نگرانی های مقام معظم رهبری و برخی از نخبگان دلسوز نظام؛ ریشه در آینده نگری ای دارد که آمار و نتایج آینده پژوهی های داخلی و خارجی مربوط به جمعیت نیز آنها را تأیید می کنند.

jamiat

 شرق پرس: سید قاسم رادخو امروزه بسیاری از کشورها در حالت عدم تعادل جمعیتی قرار دارند، از یک سو کشورهای در حال توسعه با مشکلات و مسائل رشد بی رویه جمعیت دست و پنجه نرم می کنند، از سوی دیگر جوامع توسعه یافته از نتایج منفی شدن رشد جمعیت و سالخوردگی جمعیت رنج می برند، به عبارت دیگر، اکثریت کشورهای جهان به نوعی با مسائل ناشی از عدم تعادل جمعیتی مواجه اند.

کاهش نرخ رشد جمعیت و باروری در کشور یکی ازدغدغه های مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر بوده است. این دغدغه تا به جایی است که ایشان در دیدار اعضای شوراى عالى انقلاب فرهنگى در سال جاری ضمن ابراز نگرانی از این موضوع فرمودند: 

  ” یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می کند تن او می لرزد، این مسئله جمعیت است.”

این دل نگرانی معظم له و برخی از نخبگان دلسوز نظام؛ ریشه در آینده نگری ای دارد که آمار و نتایج آینده پژوهی های داخلی و خارجی مربوط به جمعیت نیز آنها را تأیید می کنند.

در ذیل به برخی از ابعاد اسفبار کاهش جمعیت اشاره می شود:

 ۱-اگر نرخ رشد جمعیت به همین صورت پیش برود تا سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران به حدود ۳۱ میلیون نفر تنزل خواهد یافت؛ به طوری که حدود نیمی از این جمعیت(۵/۴۷%) سالمند خواهند بود.

nemodar201

۲-ایران در کمتر از ۳۰ سال دیگر به یکی از پیرترین کشورهای دنیا بدل خواهد شد.

۳-با کاهش نیروی کار، کشور مجبور به اجرای سیاست مهاجر پذیری خواهد شد، پدیده ای که سرمایه های ملی را از بین خواهد برد و هویت ملی و ساخت جمعیتی را به شدت تحت تآثیر قرار خواهد داد.

۴-رشد علمی، رشد صنعتی و رشد اقتصادی متوقف و کاهش خواهد یافت.

۵-با توجه به رشد بالای جمعیت در اقوام بلوچ، عرب و ترکمن ترکیب جمعیتی کشور به سمت اکثریت اهل سنت تغییر خواهد یافت، و بعضی از قومیت ها در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

۶-با توجه به نرخ بسیار پایین باروری در میان نخبگان ،ضریب هوشی متوسط کشور دچار نزول خواهد شد.

۷-بیش از۲۰%خانواده ها نا بارور بوده و از دایره کمک به رشد جمعیت خارج اند. ( این آمار برای کشور انگلیس تنها ۷% است.)

nemodar202

۸-از مجموع ۸/۲۳ میلیون نفر جوان در سن ازدواج،  ۵/۱۲ میلیون نفر( بیش از ۵۰%) ازدواج نکرده اند و این در حالی است که بیش از ۱۶% از ازدواج ها به طلاق منجر می شود.

nemodar203

اینک پس از تفکر در نتایج ویرانگر کاهش جمعیت، بیشتر می توان به ابعاد این خطربزرگ پی برد.

                                                                                         

درآخر باید این نکته را گوش زد کرد که اگر روال بر همین منوال پیش رود باید تبعات سنگین اقتصادی،سیاسی،نظامی و امنیتی را در دراز مدت تمام ملت ایران بپردازند و در این قضیه تمام مردم ایران مقصرند. بهتر است که مدیران اجرایی کاری را که باید انجام دهند با جدیت بیشتری در دستور کار قرار دهند که این مسئله تبعات بسیار گسترده ای دارد.