اگر طرح احیاء تالاب میانکاله که شامل لایروبی کانال خزینی ، انتقال آب دریا و جلوگیری از سد شدن آب در بالا دست اجرایی نشود، با خشک شدن تالاب میانکاله این منطقه به عنوان انتشار دهنده ریزگردها در استان مازندران تبدیل می شود.

 

شرق پرس ( شرق مازندران) : طبق بررسی کارشناسان محیط زیست مازندران درسال های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش دبی آب ورودی به تالاب حدود ۲۰ درصد ازمساحت این ذخیرگاه زیست کره جهان خشک شد و نیمی از پرندگان مهاجر زمستان گذران به این منطقه نیزکاسته شد و اقدام های اخیر برای افزایش دبی آب نیز تاثیر چندانی در احیاء تالاب نداشته است.

مدیرسابق تالاب بین المللی میانکاله می گوید : این زیستگاه مهم جهانی به دلیل خشکسالی و کاهش دبی آب ورودی درسال های اخیر با خشکی مفرطی مواجه شده که حدود ۲۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

میانکاله عامل انتشار ریز گرد در مازندران می شود ؟

 

علی طالبی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت طرح انتقال آب تالاب لپور زاغمرز نیز نتوانست در احیاء دوباره میانکاله تاثیرگذار باشد و باید برای احیاء ان برنامه جدی تدوین شود.

وی افزود : اگر طرح احیاء تالاب میانکاله که شامل لایروبی کانال خزینی ، انتقال آب دریا و جلوگیری از سد شدن آب در بالا دست اجرایی نشود، با خشک شدن تالاب میانکاله این منطقه به عنوان انتشار دهنده ریزگردها در استان مازندران تبدیل می شود.

وی اضافه کرد : در شرایط فعلی وجود نم در مساحت خشک شده تالاب میانکاله از انتشار ریزگردها جلوگیری می کند و با تداوم خشکسالی و کاهش دبی اب ، ریزگردها نیز در منطقه پخش می شود.

طالبی که در حال حاضر مدیر آموزش تالاب میانکاله است ، گفت که با خشک شدن تالاب در سال های اخیر مهاجرت پرندگان زمستان گذر نیز دراین منطقه با کاهش چشمگیری روبرو شد.

وی دلیل کاهش مهاجرت پرندگان زمستان گذران به تالاب میانکاله را ناشی از کم شدن مواد غذایی مورد نیاز این پرندگان برشمرد.

طالبی در مورد تشکیل کمیته ملی نجات میانکاله هم گفت که تاکنون اقدام عملی از سوی این کمیته برای احیاء ابلاغ نشده است.

وی خواهان تخصیص اعتیار مورد نیاز برای اجرای طرح احیاء و لایروبی کانال آبرسانی ، انتقال آب دریای خزر، ابطال مجوز آببندان های پرورش ماهی و ذخیره آب کشاورزی در بالادست شد.

وی درمورد تاثیر بارش اخیر برتالاب میانکاله گفت که به دلیل وجود آببندان های پرورش ماهی و ذخیره آب کشاورزی، دبی آب ورودی به تالاب افزایشی نداشته است.

طبق گزارش هواشناسی مازندران بارش باران شهریورماه در این استان در مقایسه با میانگین بلند مدت حدود ۱۵ درصد رشد داشته و بیشتر رشد بارندگی نیز در شرق استان بود.

میانگین بارش باران شهریورماه جاری در مازندران حدود ۷۱ میلمتر بود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران پسروی آب دریای خزر، کاهش میزان بارندگی، وجود آببندان در بالا دست و کاهش آب رودخانه های تامین کننده آب تالاب را علت اصلی خشک شدن تالاب میانکاله برشمرد.

مریم موسوی به ایرنا گفت که برای احیاء تالاب میانکاله کمیته ملی نجات تشکیل شد و طرح مطالعاتی برای احیاء نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد : گزارش طرح مطالعاتی به کمیته ملی نجات تالاب میانکاله ارسال شده تا براساس تصمیم این کمیته فعالیت ها در منطقه شروع شود.

موسوی تغییر شیوه کشت، جلوگیری از صدور مجوز برای آببندان جدید و تمدید نشدن پروانه آببندان های موجود، لایروبی کانال های خزینی و چپقلی به عنوان کانال های اصلی تامین کننده آب را از پیشنهادهای استانی به کمیته ملی نجات میانکاله اعلام کرد.

وی اضافه کرد : درسال جاری به دلیل پربارشی درمنطقه طبق نمونه گیری از هفت ایستگاه سنجش دبی آب موجود درتالاب وضعیت ثبات نسبت به سنوات گذشته در این زیستگاه ایجاد شد.

به گفته وی در سنوات گذشته به دلیل کاهش میزان دبی آب نمونه گیری از چهار ایستگاه سنجش دبی به دلیل خشکی امکانپذیرنبود.

در نیمه نخست سال جاری میانگین بارش باران در استان افزون بر ۳۰۰ میلمتر است که در مقایسه با سال گذشته ۳۲ درصد و نسبت به دوره بلند مدت ۳۵ درصد افزایش داشته است.

علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر ، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی وضعیت کاهش آب در تالاب میانکاله را بدتر از دریاچه ارومیه توصیف کرد و افزود : تراز آبی این تالاب نسبت به سال های پیش ۱۳۰ سانتی متر کاهش یافته است ، در حالی که کاهش تراز آبی در دریاچه ارومیه ۸۰ سانتی متر بود .

وی ادامه داد : باید برای جلوگیری از بروز بحران ریزگرد در این شبه جزیره ۶۸ هزار هکتاری اقدامات فوری و لازم صورت گیرد.

نماینده مردم بهشهر ، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی که در دولت گذشته معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور بود ، گفت : باید تا زمانی که میانکاله وارد بحران جدی و بروز مسایل غیرقابل پیشگیری و حاد نشده ، ستادی برای خروج از این وضعیت تشکیل و تدابیر و راهکارهای لازم اندیشیده شود.

 

ایرنا