حجت الاسلام روحانی در مراسم روز دانشجو گفت: با تأکید بر اینکه بهترین جایی که قدرت باید نقد شود، دانشگاه است، اظهار کرد: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد، به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.

rohani-roz daneshjoo

 

به گزارش شرق پرس, حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با بیان اینکه ۱۶ آذر روز دانشجو، دانشگاه، استقلال‌طلبی و آزادی خواهی است، اظهار کرد: ۱۶ آذر روز ایستادگی نخبگان، ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود و این روز به سال ۳۲ یا هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد.

 

 

وی با تأکید بر اینکه ۱۶ آذر روزی تاریخی برای دانشگاه‌، دانشجو و ملت بزرگ ایران است، به شهادت سه تن از دانشجویان در این روز و نام‌گذاری این روز به نام روز دانشجو اشاره و خاطرنشان کرد: در آن زمان دوران تاریک و سیاهی بود و چند ماه بیشتر از کودتای ۲۸ مرداد نگذشته بود، اما آن سه قهرمان در برابر گلوله‌های تفنگ استبداد ایستادند و بالأخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به ۲۲ بهمن سال ۵۷ و روز استقلال‌، آزادی و جمهوری اسلامی منتهی شد.

 

 

روحانی با گرامی داشت روز ۱۶ آذر و همچنین یاد و خاطره شهدای روز دانشجو، شهدای اساتید، دانشجویان، دانش‌آموزان و همچنین شهدای دوران دفاع مقدس گفت: درود بر شهیدان دانشگاه و بزرگانی چون بهشتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها، شریعتی‌ها و بازرگان‌ها که معلم ایستادگی در برابر استعمار بودند .

 

 

وی همچنین به حضور پیاپی خود در طول سه سال اخیر در دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۱۶ آذر امسال نیز مانند سال‌های گذشته موفق بوده‌ام در یکی از دانشگاه‌ها به حضور دانشجویان و اساتید برسم و سخنان آنها را بشنوم و نقد آنها را استماع کنم، خوشحالم که در دانشگاه پرآوازه صنعتی شریف حضور پیدا کرده‌ام.

 

 

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اهمیت دانشگاه و دانشجو، گفت: دانشگاه، دانشجو، استاد، علم و فناوری و تحقیق و دانشگاه‌های برتر افتخاری برای فرهنگ سرزمین و ملت ایران است.

 

 

روحانی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان دانشگاه‌ صنعتی شریف پیش از مراسم ۱۶ آذر امسال، اظهار کرد: در این جلسه نکاتی که مربوط به توسعه علمی بود مطرح شد و من به شما و آنها قول داده‌ام که ان‌شاءالله در سال آینده مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد از جمله مشکلات دانشگاه صنعتی شریف را دنبال کنیم و به وعده‌ام می‌کنم.

 

 

قدرتی که نقد نشود به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بهترین جایی که قدرت باید نقد شود، دانشگاه است، اظهار کرد: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد، به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه تمام مسئولین کشور مستقیم و غیرمستقیم منتخب ملت هستند، افزود: همه مسئولین مستقیم و غیرمستقیم از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه می‌زنند و هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که انتخابی نباشد و این تهمتی است که برخی می‌گویند در ایران مقامات دو دسته هستند یعنی بعضی انتخاب و بعضی انتصاب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولین بر اساس مسئولیتشان باید مورد سوال قرار گیرند، خاطرنشان کرد: مسئولیت از کلمه سوال می‌آید و هیچ کس نباید خود را از سوال مستثنی بداند و همه باید بدانند که باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر آن افتخار کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: البته شاید نقد برخی قوا و نهادها سخت و مشکل باشد و فعلاً نقد را از دولت و رئیس جمهور شروع کنیم.

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اگر دولت پیشرفتی کرده است فقط در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده است و تردیدی ندارم حمایت‌ها و نقدهای شما همه دلسوزانه است. البته برخی لحن‌ها اگر نرم‌تر شود قشنگ‌تر است.

 

 

در نقد هم باید اعتدال رعایت شود

روحانی با تأکید بر اینکه در نقد هم باید اعتدال رعایت شود، گفت: حضرت علی (ع) فرموده‌اند دو گروه راجه به من خود را به هلاکت انداختند یک گروه آنها که علی را افراطی دوست دارند و گروه دوم ‌آنها که با افراط با علی (ع) کینه‌ورزی می‌کنند پس در انتقاد و تعریف هم نباید افراط شود و همه امور باید معتدلانه و میانه‌روانه باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه انتقاد مفید است و باید فرصتی فراهم شود که من و مسئولان نقدها را بشنویم و اشکالات را اصلاح کنیم، اظهار کرد: هیچ کدام از ما معصوم و بی‌خطا نیستیم، اما تلاش ما بر این است که گام‌هایی را به نفع مردم برداریم.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همیشه هرجا مردم به صحنه آمده‌اند پیروز شده‌ایم، گفت: در بحث هسته‌ای زمانی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند.

