دکتر شاعری در گفتگو با شرق پرس با نامناسب دانستن وضعیت اقتصادی, محیط زیست و گردشگری مازندران گفت: در بدو ورود جناب آقای ربیع فلاح به استانداری مازندران چند توصیه به وی داشتم و تاکید کردم با توجه به ظرفیت‌های مازندران اگر کیفیت مدیریت استان ارتقاء یابد این استان می تواند یکی از سه استان برتر کشور شود.

shaeree105

 

 

به گزارش شرق پرس  علی محمد شاعری سالها قبل مدیر کل امور اقتصادی و برنامه ریزی استانداری مازندران بود،پس ازآن قائم مقام سازمان جنگلها ومراتع کشور در امور جنگلهای شمال (ستاد چالوس) شد،سپس شهردارمنطقه۲۲ تهران شد, مدتی معاون وزیر جهادکشاورزی بود و بعد از آن بعنوان استاندار گلستان انتخاب شد, وی حتی مدتی معاون وزیرکشور بود و سپس بعنوان قائم مقام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور فعالیت می کرد.

 

 

 

اما اکنون نام وی در میان کاندیدای احتمالی حوزه انتخابیه شرق مازندران دیده می شود. وی مهم ترین مطالبات مردم منطقه را تبدیل امیرآباد به منطقه آزاد می داند و مانند همه مسئولان منطقه دغدغه های خاص خود را دارد. دکتر شاعری توسعه مازندران را مناسب نمی دانند و می گوید ربیع فلاح استاندار مازندران از دوستانش است و توصیه هایی نیز در ابتدای روی کار آمدن استاندار به وی داشت. در ادامه پاسخ های مفصل شاعری را به دو سئوال ما بخوانید:

 

 

جناب آقای دکتر, دو سال از فعالیت ربیع فلاح در مازندران می‌گذرد. ارزیابی شما از عملکرد استاندار مازندران چیست؟

 

 

جناب ربیع فلاح از دوستان دیرینه و جهادی من است. خسته نباشید و خدا قوت دارم به استاندار و همکاران محترم ایشان که طی دو سال اخیر برای توسعه استان زحمت فراوانی کشیدند.

 

 

مازندران دارای منابع غنی، آب، خاک، جنگل، دریا، اقلیم مناسب، جاذبه های غنی گردشگری ومزیتهای نسبی فراوان دربخش صنعت،تجارت وبازگانی و بالاتر از همه اینها دارای مردمانی با همت و انقلابی و سخت کوش است. به همین دلایل در بدو ورود جناب آقای فلاح به استانداری مازندران چند توصیه به وی داشتم و تاکید کردم با توجه به ظرفیت‌های مازندران اگر کیفیت مدیریت استان ارتقاء یابد این استان می تواند یکی از سه استان برتر کشور شود.

 

 

بر اساس آمار سال ۹۲ نرخ بیکاری در مازندران ۱۱ درصد و این رقم در کشور حدود ۱۰ درصد است و نشان می دهد نرخ بیکاری مازندران از نرخ بیکاری کشور بیشترشده است . بیش از ۱۲۰ هزار نفر بیکار که اغلب آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند در استان مازندران وجود دارند. رتبه صنعت مازندران در کشور هفدهم هست و وضعیت معادن استان هم رتبه بیستم را در کشوربه خود اختصاص داده است.

 

 

صنعت گردشگری ما هم چنگی به دل نمی زند ، و نقش مهمی در اشتغال پایدار ندارد،کشاورزان ودامداران استان هم بخاطرتنظیم نبودن بازار وعدم مدیریت عرضه وتقاضای تولیدات کشاورزی ودامی ومحصولات باغی وگران بودن نهاده های کشاورزی مثل کود، سم، بذر وکمبود آب ، شدیدا” گله مند هستند.

 

 

پیشنهاد دیگرمن به آقای فلاح این بودکه سازمانها و دستگاههای اقتصادی استان مثل گردشگری،جهاد کشاورزی،صنعت،معدن وتجارت،راه وشهرسازی وبانکها باید با برنامه ترین و قویترین سازمان در استان باشندتا بتوانند مشکلات کشاورزی،صنعت،گردشگری وتجارت وبازرگانی استان را سامان دهی نمایند.

 

 

اصفهان با چند پل و آثار تاریخی به قطب و پایتخت گردشگری ایران تبدیل شده، اما مازندران با این همه جاذبه های طبیعی ومیراثی هنوز نتوانسته درآمد و اشتغال پایدار در این بخش داشته باشد. چشم امید همه ایرانیان دربخش گردشگری به مازندران است. اگر زیرساخت های گردشگری را حل می کردیم و اگر گردشگری را مدیریت می کردیم همین بخش می توانست مشکل بیکاری استان را رفع کند.

 

 

ما هتل مناسب برای استقرار گردشگران نداریم و به زیباسازی شهرها و روستاها و تامین امکانات اقامتی گردشگران توجه لازم نکرده ایم به همین دلیل گردشگری نقش زیادی درتوسعه پایدار استان ندارد.من همواره به نیکی و خوبی از آقای استاندار یاد می کنم، آدم خوبی است اما امیدوارم در حکمرانی استان هم خوب عمل کند.

