اگر چه هدر رفتن آب در صنایع و کشاورزی درصد بالایی را به خود اختصاص داده است، ولی شهروندان نیز می توانند با مصرف بهینه خود و باور این موضوع که کشور با بحران آب مواجه است به عبور کشور از این بحران کمک کنند.

چرا بحران آب را در کشور باور نداریم؟

 

 

 

شرق پرس: حدود نیمی از ساکنان زمین تا سال ۲۰۳۰ میلادی با کمبود آب شیرین رو به رو خواهند شد.

 

 

 

 

این پیام بانکی مون دبیر کل سازمان ملل در اجلاس آب در شهر بوداپست بود.

 

 

طبق آمارها ۲۰ درصد از کشورهای جهان در سال ۲۰۲۵ با کمبود فیزیکی آب مواجه می شوند که ایران نیز از این جمله است.

 

 

از جیره بندی آب تا مهاجرت های اجباری

از آن جا که توزیع بارش باران در ایران متعادل نیست، طبق آمارها ۱۲ شهر ایران از جمله تهران با تهدید جیره بندی آب مواجه هستند.

 

 

بحران آب به قدری در کشور جدی است، که ممکن است در آینده ای نزدیک در مناطقی از کشور شاهد جا به جایی های اجباری ناشی از کمبود آب باشیم.

 

 

 فراوانی آب یک توهم است

شاید بتوان گفت فراوانی آب یک توهم بزرگ است، چرا که حدود ۹۷ درصد از آب های سطح زمین به دلیل آلودگی و شوری قابل شرب نیستند.

 

 

به گفته هادی جعفری بای، جامعه شناس، یکی از راه حل های پیشگیری از بحران آب فرهنگ سازی مصرف بهینه آب شرب و الگوهای مناسب مصرف است و این مهم باید پیش تر از این توسط مسئولین پیگیری می شد، تا امروز با تهدید کمتری مواجه می شدیم.

 

 

چرا بحران آب کشور را باور نداریم؟

اگر چه هدر رفتن آب در صنایع و کشاورزی درصد بالایی را به خود اختصاص داده است، ولی شهروندان نیز می توانند با مصرف بهینه خود و باور این موضوع که کشور با بحران آب مواجه است به عبور کشور از این بحران کمک کنند.

 

 

طبق پیش بینی ها در سال ۱۴۰۰ شمسی سرانه آب به ازای هر نفر کمتر از ۱۴۰۰ متر مکعب در سال می شود،ولی هنوز بسیاری از شهروندان به این باور نرسیده اند که کشور به مرزهای بحران کم آبی بسیار نزدیک شده است.
 
 
 فرزانه کارشناس علوم تربیتی می گوید از آن جا که هیچ گاه با بی آبی و کم آبی رو به رو نبوده، همچنان بحران بی آبی را به طور عمیق باور ندارد و این موارد باعث شده است تا در مصرف بهینه آب دقت کمتری داشته باشد.

 

 

اما تینا دانشجوی علوم ارتباطات معتقد است تبلیغات محیطی، بروشورها و آموزش های منطقه ای در خصوص بحران بی آبی و چگونگی پیشگیری از این بحران و همچنین مصرف بهینه آب شرب باعث شده نسبت به این موضوع دقت و حساسیت بسیاری داشت باشد و این بحران را جزء جدایی ناپذیر زندگی شخصی اش بداند.

 

 

آب امانت آیندگان است
 
شاید بسیاری از ما تا به طور جدی با بحرانی رو به رو نشویم آن را باور نکنیم و در اندیشه حل آن معضل برنخیزیم. البته شاید توجه به این نکته که رعایت نکردن مصرف بهینه آب باعث می شود این مایه حیات همچون بنزین با کمبود و در نهایت با جیره بندی مواجه شود نیز خالی از لطف نباشد.
 
 

مسئله  این است که بحران آب به جیره بندی نیز ختم نمی شود و تعداد مردمی که در سال های آینده به دلیل استفاده از آب ناسالم از بین می روند، بیش از تلفات جنگ یا سایر خشونت ها پیش بینی شده است.

 

 

سال ها است که با تبلیغاتی از قبیل “آب میراث گذشتگان نیست، بلکه امانت آیندگان است” رو به رو هستیم، اما به راستی چرا امروز تا این اندازه نسبت به امانت و آینده فرزندانمان بی توجه شده ایم؟

 شیما حیدری

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران