علیرضا کوچکی رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر بهشهر در مراسم روز میانکاله به تعلق آشوراده به مازندران اشاره کردو ادامه داد: با توجه به حساسیت هایی که وجود دارد باید عنوان کنم سند میانکاله به همراه آشوراده در ثبت اسناد بهشهر وجود دارد و با مدیریت یکپارچه متعلق به محیط زیست مازندران است .

 

 

به گزارش خبرنگار شرق پرس اسماعیل کهرم بوم شناس و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که در همایش روز میانکاله و در ساحل دریای بهشهر سخن می گفت اظهار داشت: میانکاله قطعه ای از بهشت است و این مجموعه از گیاهان ، جانوران و پرندگان بخصوصی برخوردار است و مورد توجه جهانیان و دوستداران طبیعت در تمام نقاط آن می باشد.

 

این فعال محیط زیست افزود: با حضور و استقبال مردم از نامگذاری یک روز توسط شهرداری و شورای شهر بهشهر به نام میانکاله زنگ حفاظت و برنامه ریزی بهتر برای شناساندن اهمیت این زیستگاه به مردم آغاز شده است.

 

وی به وجود۲۵۲ تالاب در کشور اشاره کردو افزود: در ایران که کشوری نیمه خشک است و تنها یک سوم باران دنیا را دریافت میکند انواع تالاب های شور، لب شور ،شیرین، محصور در خشکی، کنار آب ،دائمی و فصلی وجود دارند که هوا را تلطیف کرده و سفره های زیر زمینی را پر می کنند که میانکاله جزو تالاب های بین المللی در سطح کشور است.

 

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مخالفت خود را از ساخت منطقه گردشگری در آشوراده اعلام کردو بیان داشت: ساخت منطقه گردشگری با استقبال مردم مواجه نمی شود و اگر رفراندومی با این موضوع برگزار گردد مردم با آن مخالفت می کنند .

 

*مازندران از استانهای پر چالش زیست محیطی کشور است

 

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این مراسم،با بیان اینکه مازندران از استانهای پر چالش زیست محیطی کشور است ابراز داشت: این استان از مناطق چهارگانه نیز برخوردار می باشد .

 

ناصر مهردادی به عضویت ۱۶۰ کشور در کنوانسیون رامسر اشاره کردو گفت: برای اولین بار جلسه ای در کنوانسیون رامسر برای حمایت از تالاب های جهان شکل گرفت و هزاران تالاب به اسم این کنوانسیون ثبت شد .

 

وی ادامه داد: ۲۴ تالاب بین المللی در ایران عضو کنوانسیون رامسر هستند که از این تعداد ۲ تالاب بین المللی به نامهای تالاب میانکاله و فریدونکنار دراستان به عضویت این کنوانسیون در آمدند.

 

مهردادی یاد آور شد:از نه ذخیره گاه ثبت شده در کشور میانکاله یکی از این ذخیره گاههای با اهمیت است و دنیا این تالاب را خوب میشناسد و ارزش این تالاب را می داند که باعث افتخار است این تالاب در استان ما قرار دارد.

 

وی تصریح کرد:میانکاله دارای ۶۸ هزارو ۸۰۰ هکتار اراضی است که به لحاظ مقدار وسعت نزدیک به ۲/۸ درصد کل مناطق چهارگانه مازندران را تشکیل می دهد .

 

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست مازندران عنوان کرد: مساحت میانکاله در خشکی ۴۵ هزار هکتار و در بخش آبی ۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار است به طوری که تنوع زیستی در آن از ۲۷۰ گونه پرنده ،۶گونه پستاندار ،۱۴ گونه خزندگان و ۱۷۹ گونه گیاهی تشکیل شده است .

 

مهر دادی عنوان کرد: میانکاله حرفهای زیادی برا ی گفتن دارد و هیچگاه دستخوش تنش و مشکلات نمی شود زیرا دوستداران محیط زیست از آن حمایت خواهند کرد و با نامگذاری این روز به نام میانکاله آن را به اثبات رسانده اند.

