لنی هارت از کشور هلند در همایش تالاب های مازندران در بهشهر گفت: محیط زیست و حفاظت از آن با کمک بومیان منطقه امکان پذیر است و برای رسیدن به توسعه در این راستا باید از بومیان کمک گرفت تا به پیشرفت و توسعه امیدوار بود.

همایش " تالاب ها میراث ماندگار مازندران " در شرق مازندران برگزار شد

 

شرق مازندران : همایش تالاب ها میراث ماندگار مازندران روز گذشته به همت محیط زیست استان مازندران در دانشگاه علم و فن آوری مازندران در بهشهر برگزار شد.

ناصر مهردادی، مدیر کل محیط زیست مازندران در این همایش با اشاره به اهمیت وجود تالابها در زندگی بشری گفت : تالاب ها مناطق مهم در کشور هستند که زیستگاه مهم جانوری، گیاهی و پرندگان هستند و باید نگرانی های مختلف در مورد تالابها بررسی و راهکار مناسب برای ان ارائه شود.
وی تالابها را به سه دسته تقسیم کرد و ادامه داد: تالاب های بین المللی همچون میانکاله و فریدونکنار در مازندران و تالابهای جنگلی و آب بندان ها که نگرانی های خاص خود را دارند از جمله انواع این تالاب ها هستند.
مدیر کل محیط زیست مازندران افزود: با پیگیری های استانی و افرادی که حامی ما درمحیط زیست هستند اکنون شرایطی فراهم شده که بیش از نصف پرندگانی که وارد کشور می شوند به این دو تالاب ( میانکاله و فریدونکنار) و آب بندانها می آیند و از وضعیت خوبی برخورداریم.
مهردادی هدف از برگزاری این همایش را توجه و حمایت بیشتر از تالاب ها و حفظ آن اعلام کرد و گفت: هرچقدر مناطق تالابی افزایش یابد، افراد می توانند پشتوانه بهتر و محکم تری برای محیط زیست باشند و لذا باید از جوامع محلی در امور مختلف استفاده کرد تا با کمک هم محیط زیستی توانمند داشته باشیم.
فرماندار بهشهر هم در سخنانی با اعلام اینکه همه موظفیم همانطور که گذشتگان این مواهب را به ما تحویل دادند ماهم بتوانیم با حفظ آن میراث دار موفقی برای آیندگان باشیم، گفت: باید از تمام ظرفیت ها برای نگهداری و حفظ تالاب ها استفاده کنیم.
سید خالق سجادی افزود: مردم همواره در کنار محیط زیست فعال هستند و امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا ضمن استفاده و حفاظت از این مواهب الهی و خدادادی، مردم هم از تالاب میانکاله بهره مند شوند.
لنی هارت از کشور هلند، موسس و رئیس مرکز حفاظت از فوک خزری هم در این همایش با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی در همه جای جهان وجود دارد و امثال این مشکلات در هلند هم وجود دارد، یادآور شد: من با توجه به اینکه مدتی است در ایران برای حفاظت از فوک خزری هستم این کشور را خانه دوم خود دانسته و نسبت به آن احساس وظیفه دارم.
وی گفت: محیط زیست و حفاظت از آن با کمک بومیان منطقه امکان پذیر است و برای رسیدن به توسعه در این راستا باید از بومیان کمک گرفت تا به پیشرفت و توسعه امیدوار بود.
مجموعه شبه جزیره میانکاله با ۶۸هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت از سال ۱۳۴۸ ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود.
همچنین از ۶۵ کیلومتر طول ساحل شمالی پناهگاه حیات وحش فقط ۵ کیلومتر مربوط به حوزه قضایی بندر ترکمن در استان گلستان است و ۶۰ کیلومتر باقیمانده در حوزه قضایی مازندران قرار دارد.
شبه جزیره میانکاله در سازمان جهانی یونسکو به نام کره مسکون انسان و محیط زیست به ثبت رسیده و شناسنامه بین المللی برای آن صادر شد.
به گزارش ایرنا این منطقه دارای یک جایگاه فرهنگی و آموزشی است و اکوسیستم های آبی آن در سال ۱۹۷۱ به عنوان یکی از ۲۲ تالاب بین المللی در ایران و ۳۵۰ تالاب بین المللی در دنیا در کنوانسیون بین المللی رامسر به عنوان تالاب بین المللی میانکاله ثبت شد.