نشریه آمریکایی فوربس در تحلیلی به شرایط انتخابات آینده ریاست جمهوی ایران می پردازد و از گزینه هایی مانند روحانی, احمدی نژاد و سردار سلیمانی بعنوان کاندیدای احتمالی نام می برد.

گمانه زنی رسانه آمریکایی از انتخابات ایران؛ روحانی, سلیمانی یا احمدی نژاد ؟

 

شرق مازندران-سرویس سیاسی: مجله آمریکایی فوربس (Forbes) در گزارشی با عنوان “صف آرایی اصلاح طلبان در مقابل اصولگرایان در زمانی که ایران خود را برای انتخابات آماده می کند” به انتخابات سال آینده ایران پرداخت و نوشت: شمارش معکوس برای انتخابات آینده ایران آغاز شده است و روز گذشته در اخبار ایران روز نوزدهم ماه می برای انجام این مهم تایید شده است. اکنون بحث اصلی در ایران بر این است که چه کسی و چه گروه هایی برای این انتخابات وارد عرصه خواهند شد و چه کسانی نیز برای نامزد شدن، اجازه پیدا خواهند کرد.

 

این مجله آمریکایی در این گزارش نوشت: «کاملا بنظر می رسد که حسن روحانی، رئیس جمهور کنونی ایران خود را برای دوره دوم ریاست جمهوری نیز آماده کرده است. اکنون اکثریت مجلس ایران را اعتدالگرایان تصاحب کرده اند و روحانی می تواند در مبارزات انتخاباتی خود روی دو محور رفع تحریم های ایران و ثبات اقتصاد داخلی بعد از یک دوره از بی مدیریتی های رئیس جمهور گذشته ایران، مانور دهد. هرچند که مورد اول یعنی رفع تحریم های ایران آنچنان ارزش این را ندارد که روحانی بخواهد آن را بزرگ کند زیرا بانک های بین المللی همچنان در تجارت با ایران مردد هستند و آنطور که باید و شاید طعم اقتصادی رفع تحریم ها در ایران چشیده نشده است.»

 

فوربس در ادامه نوشت: «البته باید گفت روحانی در این رقابت تنها نیست. گفتنی است که افرادی که به دنبال رئیس جمهوری شدن در ایران هستند باید به تایید شورای نگهبان نیز برسند. در زمینه رابطه آقای روحانی با رهبر عالی ایران نیز باید گفت در برخی موراد تنش هایی دیده شده است. تاکنون رهبر ایران سیگنال های پیچیده ای را در قبال انجام توافق هسته ای ارسال کرده است و در برخی موارد با تصمیمات دولت حسن روحانی در زمینه توافق برجام مخالفت کرده است. باید گفت پیش بینی اینکه چه کسی برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت می شود غیر ممکن است و حتی اکنون امکان رد صلاحیت حسن روحانی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.»

 

این مجله آمریکایی افزود: «در انتخابات مجلس گذشته ایران ۳۰ نماینده اصلاح طلب از میان ۳۰۰۰ نامزد تایید صلاحت شدند. در انتخابات پیشین ریاست جمهوری ایران نیز هاشمی رفسنجانی تایید صلاحیت نشد. به هر حال همچنان احتمالات محکمی نیز وجود دارد که حسن روحانی تایید صلاحیت نشود و یا حتی خود وی برای رقابت وارد میدان نشود زیرا امکان شکست وی نیز می رود، البته باید دید چه کسانی وارد این رقابت خواهند شد.»

 

به گزارش جام نیوز, فوربس در پایان به نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اشاره می کند و می نویسد: «یکی از گزینه های احتمالی، فرمانده سپاه قدس ژنرال قاسم سلیمانی است و همچنان در مورد ورود او به عرصه انتخابات گمانه زنی های زیادی صورت می گیرد. یکی دیگر از نامزدهای احتمالی علی لاریجانی بوده و گزینه دیگر نیز سعید جلیلی می باشد. برخی از شنیده ها نیز حاکی است که احمدی نژاد به احتمال زیاد وارد این رقابت خواهد شد. به طور حتم وی نامزدی است که تقسیم بندی ها را بر هم خواهد زد و نگرانی های زیادی را برای کشورهای دیگر به همراه خواهد آورد.»