وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 پس از برگزاری نشستی در شهر وین تصمیم گرفتند توافق ژنو و مذاکرات هسته ای تا پایان ماه ژوئن 2015 (روز 10 تیرماه 1394 ) تمدید شود

 

 

ایران و گروه ۱+۵ درباره تمدید مذاکرات هسته ای تا روز ۱۰ تیرماه آینده توافق کردند.
 
 
 
 
شرق پرس:  وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ پس از برگزاری نشستی در شهر وین تصمیم گرفتند توافق ژنو و مذاکرات هسته ای تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۵ (روز ۱۰ تیرماه ۱۳۹۴ ) تمدید شود تا دو طرف بتوانند در این مدت برای دست یابی به توافق جامع مذاکره کنند.
 
 
 
 
 
mozakeratt54
 

ایران و ۱+۵ قصد دارند از طریق مذاکره، به توافق جامع برای حل مسئله هسته ای تهران برسند.

 

براساس این تمدید ایران ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از پول های بلوکه شده اش در بانک های جهانی را دریافت می کند.

 

همچنین رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات این کشور می گویند: ایران و ۱+۵ توافق کردند تا روز اول مارس آینده (۱۰ اسفند)  به توافق مقدماتی و تا روز اول ژوئیه ( ۱۰ تیر ماه) به توافق جامع و نهایی دست یابند.

 
 
امروز ۳ آذر ۱۳۹۳ مهلت تعیین شده برای کسب توافق جامع هسته ای در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به پایان می رسید به همین دلیل دو طرف درباره تمدید مذاکرات تا روز ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۴ توافق کردند.
 
ایران و گروه ۱+۵ در آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۲) در مذاکراتی در ژنو برای تمدید مذاکرات هسته ای توافق کرده بودند که به توافق موقت ژنو معروف شد. این توافق یک مرتبه تمدید شد تا در مدت ۱۰ ماه اجرای این توافق، ایران بتواند ۸ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده خود در بانک های جهانی را دریافت کند.
 
عصرایران نوشت: توافق ژنو شامل بخش های مختلفی است که از جمله آن می توان به تعهد ایران برای تعلیق غنی سازی ۲۰ درصدی، خودداری از ساخت پایگاه جدید هسته ای، خودداری از افزایش تعداد سانتریفیوژها اشاره کرد. در مقابل گروه ۱+۵ هم متعهد شده بود فشارها برای کاهش صادرات نفت ایران را متوقف کند، تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود، مبلغ معینی از پول های بلوکه شده ایران آزاد و برخی تحریم ها علیه بخش های بیمه و حمل و نقل دریایی کالای ایران تعلیق شود.