حامیان خروج همچینن بر این باورند که انگلیس بدون اتحادیه همچنان می توانند به عنوان یک کشور هسته ای و عضو ناتو و یکی از کشورهای بزرگ در شورای امنیت سازان ملل متحد، نفوذ خود را حفظ خواهد کرد.

تحلیلی بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا؛ ترک آغوش اتحادیه چرا ؟

 

 

شرق پرس: پس از چند روز از اعلام نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می گذرد و واکنش ها به این تصمیم  همچنان ادامه دارد.

 

پس لرزه های رای لب مرزی و ۵۱ درصدی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا همچنان که جهان را در شوک فرو برده است، ابعاد گسترده تری به خود می گیرد؛ دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس ساعاتی پس از اعلام نتیجه رفراندوم استعفا داد، مردم اسکاتلند و ایرلند شمالی به دنبال برگزاری رفراندوم جدایی از انگلیس هستند، مردم انگلیس طوماری با بیش از ۱ و نیم میلیون امضا جمع آوری کرده و خواستار برگزاری مجدد رفراندوم هستند.

 

انگلیس که ۱۶ سال در انتظار پیوستن به اتحادیه اروپا بود، امروز باید مقدمات خروج و جدایی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه را فراهم کند؛ رهبران اتحادیه اروپا ظهر روز گذشته خواستار برگزاری هرچه سریعتر مذاکرات خروج بریتانیا شدند و از لندن خواستند هرچه زودتر اتحادیه را ترک کند، در این بین آلمان اما محتاط تر است و می گوید نیازی نیست لندن برای خروج عجله کند.

 

چرا انگلیس تصمیم گرفت آغوش اتحادیه اروپا را ترک کند؟

 

اصلاحات سیاسی مهمترین عامل ایجاد زلزله ساختاری در اتحادیه اروپا بود، مشکلات اقتصادی حوزه یورو و دیگر اختلافات داخلی اتحادیه در چند سال اخیر اعتبار اتحادیه را زیر سوال برده بود و مقدمات این خروج را از پیش فراهم کرده بود.

 

حامیان خروج از اتحادیه اروپا در انگلیس بر این باورند که باید بار دیگر کنترل مرزهای این پادشاهی را باهدف جلوگیری از مهاجرت و کاهش هزینه های اجتماعی، احیای خدمات عمومی و حفظ فرصت های شغلی در اختیار بگیرند.

 

حامیان خروج همچینن بر این باورند که انگلیس بدون اتحادیه همچنان می توانند به عنوان یک کشور هسته ای و عضو ناتو و یکی از کشورهای بزرگ در شورای امنیت سازان ملل متحد، نفوذ خود را حفظ خواهد کرد.

 

مهاجرت به بریتانیا در چند سال اخیر نیز به یکی از عمده نگرانی هایی مردم جزیره تبدیل شده بود تاجایی که افزایش مهاجرت به بریتانیا بر نگرانی های ناشی از عواقب اقتصادی ناشی خروج انگلیس از اتحادیه سایه انداخته بود.

 

همه واکنش ها به بریکست

 

واکنش کشورهای مخالف و شخصیت های سیاسی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اما متفاوت بود؛ بارا ک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به نتایج این رفراندوم گفت که این رای هیچ تاثیری بر روبط ویژه آمریکا و انگلیس نخواهد گذاشت.

 

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا نیز درواکنشی منحصر به فرد به این رویداد، گفت: نتایج همه پرسی انگلستان، رویدادی فوق العاده برای مردم انگلستان است که کنترل کشورشان را بار دیگر در دست خودشان گرفتند. ترامپ این اقدام انگلیسی ها را فوق العاده توصیف کرد.

 

سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش نیز در واکنش به این خروج هشدار داد که نمی توان تاثیر دومینویی ناشی از این همه پرسی بر کشورهای دیگر را رد کرد، وی گفت: اتحادیه اروپا به عنوان یک کلیت از وضعیت زنده بیرون خواهد آمد.

 

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا نیز با تاکید بر اینکه اسپانیا به اتحادیه اروپا متعهد باقی خواهد ماند گفت: اتحادیه اروپا یک منطقه برخوردار از عالی ترین سطح موفقیت و رفاه است و ما به برقراری یک آینده بهتر میان خودمان ادامه خواهیم داد. وی افزود: ما نیاز به ثبات داریم، ما فراتر از هر چیزی به دفاع از ارزش های اسپانیایی ها و همگرایی بیشتر اروپایی ها ادامه خواهیم داد.

 

هوآ چونایینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به این همه پرسی گفت: یک اروپای موفق به نفع همه طرف ها است و چین خواهان تداوم همکاری با انگلیس بوده و اعتماد کاملی نیز به روابط چین – اتحادیه اروپا دارد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که کشورش با این حال به انتخاب مردم انگلیس احترام می گذارد.

 

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز به دنبال نتیجه همه پرسی روز پنجشنبه گفت: باید تمام تلاشمان را برای حفظ وضعیت مربوط به حوزه اشتغال و کار در انگلیس به کار گیریم. وی تاکید کرد: باید مذاکرات حتما انجام شوند و بهترین توافق ممکن برای حفظ صنایع انگلیس به دست آید.

 

از سوی دیگر فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان نیز گفت: نتایج همه پرسی انگلیس حقیقتا هشدار دهنده است. این یک روز غم بار برای اروپا و انگلیس است. علاوه بر اشتاینمایر، زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به این نتیجه فقط به گفتن این جمله کوتاه بسنده کرد: لعنتی! روز بدی برای اروپا بود.

 

ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این باره گفت: فرانسه از بابت تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا متاسف بوده از خواهان حفظ اتحادیه اروپا ضمن احترام به انتخاب مردم انگلیس است. وی افزود: ما از این تصمیم اظهار تاسف می کنیم اما این تصمیم مردم انگلیس است و باید مورد احترام قرار بگیرد. ما برای انگلیس و اروپا غمگین هستیم.

 

به گزارش نامه نیوز,  دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز روز جمعه در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: امیدوارم تصمیم برای ترک اتحادیه اروپا، به ضرر روابط دو جانبه روسیه و بریتانیا نباشد. وی تصریح کرد: یک اتحادیه اروپا قوی و قابل پیش بینی، به نفع مسکو خواهد بود. ما یک تاریخ بسیار پیچیده در روابط داریم، نمی توانیم همیشه بگوییم که شرکای بریتانیایی ما برای همکاری و برقراری ارتباط آماده هستند. ما امیدوار هستیم که در واقعیت جدید، روابط خوبی بین روسیه و بریتانیا برقرار شود.