در حالیکه با اجرایی شدن برجام انتظار می رفت مشکلات ناشی از تحریم ها و رکود اقتصادی در کشور رخت بربندد, اما گویا بدعهدی های آمریکا و تهدید بانکهای بزرگ بین المللی برای تجارت با ایران, دردسر های فراوانی را برای دولت روحانی ایجاد کرد.

 rohani400

شرق پرس -سرویس سیاسی: وب سایت روزنامه دیلی به نقل از خبرگزاری فرانسه (AFP) در گزارشی با عنوان “اقتصاد ایران همچنان به خاطر بی میلی بانک های خارجی، دچار مشکل است” نوشت: هرچند که امیدهای زیادی مبنی بر بهترشدن اوضاع اقتصادی ایران بعد از رفع تحریم های تهران، وجود داشت، اما باید گفت، بانک های بزرگ غربی همچنان از انجام تجارت با جمهوری اسلامی بی میلی نشان میدهند و اکثریت آنها دراین زمینه نگران برخورد آمریکا هستند.

 

این خبرگزاری نوشت: «رئیس جمهور ایران حسن روحانی در سخنرانی های خود اعلام کرده است که در زمینه رشد اقتصادی به هدف خود یعنی ۸ درصد رسیده است. باید گفت ایران همچنین نیازمند این است که سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در این کشور انجام بشود که این امر بدون حضور بانک های خارجی بزرگ، به نظر غیر ممکن می آید.»

خبرگزاری فرانسه افزود: «مقامات ایرانی تاکنون تنها از موافقت چند بانک کوچک اروپایی برای همکاری با ایران خبر داده اند. اکنون چالش و مشکل اصلی اینجاست که با رفع بسیاری از تحریم های ایران بعد از انجام توافق هسته ای، آمریکا همچنان طرح ها و تحریم های مرتبط با موشک بالستیک ایران و نقض حقوق بشر با ایران را به قوت خود باقی گذاشته است.

همچنان بیش از ۱۸۰ نفر ایرانی ها و برخی از کمپانی ها در لیست تحریمی ایران قرار دارند.»

این خبرگزاری افزود: «اکنون تنها بانک هایی با ایران در حال انجام فعالیت هستند که تنها قادر هستند معاملات ۱۰ تا ۵۰ میلیون دلاری را انجام دهند و ایران در زمینه انجام معاملات بزرگ با خارج در این زمینه دچار مشکل بزرگی هست. اکنون ایران نیز برای خرید هواپیماهای ایرباس و همچنین معاملات گازی و نفتی خود با غرب دچار مشکل است. مقامات ایرانی نیز مقصر اصلی در این زمینه را وزارت خزانه داری آمریکا و رفتار دوگانه آن میدانند.»

خبرگزاری فرانسه نوشت: «طرف های ایرانی نیز شکایت های زیادی را متوجه آمریکا ساخته اند، اما هنوز نتیجه دلخواه برای ایران حاصل نشده است. برای آنهایی هم که امیدوار بودند که توافق هسته ای موجب ایجاد روابط حسنه بین ایران و غرب خواهد شد، باید گفت این امر محقق نشده است و نشانه های دردسر و مشکلات همچنان وجود دارد.

اکنون که حسن روحانی نیز به دنبال انتخابات در دور دوم می باشد، مخالفان وی با استفاده از بن بست اقتصادی حاضر در ایران، سیاست های وی را نقد می کنند.»

 

 

 

جام