لیلاز در جمع اصلاح طلبان شرق مازندران فقر شدیدو بی سابقه کنونی را از مشکلات دیگر عنوان کرد و گفت:از بحرانهای دیگر در کشور فقر شدید و بی سابقه است که در تاریخ ایران کم سابقه بوده فقری که حتی در دوران جنگ تحمیلی هم به هیچ وجه با چنین بحرانهایی مواجه نبوده ایم

leylaz-saeed5478

 

به گزارش خبرنگار شرق پرس سعید لیلاز، قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی که در جمع اصلاح طلبان شرق مازندران و در سالن هوتو سخن می گفت با بیان بحرانهای پیش روی کشور گفت: بحرانهای پیش روی کشور را می توان به چالش های اقتصادی و اجتماعی تقسیم کرد بحرانهایی که هر کدام   می تواند آسیب جدی به پیشرفت اقتصادی کشور وارد آورد.

 

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود:با این سرمایه بزرگ مردمی و ذخیره عظیم انسانی در کشور غیر مسئولانه برخورد می شود و با وجود چنین ذخیره بزرگی که انقلاب اسلامی دارد آنطوری که باید در سالهای گذشته کسی نتوانست شایسته این ملت خدمتگزاری کند و الان ملت ایران فقیر تر از سال ۸۴ است .

 

روزنامه‌نگار و تحلیل گر اقتصادی مشکلات و چالش های پیش روی ایران را تقسیم بندی کرد و اظهار داشت: ملتی که اقتصاد نیرومندی ندارد نمی تواند فرهنگش را هم حفظ کند وقتی ما نمی توانیم مقدار کافی ثروت تولید کنیم نمی توانیم آموزش و پرورش خوبی داشته باشیم و   نمی توانیم فرزندان شایسته ای تربیت کنیم و وقتی نتوانیم حقوق کافی به کارمندان خودمان بدهیم فساد اتفاق می افتد .

 

لیلاز خاطر نشان کرد: مهمترین چالش پیش روی جامعه ایران در حال حاضر مسئله اقتصاد است در دولت قبل متوسط رشد اقتصاد ایران کمتر از ۵/۱ درصد در سال شد یعنی رشد اقتصادی کشور در حالی به یک چهارم کاهش پیدا کرد که از منابع در آمدی بالایی برخوردار بود .رشد اقتصادی ۵/۹ درصدی سال ۸۱ به رشد منفی در سال ۹۱ منجر شد و در سال ۹۳ دکتر روحانی با تمام سیاستهای درستی که انجام داد موفق شد آن را مثبت کند .

 

وی یاد آور شد: عبارت رشد اقتصادی تمام مسائل کشور ر ا همچون بهره وری ، رفاه و قدرت خرید در درون خود دارد علت وخامت اوضاع اقتصادی ایران این است که ظرف ده سال گذشته با وجود ۸۰۰ میلیارد دلار در آمد نفتی میزان سرمایه گذاری در اقتصاد بسیار کاهش پیدا کرد و ما شاهد رکود تورمی در اقتصاد ایران هستیم.

 

قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد:رکود تورمی اتفاقی است که در تمام تاریخ اقتصاد ایران سابقه نداشته است و در دنیا خیلی کم اتفاق می افتد دولت دکتر روحانی هیچ یک از منابعی را که در ده سال گذشته دولت از آن بهره مند بوده را ندارد و فقدان رشد اقتصادی از فقدان سرمایه گذاری می آید.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آمار اشتغال از لحاظ فنی و اقتصادی متفاوت است تاکید کرد: بحران دیگری که پیش روی قرار دارد بحران بیکاری است که در سالهای آینده به صورت سیل آسا خود را نشان خواهد داد .

 

وی عنوان کرد: بحران این است که نمی توانیم تولید ثروت کنیم و مسئله ناتوانی در تولید ثروت الان یکی از بزرگترین مشکلات کشور شده است.

 

تحلیلگر اقتصادی چالش اجتماعی را از چالش های مهم ارزیابی کردو افزود: بسیار متاسفم که بگویم یکی از بزرگترین بحرانهای ایران در حوزه اقتصادی و اجتماعی مسئله فساد است کشوری که تا ده سال گذشته از سالمترین کشورهای دنیا به لحاظ اقتصادی بود الان در این زمینه دچار مشکل شده است فساد در ایران طبق اظهار نظر کلیه مسئولان ارشد کشوری فساد سیستماتیک شده است و این نتیجه این است که در ده سال گذشته هیچ کس به هیچ کس پاسخگو نبود و نتیجه اش هم این می شود.

 

لیلاز   فقر شدیدو بی سابقه کنونی را از مشکلات دیگر عنوان کردو گفت:از بحرانهای دیگر در کشور فقر شدید و بی سابقه است که در تاریخ ایران کم سابقه بوده فقری که حتی در دوران جنگ تحمیلی هم به هیچ وجه با چنین بحرانهایی مواجه نبوده ایم قدرت خرید طبقه کارگر از سال ۹۰ به تنهایی ۱۱ درصد سقوط کرده است و مسئله نابودی قدرت خرید مردم عامل رکود اقتصاد ایران است .

 

قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی که در جمع اصلاح طلبان شرق مازندران و در دومین همایش نقش انتخابات در توسعه پایدار و در عصر جمعه پاییزی سخن می گفت  با ابراز تاسف از مشکلات پیش آمده در اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: مشکلات اقتصادی بوجود آمده لا ینحل نیستند بلکه می توان با برنامه ریزی درست و بستن منافذ فساد ، رانت خواری و تولید ثروت در جامعه و سرمایه گذاری در بخش های مختلف از این وضعیت خارج شد.

 

سعید لیلاز اقتصاددان و استاد دانشگاه در خاتمه ابراز امیدواری کرد: مجلس دهم از لحاظ سیاسی مجلسی متعادل باشد و در انتخابات پیش روی ما اصلاح طلبان با انسجام مثال زدنی وارد عرصه انتخاباتی شویم .

 سکینه نوری