محمد سلطان تویه با تائید مرگ دختربچه 6 ساله ساروی بدلیل مصرف قارچ سمی از خانواده ها خواست در مصرف قارچ ها توجه بیشتری داشته باشند.

مرگ دختربچه ساروی بعلت مصرف قارچ سمی

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) دکتر محمد سلطان تویه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: دختر ۶ ساله ای به نام ف. م، ۱۶ آبان  امسال با درد شکم ، استفراغ و اسهال  ، بدون تب به بیمارستان بوعلی سینا ساری مراجعه کرد و پذیرش شد.

 

وی افزود: با تشخیص احتمالی عفونت ویروسی تحت بررسی و درمان قرار گرفت بعد از اقدامات اولیه درمانی ، حال بیمار بهتر شد.

 

سلطان تویه با بیان اینکه این بیمار دو روز بعد به تدریج دچار افزایش استفراغ و سپس کاهش هشیاری شد، افزود: بیمار به تدریج دچار زردی شد و در ادامه علائم نارسایی حاد کبد بروز کرد و سبب کاهش بیشتر هوشیاری در بیمار شد.

 

دکتر سلطان تویه گفت: با توجه به اینکه علل اینگونه بیماریها می تواند ناشی از هپاتیت A، بیماری ویسلون و مسمومیتها باشد لذا ضمن انجام اقدامات تشخیصی لازم و دریافت شرح حال اختصاصی ، تیم پزشکی متوجه مصرف قارچ وحشی توسط بیمار و خانواده اش در روزهای گذشته شدند و اقدامات درمانی سریعا پس از مشاوره های متخصصان مسمومیت و عفونی شروع شد و مراقبتهای ویژه ادامه یافت.

 

وی افزود: با توجه به اختلال شدید تستهای کبدی و انعقادی و درمان های مرتبط، پاسخی حاصل نشد و بیمار به علت آنسفالوپاتی کبدی حاد مقاوم به درمان و برادی کاردی، جان خود را از دست داد.

 

وی گفت: سایر اعضای خانواده هم دچار علائم گوارشی شده و در یکی از اعضای خانواده افزایش آنزیم های کبدی دیده شد و تحت درمان قرار گرفت.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: در مورد این بیماری ،تشخیص مسمومیت با قارچ آمانیتا فالوئیدس داده که سم آماتوکسین ترشح می کند،این قارچ یک قارچ جنگلی بوده درحیاط منازل رشد کرده و شدیدا سمی است.

 

دکتر سلطان تویه به همه همشهریان توصیه کرد در مصرف قارچ، توجه ویژه داشته باشند و از مراکز توزیع و فروش معتبر خریداری کنند.