امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه هوایی با توجه به استقرار موشکهای ای 300 در فردو گفت: امروز آسمان ایران یکی از امن‌ترین آسمان‌های کشورهای منطقه است و حفاظت از تأسیسات هسته‌ای در هیچ شرایطی تعطیل‌بردار نیست.

 

 

در آستانه دهم شهریور سالروز تأسیس قرارگاه مستقل پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء برای اولین بار سامانه‌های موشکی برد بلند اس‌۳۰۰ ایران که از روسیه خریداری شده است به نمایش درآمد.

این در حالی است که در رژه ۲۹ فروردین امسال بخشی از اجزای این سامانه به نمایش درآمده بود که البته شامل موشک‌ها و لانچرهای پرتاب نمی‌شد اما در گزارشی که امشب از بخش خبری ساعت ۲۱ سیما پخش شد سامانه اس‌‌۳۰۰ به همراه لانچرهای پرتاب و در حالت مانور عملیاتی نمایش داده شد.

در این گزارش که از محل تاسیسات هسته‌ای در فردو تهیه شده بود برخی سامانه‌های دیگر مانند توپ‌های ضدهوایی و سامانه‌ موشکی هاگ نیز به نمایش درآمد و امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه هوایی با تأکید بر هوشیاری همه‌جانبه پدافند هوایی در حراست از آسمان کشور گفت: امروز آسمان ایران یکی از امن‌ترین آسمان‌های کشورهای منطقه است و حفاظت از تأسیسات هسته‌ای در هیچ شرایطی تعطیل‌بردار نیست.

این سامانه طبق آنچه در این گزارش به نمایش درآمد در مراکز هسته‌ای از جمله فردو مستقر شده است.

در سال ۲۰۰۷ جمهوری اسلامی ایران طبق قراردادی با کشور روسیه خواهان خریداری سامانه اس‌۳۰۰ از این کشور بود که البته در مقطعی روسیه از تحویل این سامانه خودداری کرد که موجب شکایت ایران به دادگاه بین‌المللی شد اما اخیراً و همزمان با مذاکرات هسته‌ای پوتین رئیس جمهور روسیه دستور لغو عدم واگذاری این سامانه به ایران را صادر کرد و بنابر گفته سردار دهقان وزیر دفاع تاکنون ۴ سامانه خریداری شده که ۲ سامانه آن به ایران تحویل داده شده و ۲ سامانه دیگر نیز پس از بارگیری در روسیه آماده تحویل به ایران است.

سامانه تحویل شده به ایران از نوع P.M.U2 است.

 

استقرار موشک های اس 300 در مراکز هسته ای + تصاویر

 

استقرار موشک های اس 300 در مراکز هسته ای + تصاویر

 

 

 

 

 

خبرگزاری صداوسیما