقایی در این باره گفت : بسیاری از مردم گمان می کنند قرق بانان تفاوتی با محیط بانان محیط زیست ندارند ، اما فکر می کنم باید مردم را از نحوه فعالیت و گستره کاری ما بیشتر آشنا کرد .

متاسفانه انسان ها قدر طبیعت زیبا و مناظر بکر و دلفریب جنگل ها را نمی دانند و آگاهانه یا ناآگاهانه، دست به تخریب آن می زنند . این محافظ جنگل های مازندران گفت : قطع درختان برای روشن کردن آتش،رها کردن آتش که در مواردی به آتش سوزی های فراوان در جنگل ها منجر شده است ، ریختن زباله ، نوشتن یادگاری بر روی درختان و موارد بسیار دیگر ، آسیب هایی است که انسان ها به جنگل وارد می کنند.

وی افزود : در کنار این معضلات ، قاچاق چوب را نیز باید اضافه کرد انسان های فرصت طلب می کوشند از دامنه وسیع جنگل ها استفاده کرده و با قطع کردن درختان و فروش آن ها ، به سود سرشاری برسند که قرق بانان در همه این موارد تلاش می کنند از حقوق مردم در حفظ جنگل ها مراقبت کنند.

آقایی به محدوده فعالیت خود اشاره کرد و گفت : محدوده ای که من مسوولیت حراست از آن ها را بر عهده دارم،حدود یکهزار هکتار است ، منطقه ای بسیار وسیع که در ۲۳ سال مسوولیتم،وجب به وجب آن را گشته و به زیر و بم آن آشنا هستم .

این قرق بان بیان کرد : برای آن که بتوانم این وظیفه را بدرستی انجام دهم روزانه حدود ۲۰ کیلومتر از محدوده جنگل های تحت نظرم را پیاده طی می کنم.

وی افزود : در مسیر پیاده روی هر روزه ام اگر شاهد بروز مشکلی در جنگل ها باشم به کارشناسان اطلاع می دهم تا نسبت به رفع آن اقدام شود . به طور مثال ممکن است در منطقه ای هیچ درختی وجود نداشته باشد که در آن صورت کارشناسان درخت های سازگار با آن محدوده را می کارند و یا قاچاقچیان چوب را مشغول قطع درختان ببینم که در آن صورت نیز مسوولین حراست را مطلع کرده تا از ادامه این کار جلوگیری شود.

آقایی بیان کرد : در ابتدای کارم، طی کردن این مسیر کار بسیار طاقت فرسا بود اما پس از گذشت مدتی،کم کم به آن عادت کردم . وی افزود : البته به دلیل زندگی در روستا ، با جنگل و دنیای درون آن آشنا بودم . الان که ۲۳ سال از فعالیتم در شغل قرق بانی می گذرد،پیاده رفتن این مسافت برایم بسیار آسان است .

این قرق بان گفت : الان همه گونه های جنگلی را بخوبی می شناسم . با گیاهان و هر آن چه در جنگل است آشنایی دارم و اگر روزی شاهد درخت قطع شده ای باشم که بدون دلیل و با هدف سود جویی بریده شده باشد ، به غصه ای مبتلا می شوم و چند روز پس از آن همچنان به درخت قطع شده فکر می کنم .

وی به مخاطرات این شغل اشاره کرد و گفت : در جنگل به جز قاچاقچیان،حیوانات وحشی فراوانی وجود دارد که می توانند برای انسان خطرناک باشند.

آقایی بیان کرد : تنها وسیله در اختیار قرق بانان، داس است اما خوشبختانه در سال های اخیر،حراست از جنگل های بهشهر به گونه ای تشدید شده که قاچاقچیان کمتر به خود اجازه می دهند مبادرت به قطع درختان کنند .

وی ادامه داد : در جنگل های بهشهر حیوانات فراوانی مانند خوک،خرس و پلنگ وجود دارد اما تاکنون با هیچکدام از این حیوانات برخورد رودر رو نداشتم که مجبور به مقابله با آن ها شوم .

این قرق بان به اجرای طرح خروج دام از جنگل ها اشاره کرد و گفت : در گذشته دام در جنگل حضور مستمر داشت اما اثرات تخریبی آن به چشم نمی آمد.

آقایی اظهار کرد : هر جا دامسرا ( محل نگهداری دام ) در عرصه جنگلی باشد ، تا شعاع چند صد متری آن ، گونه های درختی خوش فرم و با ارزشی چون افرا ، ممرز ، راش و مانند این ها قادر به تجربه حیات نخواهند بود و به جای آن ،گونه های بد سرشتی چون کلهو جایگزین خواهند شد .

وی ادامه داد : همچنین حرکت دائمی دام در عرصه های جنگلی باعث کوبیدگی خاک شده و امکان استقرار بذر را کم می کند و از کیفیت آن ها کم خواهد کرد .

این قرق بان بهشهری گفت : از سال های دور که اجرای طرح جنگلداری زیر نظر کارشناسان در این منطقه آغاز شد ،طبق برنامه دام ها و دامسراها به تدریج از عرصه جنگلی خالی و جای آن نهال کاری در مناطق وسیع آغاز شد.

وی افزود : امروزه آن نهال ها به رشد مطلوبی رسیده و جنگل های انبوهی را در محل پیشین دامسراها ایجاد کرده اند .

آقایی گفت : در حال حاضر جنگل های بهشهر از معدود جنگل های مازندران است که هیچ دامسرایی در آن وجود ندارد و همه آن ها به مرور زمان تخلیه شدند و این کار باعث شده جنگل های مدیریت شده در اطراف روستاهای محمد آباد، پچیم و زلت طبق نظر کارشناسان جزو بهترین جنگل های شمال کشور به حساب بیاید.