نگران کننده ترین مسئله نیز اینست که به نظر نمی رسد کسی در دولت آینده ترامپ حضور داشته باشد که بتواند دیدگاه های منفی علیه ایران را تغییر دهد

آیا انتخاب های ترامپ به رویارویی نظامی با ایران منجر می شود؟

 

پایگاه آمریکایی “امریکن کانسروتیو” (American Conservative) با انتشار گزارشی تحت عنوان “وسواس مقامات آمریکایی نسبت به ایران” به نقد سیاست ها و دیدگاه های افراطی  مقامات آمریکایی در قبال ایران پرداخته و نسبت به تحلیل های نادرست آن ها که می تواند به رویارویی نظامی ایران و آمریکا منجر شود، هشدار داده است.

در ابتدای این گزارش آمده است: “مارک پری” با انتشار گزارشی در نشریه پالیتیکو (Politico) به نقد مشغولیت ذهنی بیش از حد “جیمز ماتیس” به موضوع ایران پرداخته و به اظهارات ماتیس در اوایل سال جاری مبنی بر اینکه ایران و داعش دشمن یکدیگر نیستند، اشاره کرده و می نویسد:

«دشمنی ماتیس با ایران آنقدر شدید است که پرزیدنت باراک اوباما را مجبور به جایگزینی و کنار گذاشتن او از مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده کرد. خصومت ماتیس با ایران موجب نگرانی بسیاری از مقامات ارشد پنتاگون است که با ارزیابی های او موافق نیستند و به وضوح نگرانند که دیدگاه های ماتیس پایه ای منطقه ای دارد یا بر اساس نفرت ۳۰ ساله از جمهوری اسلامی است؛ نفرتی که به سرویس او اختصاص دارد.

تمامی مقامات تفنگداران نیروی دریایی از جمله ماتیس ایران را از خاطر نمی برند. ماتیس در سال ۲۰۱۲ عنوان کرده است که سه تهدید بزرگی که آمریکا با آن مواجه است: ایران، ایران و ایران است. او پس از بازنشسته شدن در سال ۲۰۱۳ نیز به این اظهارات خود ادامه داده و گفته است: “ایران تنها تهدید ماندگار برای ثبات و صلح در خاورمیانه است.” پس از آن نیز ماتیس ایران را به ظهور داعش ربط داده و گفته است: “ایران دشمن داعش نیست؛ آن ها از آشفتگی که داعش رقم زده بیشترین بهره را می برند.” و سپس با طرح استدلالی عنوان می کند: “من فقط یک سئوال مطرح می کنم: تنها کشوری در خاورمیانه که هدف حمله داعش قرار نگرفته است کدام کشور است؟ یک کشور؛ ایران. به مطمئنم که این یک تصادف نیست.”

ادعای ماتیس مبنی بر اینکه داعش همان ایران است با حقایق خارجی مطابق نیست. ایران در حال تجهیز نیروهای بسیج مردمی عراق برای مبارزه با داعش بوده و تهران به روشنی با گروه های تروریست سنی به مخالفت برخواسته است. در ماه جولای نیز ایران طرح بمب گذاری داعش در تهران را خنثی کرد. یکی از مقامات ارشد پنتاگون می گوید: “آمریکا اختلافات زیادی با ایران دارد اما مقابله با داعش از این موارد نیست؛ ما می خواهیم داعش شکست بخورد و ایرانی ها نیز همین گونه عمل می کنند.”»

“امریکن کانسروتیو” در ادامه می نویسد: «اینکه یک تفنگدار نیروی دریایی دیدگاه منفی نسبت به ایران داشته باشد، قابل درک است؛ اما در مورد برخی از افراد مانند ماتیس، مسئله فراتر از آن رفته و نگران کننده است.

طرح این ایده که ایران و داعش با یکدیگر دشمنی و مخالفت ندارند، با وجود شواهد موجود بر دشمنی دو طرفه آن ها حاکی از تمایل نگران کننده ماتیس و دیگر مشاوران ترامپ بویژه ژنرال “مایکل فلین” به نادیده گرفتن تفاوت های بین دولت ایران و گروه های تروریستی و قلمداد کردن آن ها به عنوان یک اتحاد ضد آمریکایی یکپارچه است.

این دیدگاه ها باعث می شود که مقامات آمریکایی تهدیدات مبالغه آمیزی را به ایران نسبت دهند و به خصومت هایی روی آورند که می تواند بر خلاف منافع ما نتیجه دهد. همچنین چنین دیدگاه هایی نسبت به ایران این تمایل را در مقامات آمریکایی به وجود می آورد که ایران را به حمایت از برخی گروه ها متهم کنند؛ در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد. پس از آن نیز ایران را به خاطر اقدامات این گروه ها سرزنش می کنند در حالی که ایران کنترلی بر این اقدامات ندارد و حتی با این اقدامات مخالف است.

این تحلیل های نادرست موجب دامن زدن به تهدیدات است و احتمال وقوع رویارویی نظامی میان آمریکا و ایران را افزایش می دهد.

اگر تنها یکی از مشاوران و اعضای تیم ترامپ چنین دیدگاه هایی علیه ایران داشت و ایران را منشا تمامی مشکلات منطقه می دانست، به اندازه کافی نگران کننده بود اما به نظر می رسد که چندین نفر از مقاماتی که در آینده در تعریف سیاست های دولت آمریکا مسئولیت هایی بر عهده دارند، در این دیدگاه ها و وسواس فکری نسبت به ایران مشترک هستند.

نگران کننده ترین مسئله نیز این است که به نظر نمی رسد کسی در دولت آینده حضور داشته باشد که بتواند این دیدگاه ها را تغییر دهد و یا تکیه داشتن آن ها بر شواهد صحیح را زیر سئوال ببرد. به همین خاطر در دولت آینده یک نگرانی بی دلیل نسبت به ایران وجود خواهد داشت و به احتمال زیاد این مسئله باعث اتخاذ تصمیمات سیاسی ضعیف خواهد شد.»

 

 

 

 

 

 

جام