حجت الاسلام یعقوبی در همایش راهبردهای توسعه و پیشرفت در شرق مازندران گفت: نخبگان و درس خواند ه ها باید بدنبال صنایع بزرگ و اشتغالزا در شرق مازندران باشند که محیط زیست آن توجیه شده باشد.

 

 

 به گزارش شرق پرس حجت الاسلام دکتر محمد طاهر یعقوبی فعال سیاسی شرق مازندران  که در همایش« راهبردهای  توسعه و پیشرفت در شرق مازندران» و در تالار وحدت بهشهر در جمع فرهیختگان  حوزه و دانشگاه   به مناسبت روز وحدت حوزه ودانشگاه سخن می گفت با بیان اینکه  وحدت حوزه و دانشگاه برای پیشرفت کشور لازم است اظهار داشت: پیوند حوزه و دانشگاه آمیختن دین، دانش، تعهد و تخصص است  و  حوزویان و دانشگاهیان با علم ، تحقیق  و انجام پژوهش و  تحصیل زمینه رشدو پیشرفت را در جامعه ایجاد می کنند.

 

 عضو بنیاد  ملی نخبگان کشور به بیان  راهکارهای توسعه در شرق مازندران پرداخت و افزود:اولین مولفه در راهبردهای توسعه و پیشرفت در شرق مازندران  وسعت نظر و عدم تنگ نظری است ما  باید فکرمان را تببین و ترسیم کنیم  و  به عنوان  یک حوزوی و دانشگاهی  از خود محوری پرهیزکرده  و روحیه همگرایی  و همکاری را با نگاهی باز   و وسعت نظر تقویت  کنیم.

 

 وی ادامه داد: باید به این تشخص برسیم که نیروهای جامعه و نخبگان  سرمایه های  ما هستند و باید از این نخبگان و نیروهای فرهیخته  استفاده شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور دو نقش حمایتی و انتقادی را برای مردم تعریف کردو یاد آور شد:مردم نقش حمایتی و انتقادی دارند که  از این دو نقش  باید  در  اداره جامعه  و  حرکت در مسیر راهبرد های توسعه استفاده کرد.

 

حجت الاسلام یعقوبی  علم وتحقیق  را کلید پیشرفت جامعه  دانست و افزود:باید نقش انتقادی به مردم داده شود آنهایی که فکر می کنند  انتقاد ما را تضعیف می کند خطا می کنند انتقاد  سبب رشد جامعه می شود  به شرط اینکه به  این باور برسیم .

 

 فعال سیاسی شرق مازندران با اشاره به  اینکه کرسی های آزاد اندیشی   مغفول مانده است  تاکید کرد: : کرسی های آزاد اندیشی که مقام معظم ر هبری مطرح  کردند در بعضی جاها مغفول  مانده است و   بعضی ها جرات نمی کنند کرسی های آزاد اندیشی را راه بیاندازند .نخبگان حوزه و دانشگاه باید این مجال را داشته باشند  که حرفها ی خود را بیان کنند .  اینکه فضا را  بر انتقاد ببندیم  موجب پسرفت  جامعه خواهد شد  کسانی که  فضا را می بندند علیه خودشان کار می کنند. باز کردن فضا موجب  رشد است مردم اگر حرفشان را بزنند نکات خوبی خواهند گفت .

 

دکتر یعقوبی  ابراز داشت: این حق مردم است که حرف بزنند و از حاکمان و مسئولان  مطالبه کنند .

 

 

yaghobi51

وی معضل اشتغال را از بزرگترین  مشکلات شرق مازندارن عنوان و تصریح کرد:معضل اشتغال به عنوان بزرگترین معضل در شرق مازندران است   هر چند نیروهای فرهیخته و نخبگان زیادی در شرق مازندران هستند اما این منطقه  کماکان از این موضوع در رنج است.

 

 دکتر یعقوبی با بیان اینکه   در برنامه  بلند مدت  مازندران به عنوان  قطلب کشاورزی  و گردشگری معرفی شده است  یاد آور شد:   هر چند مازندران به عنوان قطب گردشگری   وکشاورزی معرفی  شده اما زیر ساختها و امکاناتی از  گردشگری و یا  تکنولوژی مدرن کشاورزی  در آن نمی بینیم  .

 

مشاور استاندار اصفهان محیط زیست  را  یکی از مسائلی که   به  عنوان جفا در حق مازندران مطرح می شود بیان کردو گفت:  تمام دنیا مثل مازندران است   پس چگونه است  که   صنعت در اروپا کاملا  عملیاتی و اجرا شده  اما در مازندران منافی محیط زیست می شود .

 

وی خطاب به  فرهیختگانی که در نشست تخصصی  حوزه و دانشگاه  حاضر بودند بیان داشت: راهبردهای توسعه و پیشرفت این است که شما نخبگان و فرهیختگان مطالبات را   پیگیری کنید  اگر بنا باشد   به خاطر محیط زیست صنعت از مازندران برود و محرو م بشویم باید حقمان را مطالبه کنیم  از صنعت   در کشاورزی و گردشگری چیزی نصیب شرق مازندران نشده  است.

 

حجت الاسلام  یعقوبی  ادامه داد: نخبگان و درس خواند ه ها باید بدنبال صنایع بزرگ و اشتغالزا در شرق مازندران  باشند که محیط زیست آن توجیه شده باشد.تکنولوژی پیشرفته و مدرن سازگار با محیط زیست مازندران وجود دارد همانگونه که در اروپا استفاده می شود که  برای منطقه ما یک ضرورت است.

 

استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ادامه داد:یکی از دلایل عدم پیشرفت شرق مازندران که آسیب منطقه  است  مسئله  نبود همگرایی است.شرق مازندران از معضل واگرایی رنج می برد  .تا زمانی که   در ساختارهای رسمی و غیر رسمی   برای رسیدن به یک  هدف مشترک همچون توسعه و پیشرفت به تجمیع و همگرایی نرسیم این  آسیب ها  و عقب ماندگی ها ونداشتن زیر ساختها و امکانات را خواهیم داشت.

 

دکتر یعقوبی با بیان اینکه قصد کوبیدن هیچ کس را نداریم اعلام کرد: برای احقاق حق مردم و ایجاد امکانات و بسترهای مناسب برای رفاه و زندگی خوب برای  آنان  باید به این درجه از تشخص رسید که رشد و پیشرفت تنها  با  وحدت و همگرایی محقق خواهد شد .