انتشار خبر شکار گرازهای جنگل مازندران توسط شکارچیان خارجی حاشیه هایی را بوجود آورد به گونه ای که برخی نگاه انتقادی و برخی دیگر موافق این ماجرا بودند.

ماجرای شکار گراز در جنگل های مازندران توسط خارجی ها

 

شرق مازندران: اخیرا  انتشار تصاویر و اخبار شکار وسیع گرازهای جنگل مازندران توسط شکارچیان حرفه ای اسپانیایی موجب انتقاد برخی از مردم عمدتا در بین طرفداران محیط زیست و خوشحالی برخی دیگر از مازندرانی‌ها شد.

موضع طرفداران محیط زیست که ناگفته مشخص است، آنها اغلب از هرگونه دست اندازی به حیاط وحش و شکار حیوانات وحشی بیزارند و در برابر آن انتقادهای مختلف با ابزارهای متفاوت از جمله تجمع، قرار دادن تصاویر و پست در شبکه های مجازی و … نشان میدهند که در این مورد البته کار به تجمع نرسید اما نگرانی های قابل توجهی را پدیدار کرد.

از طرفی اما برخی از مردم بومی و اغلب کشاورزان منطقه ظاهرا نگرانی از این مساله ندارند و با دو استدلال ارائه شده، شکار کنترل شده را از نظر خود بدون اشکال میدانند، نخست زادآوری زیاد گرازهای جنگلی شمال و دیگری آسیبهایی که به مزارع و باغهای مردم حاشیه جنگل وارد میکند.

برخی آنها همواره و همه ساله از هجوم گرازها ” در گویش مازندرانی خی ” در امان نبوده اند و این مساله موجب ایجاد امنیت بیشتر در مزارع آنها میشود.

البته در سالهای گذشته مجوزهایی برای اقلیت‌‎های مذهبی صادر شده تا بتوانند از فرصت شکار این حیوانات برای تهیه گوشت مصرفی بهره ببرند، هرچند برخی اوقات دیگر افراد نیز به شکار این حیوان مبادرت میکنند…

در هر حال پس از آنکه موضوع شکار گرازها و تهیه کلیپ از لحظه فرار و شکار آنها در منطقه سوادکوه حساسیت عمومی را برانگیخته بود در روزهای گذشته ابتدا مدیرکل محیط زیست مازندران شکار این حیوانات توسط شکارچیان خارجی را در چارچوب صدور مجور قانونی توریسم شکار دانسته بود و روز گذشته نیز مدیرکل شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور از قیمت ۱۵۰۰ دلاری هر راس گراز برای شکارچیان خارجی خبر داد.

علی تیموری این را هم گفت که “در سال ۹۴ تعداد ۳۹ مجوز برای شکار گراز ویژه شکارچیان خارجی در استانهایی که تعداد زیادی گراز دارد صادر شد و براساس مصوبه شورای اقتصاد هر یک راس گراز برای شکارچیان خارجی حدود ۱۵۰۰ دلار هزینه دارد که در مقایسه با کشورهای همسایه قیمت آن بسیار بالا است. امسال برای صدور مجوز شکار گراز برنامه ای در دستور کار نداریم و به دلیل افزایش قیمت، شکارچیان خارجی هم تمایلی برای شکار گراز در کشورمان ندارند، اما قیمت گراز برای اقلیت های مذهبی در داخل کشور بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است و زمانی که این افراد برای شکار به منطقه می روند محیط بانان از ابتدا تا انتهای شکار حضور دارند.”

بااین تفاسیر ارائه شده توسط مسئولان محیط زیست شکارچیان خارجی علاوه بر شکار گراز ضرر آفرین در مناطق شمالی، ۱۵۰۰ دلار نیز بابت هر گراز پرداخت کرده و البته آسیبی هم به ازدیاد نسل آنان وارد نکرده اند، هرچند انتشار فیلم ۵۰ دقیقه ای تیراندازی شکارچیان خارجی و به زمین خوردن حیوانات جنگلی آنهم با ملودی و موسیقی اصیل و سنتی ایرانی به عنوان زیرصدای کلیپ، موجب ناراحتی علاقمندان به حیات وحش شود.

 

 

 

 

 

تابناک