همانگونه که اصل پذيرفته شده؛ "پیشگیری بهتر از درمان" فرياد مي زند بايد قبل از فرارسيدن روز مبادا مدت ها قبل از وقوع بحران اقدام به پيشگيري كرد. بنابراین نامزدهای محترم انتخاباتی از هم اکنون درباره مشکلات و معضلاتی که جامعه، خانواده ایرانی و جوان ایرانی را تهدید می‌کند به دنبال راه چاره و عملکرد پیشگیرانه باشند.

لزوم توجه به زخم های اجتماعی جامعه در تبلیغات انتخاباتی

 

 

شرق پرس-سرویس سیاسی: اکنون، یک قدم مانده به گشایش خطوط تبلیغاتی نیروهای سیاسی برای رقابت‌های انتخاباتی برای مجلس دهم، خیلی مهم است که عاملیت‌های این تبلیغات، ذهنیت درستی در مورد محتوای تبلیغاتی و البته مهم تر از آن اقدام در جهت تحقق برنامه ها داشته باشند.

 

 

اصل ماجرا اینجاست که انتخابات، مانند هر کار دیگر، موقعی مثمر ثمر است که در مجموع، در جهت تعالی و درمسیر  پیشرفت و تحقق رفاه اجتماعی، اقتدار و صلابت نظام باشد. هر چه فعالان این میدان، به این گزاره بدیهی متوجه و عامل باشند، آسیب‌های ناشی از رقابت منافع فردی تقلیل می‌یابد.

 

در مجموع، همه کسانی که به نحوی از انحا در جایگاه و در دایره میدانی خود در این عرصه حضور دارند، از نامزدهای محترم، دست اندرکاران برگزاری گرفته و تک تک هم میهنان وظیفه شناس سرزمینمان،  قرار است کمک کنیم که تراز انرژی و ترقی جامعه مان یک سطح نسبت به گذشته و وضعیت موجود بالا آمده و رو به پیشرفت و تعالی باشد. نظام سیاسی، اجتماعی نفس تازه‌ای بگیرد، ایده‌های تازه‌ای به میدان اجرا راه یابد و کاستی‌های همه دوره‌های پیشین در اجتماع، مرتفع گردند یا حداقل تقلیل یابند.

 

از این قرار، افزایش آگاهی سیاسی واجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مولفه ها در این راستا و یکی از کارکردهای تبلیغاتی رقابت های انتخاباتی است. مردم، هر یک، در میدان کار خود اطلاعات خوبی از عملکرد و وظیفه خود دارند. یک جراح قلب، اطلاعات بسیاری در مورد جراحی و عضو صنوبری دارد. همچنانکه یک رفتگر زحمت کش، اطلاعات گران‌قدری در مورد نوع خدمت و حیطه‌های مرتبط دارد. ولی همه اینها که در جایگاه خود محترم‌اند و باعث فخر جامعه، از سیاست و تبلیغات انتخاباتی اطلاعات محدودی دارند. این، در حالی است که “اگر مردم با سیاست کار ندارند، اتفاقا سیاست با آنها کار دارد”.

 

 اگر سیاسیون سرزمینمان اقدام عاجلی که باید برای زخم های اجتماعی جامعه به عمل آورند تا دردهای آن بیشتر از دایره محل اصابت به دیگر قسمتها نرسد به موقع انجام ندهند، علاوه بر عمیق تر شدن زخمهای جامعه دایره گستردگی آن نیز چندین برابر وسعت می بابد. بنابراین، جامعه دیگر اهمال کاری و سهل انگاری ها برای ریشه کنی یا حداقل تقلیل زخم های اجتماعی و فراگیر را به بهانه ها و تابلوهای تبلیغاتی سیاسی نمی پذیرد.

 

‏‏ متاسفانه در حول و حوش زمان انتخابات در کشور ما کاندیداها به دنبال نقاط ضعفی می گردند که مردم گریبانگیر آن هستند تا از درگیریهای ملموس و حتی نامشهود پلی سازند برای اخذ مجوز نشستن بر صندلی های سبز بهارستان! البته مردمان حاضر در جامعه ما به مدد تکنولوژیهای اطلاعاتی فرهیخته تر از قبل شده اند و منصفانه و در عین حال عالمانه مسائل اجتماعی را تحلیل می کنند. نه اینگونه می انگارند که همه نامزدها از دستاویز قرار دادن آسیب های مردم مجوزی برای جلوس در صندلی سبز مجلس می گیرند و نه وضع موجود ناملایمتیها و آسیب های اجتماعی را دلیل بر قانونگذاری و نظارت اثربخش.

 

چراکه اگر اینگونه بود ما نباید طعم تلخ زخم های رنگارنگ اجتماعی را شاهد بودیم چه برسد به اینکه آمارهای آنها ما را به سونامی فلان آسیب رهنمون شود. دیگر، مردم سرزمینم به برخی  ضرب المثلهای قدیمی هم به دیده تردید می نگرند که “با یک گل بهار نمیشه و یک دست صدا نداره؟! غافل از اینکه یک گل در جایگاه خود بهاری کوچک است و انتظار عمل از نماینده های خود دارند وگرنه حرفها و سخنان خوب در درو دیوارها و فضای مجازی نیز هر لحظه دست به دست می چرخد اما بهترین نمایندگان ملت از عملشان شناخته و تحسین می شوند.

 

باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر کشور ما با خیل جوانانی روبروست که به دلایل مختلف مشکلات اجتماعی سردرگمی بسیاری برایشان به وجود آورده که این مسئله در دراز مدت می تواند تبعات به مراتب هولناک تری نسبت به مسائل سیاسی، فرهنگی و …به وجود آورد، گویی حتی حرف زدن درباره مشکلات اجتماعی، حلقه مفقوده‌ای در میان نامزدهای محترم شده است.

 

در حال حاضر آمارهای رسمی کشور از بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، بزه کاریهای متعدد و در کل بسیاری از آسیب های اجتماعی به ویژه در کلان شهرها و پایتخت خبر می‌دهند بطوریکه در برخی موارد آمارها مخاطب را به اتفاق افتادن سونامی هدایت می کند.

 

این درحالیست که بسیاری از آسیب شناسان اجتماعی معتقدند حلقه مفقوده در برخورد و حل معضلات اجتماعی به دلیل عدم وجود نگاه کارشناسانه و نگاه سیاسی به اینگونه مسائل است. نگاهی که باید تمرکز آن بر روی پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی باشد نه اینکه برخورد قهری با این دست از مشکلات صورت گیرد.

 

همانگونه که اصل پذیرفته شده؛ “پیشگیری بهتر از درمان” فریاد می زند باید قبل از فرارسیدن روز مبادا مدت ها قبل از وقوع بحران اقدام به پیشگیری کرد. بنابراین نامزدهای محترم انتخاباتی از هم اکنون درباره مشکلات و معضلاتی که جامعه، خانواده ایرانی و جوان ایرانی را تهدید می‌کند به دنبال راه چاره و عملکرد پیشگیرانه باشند.

 

تابناک در پایان می نویسد: کاندیداهای محترم و فرهیخته مجلس دهم! شما می‌خواهید نماینده همه افراد جامعه ایرانی از معتاد و بیکار وافسرده گرفته تا مبتلا به انواع آسیب های اجتماعی و جوان سکته کرده باشید. پس لطفا چشم‌هایتان را بر روی این حقایق باز کنید تا متوجه شوید در چه جامعه‌ای به نمایندگی مردم می‌رسید، چه وظیفه سنگینی به دوش خواهید کشید و بر اعتماد مردم چگونه پاسخ خواهید داد.