دومین همایش هم‌اندیشی و نشست بخشدار، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی بخش یانه‌سر بهشهر با حضور امام جمعه این شهرستان در مسجد جامع مرکز بخش(بیشه‌بنه) برگزار شد.

 

 

بخش یانه‌سر بهشهر در حالی در یک منطقه کوهستانی و با مشکلات خاص خود قرار گرفته که روزانه محل رفت و آمدهای فراوانی است اما از راه دسترسی محروم مانده و این موضوع مطالبه مهم مسئولان و اهالی این بخش است.

 

 

به گزارش شرق پرس,  دومین همایش هم‌اندیشی و نشست بخشدار، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی بخش یانه‌سر بهشهر با حضور امام جمعه این شهرستان در مسجد جامع مرکز بخش(بیشه‌بنه) برگزار شد.

 

 yanesar142

 

 مسئولان محلی از اینکه امام جمعه شهرشان یک فرد بومی است و هم با منطقه و هم با مردم و مشکلات آنها آشنایی دارد، خوشحال بودند به همین منظور به راحتی به بیان نظرات و پیشنهادات و مطالبات خود پرداختند.
اگر چنین جلساتی فقط صرف گردهمایی و ارائه عملکرد باشد و خروجی آن به سود مردم نباشد، همان بهتر که برگزار نشود و وقت و هزینه و فکری نیز برای آن اختصاص نیابد.

 

وسعت عرصه و مدیریت محلی می‌طلبد تا زیرساخت‌های اولیه را داشته باشیم

 

رئیس شورای بخش یانه‌سر در همایش هم‌اندیشی شوراها و دهیاران این بخش گفت: شوراها و دهیاران در خط مقدم خدمت به مردم بوده و نیروهایی پاک‌دست، بی‌ادعا، ولایتمدار، صادق و تلاشگر هستند.

 

محمدرضا رجایی از عنایت دستگاه‌های اجرایی نسبت به مردم این بخش از مازندران قدردانی کرد و افزود: با وجود مشکلات زیادی که در یانه‌سر داریم اما خدمات زیادی نیز انجام شد و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی هستند که به صورت شبانه‌روزی در اینجا فعالیت می‌کنند.

 

وی خواستار تثبیت پاسگاه انتظامی بخش یانه‌سر شد و اظهار داشت: وسعت زیاد این روستا می‌طلبد تا پاسگاه  انتظامی فعال و دارای تجهیزات مناسب شود.

 

این مسئول محلی تصریح کرد: جمعیت واقعی یانه‌سر، ۴۵ هزار نفر است اما تنها ۷ هزار نفر ثبت شده است همچنین یانه‌سر دارای ۲۷ هزار هکتار عرصه کشاورزی و ۲۸ هزار جنگل و مرتع مرغوب است.

 

رجایی در ادامه گفت: از ۵۴ روستای یانه‌سر، ۳۶ روستای دارای شورای اسلامی و ۳۰ روستا دارای دهیاری هستند و با این ظرفیت‌ها در بخش عرصه و مدیریت محلی، نیازمند زیرساخت‌های اولیه هستیم که مهم‌ترین آن، جاده دسترسی است.

 

فروش دام به علت نداشتن چراگاه

 

عضو شورای اسلامی «پجیم» به نمایندگی از روستاهای غرب یانه‌سر، گفت: روستاهای این نقطه از یانه‌سر از جمله یخکش، زلت و شیخ‌نور از روستاهای پرجمعیت اما محروم هستند که مهم‌ترین مشکل آنها، دسترسی نداشتن به جاده مناسب است به طوری که نیمی از جاده، خاکی است و تردد به سختی انجام می‌شود.

 

 yanesar141

 

 

اسماعیل رحمانی با بیان اینکه شغل بیشتر مردم یانه‌سر دامداری است و این روستا در حاشیه جنگل و محصور در جنگل است، افزود: به دلیل محروم بودن دامداران از چراگاه، تعداد قابل توجهی از آنها مجبور به فروش دام‌های خود شدند و این موضوع باعث افزایش بیکاری و مهاجرت آنها به شهر می‌شود.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه طرح هادی برخی از روستاها ارائه شده است، گفت: این طرح‌ها باید حمایت و اجرا شوند.

 

بی‎توجهی راه و شهرسازی بهشهر

 

رئیس شورای اسلامی روستای «پچت» با بیان اینکه روستاهای «شیخ‌محله»، «زلت»، «پچت»، «یخکش» و «پجیم» از جمله روستاهایی هستند که در طول سال بیشترین جمعیت ساکن در یانه‌سر را دارند، اظهار داشت: اهالی برای رفت و آمد با مشکل مواجه هستند و ساعات زیادی را باید در راه باشند.

 

سیدقاسم جلالی بیان داشت: اداره راه و شهرسازی نیز با وجود پیگیری‌هایی که انجام دادیم، توجهی به مطالبات مردم ندارد.

 

این مسئول محلی با اشاره به مشکل اشتغال جوانان در بخش یانه‌سر، گفت: با در اختیار گذاشتن وام‌های کم‌بهره می‌توان از مهاجرت و تبعات ناشی از آن جلوگیری کرد.

 

وی بار دیگر بر ضرورت راه دسترسی به یانه‌سر تاکید و خاطرنشان کرد: در صورتی از این نعمت بی‌بهره هستیم که کارخانه آب معدنی جهان‌سو، چشمه سمبی، امام‌زاده شیخ نورالدین، و غار «باد لک‌لک» از مناطق مهم یانه‌سر در این روستاها قرار دارند.

 

جلالی همچنین با انتقاد از عملکرد نمایندگان دولت و ملت در بهشهر، گفت: آنها بودجه‌ها را در اختیار روستاهایی قرار می‌دهند که جلسات شورای اداری در آن محل برگزار می‌شود و این دور از عدالت است.

 

رئیس شورای اسلامی روستای «پچت» در پایان گفت: بخش یانه‌سر، سرشار از نعمت است که اگر راه دسترسی مناسبی داشته باشیم با خیال راحت‌تری به کار و زندگی می‌پردازیم.

 

 بخش یانه‌سر که همچون نگینی در طبیعت زیبای ارتفاعات شرق مازندران قرار دارد با مشکل دیرینه‌ای به نام جاده دسترسی مواجه است، به طوری که اهالی بخش یانه‌سر به جای عبور از مرکز بهشهر به یانه‌سر باید از بهشهر عبور کرده و پس از رسیدن به شهرستان گلوگاه، از ارتفاعات این شهرستان به سمت یانه‌سر بروند، این مسیر یعنی پیمودن ۸۰ کیلومتر راه به جای مسیر ۴۵ کیلومتری!

 

به گزارش فارس, هر چند که از این دست مشکلات در کشور کم نیست، اما امیدواریم با عنایت به وجود فرصت‌های اشتغال و همت مسئولان برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها در بخش یانه‌سر، رویای دیرینه مردم بخش کوهستانی بهشهر برای تردد از شهرستان خود، به واقعیت برسد.