اوحدی در افشاگری درباره خواسته های تحکم آمیز عربستان نسبت به اعزام زائران ایرانی به مناسک حج امسال گفت: تفاهم نامه عربستان یک طرفه ابلاغی بود.

اوحدی حج و زیارت: تفاهمنامه عربستان یک طرفه، ابلاغی و تحکم آمیز بود

 

 

به گزارش شرق پرس, پس از اعلام منتفی شدن حج امسال برای زائران ایران و کارشکنی های آل سعود, سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت درباره تفاهمنامه ای که طرف عربستانی مد نظر داشت نکاتی را مطرح و تاکید کرد عربستان برای نپذیرفتن زائران ایرانی اراده جدی دار.

 

 

خلاصه ای از خواسته ها و شرایط عربستانی ها برای حضور ایرانیان در حج امسال:

 

– هر گونه نصب پرچم در ساختمان های ایران در زمان اقامت و در مسیرهای حرکت زائران ایرانی ممنوع است.

 

– آن ها تعداد درمانگاه های ایران را به ۳ درمانگاه در مدینه و ۴ درمانگاه در مکه محدود کردند در حالی که قبلا ۱۲ درمانگاه شبانه روزی داشتیم و داروهای زائران را از ایران منتقل می کردیم.

 

–  ۱۰مورد محدودیت امکان بردن دارو از ایران را در این تفاهم نامه به صورت تحکمی و دستوری قید کرده بودند و حتی جزئیات اسامی پزشکان ما از جمله اینکه چه تعداد پزشک عمومی و متخصص باشند در این تفاهم نامه گنجاندند که در سال های قبل این محدودیت ها را نداشتیم .

 

– یکی دیگر از محدودیت هایی را که اعمال کرده بودند این بود که اسامی کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت را به همراه سمت و سوابق آن ها می خواستند.

 

– یکی از محدودیت ها این بود که زائران ایرانی حق برگزاری هیچ گونه مراسمی را در محل های اقامت ندارند.

 

– به آن ها اعلام کردیم که در مسیرهای پرتردد از جمله در رمی جمرات باید چادرهای امداد و مراکز پزشکی ما مستقر شوند اما آن ها موافقت نکردند و آن را ممنوع و صراحتا اعلام کردند هرگونه استقرار درمانگاه های پزشکی در منا و عرفات ممنوع است.