مدیرمرکز مطالعات دریای خزر با اشاره به کاهش تراز آب خزر به میزان ۱.۴ متر افزود؛ مقایسه تغییرات تراز آب در طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده روند سریع کاهشی تراز آب در دو سال اخیر است

 کاهش نگران کننده تراز آب دریای خزر

شرق مازندران: داریوش یوسفی مدیرمرکز مطالعات و تحقیقاً دریای خزر در چهارمین جلسه ملی کاسپکوم در ساری گفت: روند افزایشی تراز آب دریای خزر از سال ۱۳۵۶ شروع شد و تا سال ۱۳۷۴ تا حدود ۵.۲ متر افزایش یافت اما از سال ۱۳۷۴ روند کاهش تراز آب شروع و در طی این مدت (۲۰ سال اخیر) تراز آب دریا به میزان ۱.۴ متر کاهش داشته است.

یوسفی در ادامه افزود: مقایسه تغییرات تراز آب در طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده روند سریع کاهشی تراز آب در دو سال اخیر است و این شیب تند کاهشی که با آمار تراز ارائه شده توسط سایر ایستگاه‌های تراز سنجی حاشیه خزر نیز هم خوانی دارد، متأثر از ادامه خشکسالی در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‌ها و از جمله ولگا و نیز افزایش تبخیر ناشی از گرمای غیر متعارف است.

مدیرمرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر ادامه داد: همچنین میانگین تراز آب در شش ماهه اول سال آبی ۹۵-۱۳۹۴ برابر -۱۵.۲۷ متر (بر اساس کد ارتفاعی شهید رجایی) است که نسبت دوره مشابه سال قبل ۲۵ سانتیمتر کاهش داشته است، این در حالی است که با توجه به مقایسه تغییرات دوره‌های قبل، از نیمه اول سال آبی ۸۹-۸۸ تا این دوره، بیشترین میزان تغییرات رخ داده است.

یوسفی در پایان خواستار همکاری بیشتر بین دستگاه‌های مرتبط با آب و هواشناسی در خصوص طرح های مطالعاتی درای خزر شد.

 لایقی مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور نیز با ارائه گزارشی از میزان بارندگی و دما و تبخیر ایستگاه‌های ساحلی حاشیه دریای خزر پرداخت که بررسی آمارها نشان از کاهش بارندگی در ماه می ۲۰۱۶ در این حوزه و افزایش تبخیر است.

 وی در ادامه از تغییر رفتار جو طی سالهای اخیر بیان داشت: رفتار جو و اقلیم با این تغییراتی که ما مشاهده می‌کنیم به سمت رفتارهای مناطق قاره ای می‌رود که با بررسی علمی آماری و دیدبانی بیشتر در این حوزه می‌توان نظرز قطعی تری نسبت به تغییر رفتار جو بدهیم.

مدیر کل هواشناسی مازندران نیز گفت: هواشناسی استان برای اجرای هرچه بهتر موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر آماده است.

نوربخش داداشی با اعلام لازم الاجرا شدن موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی در دریای خزر از ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ اظهار داشت: موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی دریای خزر سرانجام پس از ۱۹ سال پیگیری مداوم از طرف سازمان‌های هواشناسی و آبشناسی کشورهای عضو، در مهر ماه ۱۳۹۳ (۲۹ دسامبر ۲۰۱۴) در شهر آستراخان روسیه به امضاء پنج کشور ساحلی دریای خزر رسید و در آبان ماه امسال بعد از اعلام رسمی موافقت مجالس این کشورها، طبق بند ۱۴ موافقت‌نامه پس از ۹۰ روز در تاریخ ۱۱ بهمن ۹۴ نامه مفاد موافقت‌نامه اجرایی شد.

وی هدف اصلی این موافقتنامه را ایجاد و توسعه سامانه یکپارچه منطقه‌ای برای دستیابی به اطلاعات وضعیت دریای خزر و تبادل آن به منظور تأمین ایمنی حیات و توسعه پایدار فعالیت‌های اقتصادی در دریا برشمرد.

مدیر کل هواشناسی استان مازندران گفت: طبق مفاد این موافقت‌نامه، باید اقدامات لازم برای توسعه شبکه‌های دیدبانی ملی، شامل ایستگاه‌ها و پایگاه‌های مستقر در سواحل، جزایر و دهانه رودخانه‌ها در دریای خزر فراهم و حتی در صورت لزوم ایستگاه‌ها و یا پایگاه‌های جدید نیز ایجاد شوند.

وی با اشاره به مفاد دیگر موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی دریای خزر یادآور شد: ایجاد الزامات یکپارچه برای سامانه‌های ملی در زمینه جمع آوری، ذخیره‌سازی و پخش اطلاعات مربوط به وضعیت دریای خزر و ارتقای روش‌های ارزیابی و تجزیه و تحلیل جامع اجزای تشکیل دهنده تراز آب دریای خزر شامل شارها در لایه‌های مرزی جو و دریا از مفاد موافقت‌نامه است.

به گزارش مهر, داداشی ادامه داد: همچنین تعیین اصول اولیه سامانه مشترک اطلاعات زمینی به‌عنوان نشان‌دهنده اطلاعات وضعیت دریای خزر، ارتقای روش‌های پیش‌بینی وضعیت دریای خزر شامل پیش‌بینی‌های نوسانات سطح آب بافاصله زمانی متفاوت، تهیه اطلاعات مرجع حاوی داده‌های تفصیلی (رژیمی و اقلیمی)، طراحی و گردآوری پایگاه داده‌های دیدبانی مربوط به وضعیت دریای خزر، از دیگر مفاد موافقت‌نامه همکاری آب و هواشناسی دریای خزر است.