 

 

دوره مدیریت دولتی در دنیا سپری شده است و با راهبرد واقتصاد دولتی نمی توان استان را اداره کرد. مگر دولت چقدر می تواند اعتباربرای توسعه استان اختصاص دهد، با اعتبارات فعلی یک شهر را هم نمی شود اداره کرد.لذا نیازمند مشارکت بانک ها، تعاونیها، بخش خصوصی، کارآفرینان و مردم هستیم. بخش خصوصی در ایجاد اشتغال پایدار و تولید نقش چندانی ندارد.حکمرانی مطلوب، نیازمند مشارکت آحاد مردم و مدیران دلسوز،کارآمد ومشارکت بنگاه های اقتصادی و تشکلهای اجتماعی است. استانداری یک دولت محلی است و وظیفه آن هماهنگ سازی همه بخشهای تاثیر گذار در توسعه استان است.

 

 

بخش خصوصی باید احساس کند در اجرای برنامه های توسعه استان سهیم است.اگراین احساس ایجاد شود، بخش خصوصی در تصمیم سازی، برنامه ریزی واجرای طرحهای توسعه مشارکت فعال خواهدداشت.توجه به مدیریت بحران، مثل سیل،آتش سوزی و.. از دیگر توصیه هایم به آقای فلاح بود. مازندران به استان سیل خیز تبدیل شده. باید سازمانی برای مدیریت بحران تشکیل شود که به صورت لحظه ایی قادر به پیش بینی و پیش آگهی حوادث باشد سیلهای ویرانگر سالهای اخیر در مازندران نشان داده است که استان در این زمینه بسیار ضعیف است .

 

 

چرا استانی با این همه مزیت هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد؟

 

 

بنده علت همه این مشکلات را در کیفیت مدیریت می بینم ممکن است ما آدمهای خوبی باشیم اما اگرمدیر خوبی نباشیم نمی توانیم کشور را اداره کنیم، کشورداری کار ساده ای نیست، برای اداره کشور نیازمند مدیران کارآمد و مسلط به امور هستیم .نیازمند برنامه های آینده نگر و دانش محور هستیم نیازمند مشارکت واقعی بخش خصوصی، مردم و بانکها هستیم نیازمند هماهنگی و هم افزایی هستیم این وظایف را زمانی میتوانیم به خوبی انجام دهیم که مهارت وتجربه ،دانش ودلسوزی وهمت لازم وجود داشته باشد.

 

 

خداوند نعمت ها را در حق مازندران تمام کرده است، مازندران از همه منابع خدادادی برخوردار است، آب و هوای معتدل با دشت های وسیع و ساحل طولانی و اراضی وسیع جنگلی با تنوع زیستی بسیار بالا این استان را درسطح کشور بی بدیل نموده است، اما رتبه پیشرفت وبرخورداری مازندران در بین ۳۱ استان در حدمتوسط میباشد.

 

 

راهبردهای توسعه باید تغییر یابد و بخش خصوصی وارد میدان شده و ایفای نقش کند. زیرساختها باید توسط دولت طراحی ، اما اجرای طرح های توسعه باید توسط بخش غیر دولتی و مردم صورت گیرد. در تمام دنیا بخش خصوصی، چرخ اقتصاد را راه انداخته و لوکوموتیو توسعه را به حرکت در می آورد. درکشور ما فقط حدود ۲۰ درصد ازاقتصاد کشور توسط بخش خصوصی اداره میشود.

 

 

اگر توانمندی های داخلی به خوبی مدیریت میگردید بسیاری از مشکلات فعلی را میتوانستیم حل نماییم. محصولات کشاورزی مازندران خام فروشی می شود، فقط ۱۰ درصد از آب های سطحی استان مهار می گردد و ۹۰ درصد آب استان هدر میرود، این در حالی است که مردم مازندران از بی آبی رنج می برند. کوچک ترین بارندگی تبدیل به سیل می شود چون جنگلها ومراتع در بالادست تخریب شده است.

 

 

رشد اقتصادی منفی است و اگر قرار است چرخ اقتصاد استان بچرخد نیازمند روحیه کار جهادی هستیم. ما برنامه داریم ، اما همت وهماهنگی لازم و راهبردهای نوین برای اداره امور نداریم. زمانی که استاندار گلستان بودم مسئولیت اجرای طرحهای بزرگ توسعه را به بخش خصوصی و بانکها واگذار کردم،خودم ومدیران ارشد استان نقش راهبردی،نظارتی وحاکمیتی وبرنامه ریزی را ایفاءمیکردیم. الآن نرخ بیکاری گلستان بسیار کم شده است.در حالی که گلستان به اندازه مازندران از ظرفیت و امکانات توسعه برخوردار نیست.

 

 

البته همه مشکلات به استاندار فعلی مازندران برنمی گردد. مازندران بیش از سه دهه هست که از تصمیمات اشتباه رنج میبرند مازندران را نگذاشتند صنعتی شود، کشاورزی استان هم صنعتی نشده است.حال محیط زیست استان هم خراب است.

 

 

امیدوارم جناب آقای دکتر فلاح بتواند با ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه های اجرایی و بسیج امکانات و منابع خصوصی و بانک ها و با ایجاد یک شور اجتماعی و با مدیریت و روحیه جهادی، و دانش محور و آینده نگر بر اساس چالش های گذشته وموجود چرخ اقتصاد مازندران را به حرکت درآورد.