 

*آشوراده متعلق به محیط زیست مازندران است

 

علیرضا کوچکی رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی بهشهر که در نخستین همایش روز میانکاله و در ساحل طرح دریای صدف بهشهر سخن می گفت با بیان اینکه بهشهر دارای ظرفیت های خوب گردشگری است اظهار داشت:انتخاب ۲۷ دی ماه برای نامگذاری روز میانکاله به سبب معرفی هر چه بیشتر این زیست گاه با ارزش به کشور و اشاعه فرهنگ زیست محیطی و اکو توریسم در منطقه و رونق این صنعت است.

 

نائب رییس شورای اسلامی بهشهر نامگذاری روز میانکاله و چاپ تمبری به این نام را نقطه عطفی برای شناساندن و معرفی این تالاب مهم به کشور دانست و افزود: امیدواریم با همکاری ادارات مربوطه و اختصاص منطقه ای در داخل میانکاله برای استفاده شهروندان بتوانیم بهره بردای بهتر را از میانکاله با حفظ همه شرایط زیست محیطی داشته باشیم.

 

وی به تعلق آشوراده به مازندران اشاره کردو ادامه داد: با توجه به حساسیت هایی که وجود دارد باید عنوان کنم سند میانکاله به همراه آشوراده در ثبت اسناد بهشهر وجود دارد و با مدیریت یکپارچه متعلق به محیط زیست مازندران است .

 

نائب رییس شورای اسلامی بهشهر تصریح کرد:نامگذاری ۲۷ دی ماه در جلسات کمیسیون گردشگری مطرح شد و برای شاساندن و معرفی میانکاله که جایگاه بزرگی را به عنوان ذخیره گاه زیست کره در کره زمین دارد برنامه هایی را در پیش گرفتیم که با استقبال خوب مردم همراه بود.

 

کوچکی به طرحهای گردشگری در دست اقدام اشاره کردو افزود: ایجاد مسیر اختصاصی پیاده روی سنگ نو،واگذار ی مدیریت مجموعه تاریخی عباس آباد به شهرداری و شورای اسلامی بهشهر و مطالعه و اجرای طرح گردشگری سالار تپه سه مورد از طرح های گردشگری است که کمیسیون گردشگری شورای اسلای بهشهر پیگیر آن می باشد که رونق طبیعت گردی و گردشگری در بهشهر را در پی خواهد داشت .

 

 

وی میانکاله را منطقه پر اهمیتی برای مردم بهشهر خواند و تصریح کرد:مردم بهشهر با اکسیژن میانکاله رشد کردند و روح آن در کالبد مردم این شهر جای گرفته است اما از طبیت گردی و اکوتوریسم آن سهمی ندارند و خواستار اختصاص منطقه ای در داخل میانکاله برا ی طبیعت گردی و اکوتوریسم هستند .

 

کوچکی حضور مردم بومی منطقه را در فصل برداشت انار ، جلو گیری از شکار غیر قانونی ، افزایش تعداد محیط بانان و توجه به وضعیت ماهیان خاویاری را در منطقه از خواسته های دیگر عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: باتوجه به اینکه میانکاله در بهشهر قرار دارد و به همراه آشوراده جزء محیط زیست مازندران است اما بسیاری از مردم این منطقه از گردشگری و طبیعت گردی در فضای آن و پرنده نگری در میانکاله محرو م هستند که امیدواریم در این بخش به خواسته های مردم تو جه ویژه ای شود .

 

کوچکی خاطر نشان کرد: با توجه به وسعت بیش از ۶۸ هزار هکتاری این منطقه اختصاص تجهیزات اطفاء حریق امری ضروری به نظر می رسد که می تواند نقش مهمی را برای محافظت بهتر از این منطقه داشته باشد.

نائب رییس شورای اسلامی بهشهر برگزاری جلساتی با موضوع گردشگری را نقطه عطفی برای همکاری بیشتر ادارات مرتبط در این زمینه خواند و افزود:همکاری ادارات مرتبط با موضوع گردشگری و طبیعت گردی می تواند شهرداری و شورای اسلامی بهشهر را در جهت رسیدن به اهداف توسعه گردشگری یاری رساند.

 

 یاد آور می شوم از تمبر یادبود روز میانکاله رونمایی شد.

 

 

تصاویر مراسم روز میانکاله را در ادامه ملاحظه می فرمائید:

 

 

 

سکینه نوری-شرق پرس