مهردادی گفت: مدیریت میانکاله طبق بحث‌ها و کشمکش‌های که درگذشته شکل‌گرفته بود خوشبختانه با حمایت‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده بحث جدا شدن میانکاله از مازندران منتفی و همچنان سابق مدیریت این زیست‌کره به استان مازندران اختصاص دارد

mehrdadii54

 

 

به گزارش شرق پرس مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با اشاره به کشمکش‌های تقسیمات کشوری در خصوص مدیریت میانکاله و واگذاری به استان گلستان، جدا شدن آن را از مازندران منتفی دانست.

 

 

ناصر مهردادی در گفتگو با مهر  بیان کرد: مدیریت میانکاله طبق بحث‌ها و کشمکش‌های که درگذشته شکل‌گرفته بود خوشبختانه با حمایت‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده بحث جدا شدن میانکاله از مازندران منتفی و همچنان سابق مدیریت این زیست‌کره به استان مازندران اختصاص دارد همان‌طور که بخش مهمی از آشوراده در تقسیمات کشوری در استان گلستان است اما مدیریت آن در مازندران است.

 

به گفته مهردادی وضعیت گونه‌های جانوری در تالاب میانکاله خوشبختانه از روند خوبی برخوردار است، چراکه  بیش از ۶۰ درصد از گونه‌ها چه در بخش گونه‌های خاص پرندگان و چه در بخش دیگرگونه‌های جانوری بی‌نظیر و بسیار مؤثر است.

 

ناصر مهردادی گفت: استان مازندران با توجه به اقلیم آب و هوایی و ظرفیت‌های بالقوه زیست‌محیطی تالاب زیبای میانکاله را به‌عنوان مهم‌ترین ذخیره‌گاه زیستی کشور به خود اختصاص داده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران افزود: در دورانی که بحث زیست‌کره مطرح بود و کشورهای بسیاری نگران و درگیر این مهم بودند میانکاله به‌عنوان اولین تالاب ثبت‌شده بین‌المللی و به‌عنوان یکی از زیست‌کره‌های مهم لقب گرفت لذا باید نگرانی‌های در بحث ذی‌نفعان به‌عنوان امری جدی موردبررسی قرار گیرد.

 

وی با اشاره خشک شدن تالاب میانکاله بیان داشت: ساخت‌وسازهایی در این زیست‌کره که اصلاً نباید شکل بگیرد بعضاً شکل گرفت لذا خوشبختانه با پیگیری به‌موقع مسئولان شهرستان بهشهر موضوع ساماندهی  پناهگاه  حیات‌وحش میانکاله در دستور کار قرار گرفت و با مانع‌شدن ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه حدود ۶ ساختمان مسکونی را تخریب کردیم.

 

مهردادی بی‌توجهی به زیست‌کره، سودجویی‌ها و خواسته‌های نامعقول از ذخیره‌گاه زیستی میانکاله را ازجمله مهم‌ترین چالش این زیست‌بوم دانست و همچنین گفت: بعضی از سودجویی‌هایی با زمین‌خواری در منطقه که از دوره گذشته تاکنون برجای‌مانده باید دستشان از این خواسته نامعقول کوتاه شود لذا نیاز هست شهرداری‌ها و مردم منطقه به‌جای ویلا سازی و تغییر کاربری جهت حفظ از این ذخیره‌گاه زیستی وارد عمل شوند.

 

وی با اشاره به سرشماری مرال ها و تنوع زیستی آن در مازندران افزود: تعداد این مرال ها در مناطق  مازندران بسیار پراکنده است به‌طوری‌که از رامسر تا گلوگاه در بخش‌های مختلف داریم  لذا به‌تدریج  در بهشهر، دو دانگه و چهاردانگه  وضعیت تنوع مرال ها خیلی خوب، نوشهر و چالوس ایدئال، در شهرستان گلوگاه و سایر شهرستان‌ها به نسبت ایدئال است.