چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت در جنوب ساری مشتمل بر سه چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت ازلحاظ رنگ، بو و مزه است و یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور بوده و دارای دریاچه‌ای کوچک است که عمدتاً در تابستان برای شنا و آب‌درمانی استفاده می‌شود

 

 

به گزارش شرق پرس نمی‌توان به مازندران سفر کرد و چشمه‌های هزار رنگ و جادویی، باداب سورت ساری راندید، چشمه‌ای پررمزوراز که یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت است.

 

این چشمه مشهور که در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا واقع‌شده، برای طبیعت گردان جهان، آشناست و به‌عنوان ششمین چشمه طبیعی جهان ثبت‌شده است. چشمه سورت ساری در همه فصول مهمانان خود را دارد و نوروزگردی در اطراف این چشمه رؤیایی، خاطرات زیبای شمال را برای همیشه زنده می‌کند و فراموشی آن جاذبه‌ها، امری محال است.

 

 چشمه زیبا و سحرانگیز سورت برخلاف دیگر چشمه‌های کشور و جهان رنگین است و از سه چشمه مختلف با آب‌های متفاوت ازنظر رنگ، بو و مزه تشکیل‌شده است که هر طبیعت‌گردی را به‌سوی خود می‌خواند.

 

چشمه باداب سورت ساری

نمی‌توان مهمان مازندران بود و سری به چشمه رؤیایی سورت نزد و چشمه‌های معروف به اکسیر حیات راندید. دو چشمه معروف به اکسیر حیات در حاشیه چشمه سورت قرار دارند که آبشان به رنگ نارنجی و تزش مزه هستند که همانند نوشابه‌های گازدار از عمق زمین می‌جوشند.

 

آب‌های رسوبی چشمه‌های باداب سورت در مسیر جریان خود از بالای کوه به پائین طی هزاران سال مانند آبشاری پلکانی با هنرنمایی خود ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز و طلایی در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده است که اسراری از دنیای مستور و پوشیده طبیعت بکر و دل‌انگیز را به نمایش گذاشته است.

 

چشمه‌های باداب سورت اروست از نوع ژئوپارک محسوب شده و هم‌زمان با آخرین چین‌خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن که دوران چهارم زمین‌شناسی بوده، شکل‌گرفته است.

 

چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت مشتمل بر سه چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت ازلحاظ رنگ، بو و مزه است و یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور بوده و دارای دریاچه‌ای کوچک است که عمدتاً در تابستان برای شنا و آب‌درمانی استفاده می‌شود و در قسمتی از کف این دریاچه حفره‌ای عمیق به نام برمودای اروست وجود دارد.

 

چشمه باداب سورت ساری

 

این رسوبات، همراه با آب دریاچه جهت درمان دردهای کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتیسم و میگرن سودمند است و به علت شوری زیاد این دریاچه و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به‌هیچ‌عنوان در فصل زمستان یخ نمی‌زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی‌کند.

 

این اثر زیبا و دیدنی که حدود سه هکتار را در برمی‌گیرد، از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی‌برگ می‌رسد، از جنوب مشرف‌به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است.

 

 

 

 

 

مهر