وی اضافه کرد: مردم در انتخابات ۹۲ مسأله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و راه‌حل‌ها و آثار تحریم را مورد بررسی قرار دادند و در انتخابات ۹۲ در مورد هسته‌ای هم رأی دادند.

روحانی با بیان اینکه باید در مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم توضیح داد: باید در جامعه درباره مفاهیمی همچون عدالت، ایستادگی و مبارزه با استعمار منافع ملی، حاکمیت ملی و فلسفه دانشگاه به وحدت نظر برسیم.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که باید این اجماع در جامعه به وجود آید که دانشگاه محل علم و دانش است یا در کنار آن بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز ضرورت دارد، گفت: باید ببینیم آیا در کشورهای دیگر به طور مثال در مورد دانشگاه اختلاف نظر وجود دارد و اگر مثلاً در فرانسه دولتی تغییر می‌کند در موضوع دانشگاه و مسأله علم اختلاف نظر به وجود می‌آید؟

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید در مفاهیم اصلی در جامعه اجماع نظر ایجاد شود که در این راستا دانشجویان و اساتید می‌توانند کمک کنند، خاطرنشان کرد: این حرف درستی است که باید به توان ملی تکیه کنیم، در مقابل دشمن بایستیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی حل کنیم اما آیا معنی‌اش این است که با دنیا حرف نزنیم و اگر مشکلی داریم تا مرز جنگ پیش برویم؟

روحانی گفت: ان‌شاءالله حتی اگر روزی همه کشورهای دنیا علیه ما توطئه کنند ما ایستادگی خواهیم کرد و پیروز می‌شویم اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل باشد؟

 

 

باید به لحاظ نظامی قدرتمند

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است زمانی علیه ما جنگی تحمیل کنند، پس ما باید به لحاظ نظامی قدرتمند باشیم اظهار کرد: بعضی فکر می‌کنند این دولت دولت لبخند، گفت‌وگو و مذاکره است و دنبال تقویت بنیه نظامی نیست، اما این دولت در طول دو سال گذشته در حوزه دفاعی و سلاح های راهبردی به اندازه ده سال کار کرده است، معنای مذاکره این نیست که ما دنبال تقویت بنیه دفاعی خود نباشیم. ما همیشه باید آماده جنگ باشیم زیرا جنگ وقتی رخ نمی دهد که آمادگی ما صد در صد باشد. ما همزمان با پیروزی برجام مهمترین موشک خود را آزمایش کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به انتقاد دانشجویان به اقتصاد کشور و برنامه های دولت در این حوزه خاطر نشان کرد: یک دلیل توفیق مذاکرات هسته‌ای ثبات و آرامش اقتصادی کشور بود. در آغاز این دولت تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد بود، اما این رقم امروز دارد تک رقمی می‌شود که در روستاها هم تک رقمی شده است.

وی با طرح این پرسش که رقابت های ما در انتخابات با چه هدفی انجام می گیرد، اظهار کرد: نتیجه نهایی رقابت ها باید بهبود شاخص ها باشد و شاخص ها هم باید برای ما معیار باشد. اگر شاخص ها عوض نشود فرقی نمی کند چه جناح یا چه دولتی سرکار باشد. اگر اعتماد عمومی امسال نسبت به سال ۹۲ پیشرفتی نکرده باشد اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی افزایش نیافته باشد چه فایده ای دارد که کدام جناح حاکم باشد. اگر وضعیت دانشگاه تغییری نکند چه فرقی می‌کند چه دولتی سرکار باشد.

 

 

فضای امن می خواهم نه فضای امنیتی

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: من احساس می کنم فضای دانشگاه نسبت به سال ۹۲ زمین تا آسمان فرق کرده است. ممکن است هنوز فضا امنیتی باشد که من آن رانمی پسندم. ما فضای امن می خواهم نه فضای امنیتی. من می پرسم آیا شما سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ به این راحتی می توانستید برای ۱۶ آذر اجتماع داشته باشید؟ زمانی بود که کسی جرات نمی کرد بگوید جنبش دانشجویی و همه از این کلمه می ترسیدند.

