بی بی سی با پخش قسمتی از سخنان ضدبرجامی ترامپ که می‌گوید: اما آیت الله خامنه ای حرف های او را درست‌تر می داند و می گوید: آن مرد چون واضح‌تر گفت، صریح‌تر گفت...

تحلیل بی بی سی: نظر آیت‌الله خامنه‌ای به کدام نامزد انتخاباتی آمریکا نزدیکتر است؟!

 

شرق پرس: سیاست های رییس جمهوری آینده آمریکا فقط برای آمریکاییان مهم نیست. پس لرزه های سیاستهای او در جهان احساس خواهد شد. برای همین مردم در اقصی نقاط چشم انتظار مرد یا زنی هستند که وارد کاخ سفید خواهد شد.

 

شبکه بی بی سی فارسی، وابسته به دولت انگلیس، در گزارشی با عنوان “نظر رهبر ایران به کدام کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا نزدیک تر است؟” با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع دانش آموزان و دانشجویان سراسر کشور مبنی بر اینکه «این مناظره‌ دو نامزد [ریاست جمهوری] آمریکا را دیدید؟ حقایقی که اینها بر زبان راندند دیدید؟ شنیدید؟ اینها آمریکا را افشا کردند. چند برابر چیزهایی را که ما میگفتیم و بعضی باور نمیکردند و نمیخواستند باور کنند، خود اینها گفتند. و جالب این است که آن که صریح‌تر گفت، بیشتر مورد توجّه مردم قرار گرفت.» ادعا کرد: «مردی که آیت الله خامنه ای به او اشاره کرد “دونالد ترامپ” نامزد جنجالی انتخابات ریاست جمهوری امریکاست؛ کسی که دائما در مناظره‌های انتخاباتی علیه ایران صحبت کرده است و با صراحت می گوید که مخالف برجام است.»

 

بی بی سی در ادامه با پخش قسمتی از سخنان ضدبرجامی ترامپ که می‌گوید: “هیچگاه در زندگی‌ام چنین معامله ای که درباره آن مذاکره خوبی نشده باشد، مثل توافق امریکا با ایران ندیده‌ام” می‌افزاید: «اما آیت الله خامنه ای حرف های او را درست‌تر می داند و می گوید: آن مرد چون واضح‌تر گفت، صریح‌تر گفت، مردم آمریکا بیشتر به او توجّه کردند. طرف مقابل گفت این پوپولیستی کار میکند؛ عوام‌گرایانه، چرا عوام‌گرایانه؟ برای خاطر اینکه حرفهایش را مردم نگاه میکردند، میدیدند درست است».

 

بی بی سی در ادامه گریزی هم  به سخنان چندروز پیش رئیس جمهوری ایران مبنی بر اینکه “در سازمان ملل، رهبر یکی از کشورها از من می پرسید که تو از این دو نامزد ریاست جمهوری امریکا کدام را ترجیح می دهی؟ گفتم بد را ترجیح دهم یا بدتر را؟” زد و گفت: «البته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران انتخابات امریکا را  انتخابی بین بد و بدتر می داند.»

 

بی بی سی با بازگشت دوباره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «[ترامپ] فقر آمریکایی‌ها را [هم گفت]. گفت ۴۴ میلیون نفر در آمریکا گرسنه‌اند. او گفت و دیگران هم گفتند که کمتر از یک درصد مردم آمریکا مالک ۹۰ درصد ثروت آمریکا هستند» اضافه کرد: «آقای خامنه‌ای به حرف‌های ترامپ اشاره کرده و گفته او درباره فساد در سیستم سیاسی امریکا و فقر و نژادپرستی درست می‌گوید.»

بی بی سی در ادامه با این ادعا که رهبر ایران از بین دو نامزد اصلی ریاست جمهوری امریکا به دونالد ترامپ تمایل دارد، ادامه داد: «این تمایل به سمت نامزد جمهوری خواهان، اخیرا از زبان سایر سیاستمداران ایرانی هم شنیده شده است؛ هرچند پیش‌تر حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان ترامپ را دیوانه خوانده بود و بعضی از سیاستمداران علیه نظرات ضدایرانی او صحبت کرده بودند.»

 

شبکه وابسته به دولت انگلیس سپس با اشاره به مصاحبه اخیر “حمیدرضا آصفی” سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران با روزنامه اعتماد، به نقل از وی چنین گزارش داد: «ریاست جمهوری ترامپ برای ایران بهتر است. آصفی معتقد است ترامپ نمی تواند برجام را پاره کند و هرکسی که در امریکا انتخاب شود برجام بر سر جایش می ماند. تاریخ نشان داده که جمهوری اسلامی می‌تواند با جمهوری خواهان معامله کند اما دموکرات ها ژست حقوق بشری دارند و دشمنی دیرینه با جمهوری اسلامی. آصفی نزدیکی هیلاری کلینتون به اسرائیل و عربستان را مخالف منافع ایران می‌داند و می‌گوید او یک بار علیه ایران اجماع جهان را به دست آورده است و بنابراین می‌تواند دوباره این کار را انجام دهد.»

 

جام نیوز نوشت: بی بی سی در پایان گزارش خود تاکید می کند که: «سیاستمداران ایرانی معتقدند نزدیکی عقاید ترامپ به پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برعکس ادعای او، مانع برخورد جدی‌اش با ایران خواهد شد. اما هیلاری کلینتون گرایش های فمینیستی دارد و به بهانه حقوق بشر، می‌خواهد فشارهای زیادی به ایران وارد کند.»