 

 

اگر دانشگاه تغییر نکند ما محکومیم

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با بیان اینکه اگر دانشگاه تغییر نکند ما محکومیم، افزود:‌ برخی نقد های دانشجویان درباره بی احترامی به دانشجو درست است و ما نه در دانشگاه و نه در اقتصاد و نه در حوزه سلامت به نقطه مطلوب نرسیده ایم وهنوز راه زیادی در پیش داریم اما راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، دانشجو و وزارت علوم تغییر نکرده است.

 

 

امسال سال سختی است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: آنچه که خواستارش هستیم این است که شاخصه‌های ما شاخصه‌های مطلوب باشد. یکی از دوستان گفتند که دولت از لحاظ رکود پیشرفت نداشته آمار می‌گوید سال ۹۱ رکود منفی ۶.۸ بوده یعنی ما در عمق رکود بودیم. در سال ۹۲ به منفی ۱.۹ رسید. اما آن را در سال ۹۳ به مثبت ۳ رساندیم. کار بزرگی انجام شده است البته امسال سال سختی است . ممکن است از لحاظ آمار رشد اقتصادی‌ما مثبت باشد. این در حالی است که هنوز آمار سال آینده مشخص نشده است اما اطلاعات اولیه به ما می‌گوید که رشد ما مثبت است.

وی در پاسخ به دانشجویان حاضر در سالن سخنرانی که شعار می‌دادند گفت: زمانی که ما دانشجو بودیم نمی‌توانستیم مثل شما اینجوری صحبت کنیم. حالا ما تریبون در اختیار شما گذاشتیم که از طریق تریبون راحت حرفهایتان را بزنید.

 

 

خواست ما این است که دانشگاه استقلال داشته باشد

روحانی با تاکید بر ضرورت استقلال دانشگاه تصریح کرد: خواست ما این است که دانشگاه استقلال داشته باشد. شعاری که از اول انقلاب سر دادیم، “استقلال آزادی،جمهوری اسلامی” که به آن رسیدیم را باید ادامه دهیم. دانشگاه باید مستقل و روی پای خودش باشد. تمام تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که به مسائل سیاسیت گذاری در راستای آزادی دانشگاه توجه کند.

 

 

ما در آزادی دانشگاه سهیم هستیم

وی ادامه داد: ما در آزادی دانشگاه سهیم هستیم. اگر دانشگاه در علم و بیان عقیده، آزاد نباشد، نمی‌توانیم به توسعه علمی و فرهنگی برسیم.

رئیس جمهور انتقاد را حق جامعه‌ی دانشگاهی خواند و گفت: دانشجو و دانشگاه باید نقاد باشد . انتقاد دلسوزانه کار دانشجو است و ما از نقد دانشگاهیان استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به دوران پسا تحریم اظهار کرد: ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی هستیم. در شرایط تعامل با دنیا هستیم. دانشجویان از این فرصت برای تعامل با دنیا استفاده کنند. دانشگاه‌های ما باید از دانش دیگران هم استفاده کنند و دیگران هم از دانش ما بهره ببرند. باید در زمینه‌ی اقتصادی و فناوری دانشجویان حضور فعالی داشته باشند.

 

 

قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند

روحانی نقش دانشجویان را در انتخابات آتی مجلس مهم تلقی کرد و افزود: در شرایطی که به سمت انتخابات می‌رویم دانشگاه‌هایمان هم باید به این سمت حرکت کنند. خیلی مهم است که مجلس آینده ماچگونه باشد از نظر دولت حضور هر دو جناح مهم است . مهمتر حضور افرادی است که منافع جناحی‌شان را به منافع ملی ترجیح ندهند و دلسوز ملت باشند.

وی افزود:‌همه ما باید تلاش کنیم تا حماسه سال ۹۲ را درسال ۹۴ تکرار کنیم و بتوانیم با یک مجلس قدرتمند‌تر و توانمند‌تر در جامعه حاضر باشیم. در این راستا همه باید تلاش کنند. وزارت کشور ، شورای نگهبان و تمام دست‌اندرکاران باید تلاش خود را انجام دهند. همچنین همه باید امیدوار باشند.

رئیس جمهور در ارتباط با جایگاه شورای نگهبان در انتخابات پیش روی مجلس آتی خاطر نشان کرد: نظر من در مورد شورای نگهبان نظر قانون

اساسی‌ است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما هم او را ناظر می‌دانیم. با تلاش شورای نگهبان مسئولین مرتبط و وزارت کشور و همچنین با تلاش و حضور مردم به ویژه دانشجویان ان‌شاء الله انتخابات با شکوهی خواهیم داشت.

 

 

 

 

 

 

ایسنا