رئیس جمهور ایران پس از توافق هسته ای در گفتگوی تلویزیونی با مردم ایران گفت: در چارچوبی که دیشب به آن رسیدیم اعضای ۱+۵ پذیرفتند که ایران دارای غنی‌سازی در خاک خود باشد، یعنی آنچه که تا دیروز می‌گفتند غنی‌سازی در ایران تهدید برای منطقه و جهان است، امروز همه قبول کردند که غنی سازی در ایران برای هیچ کس تهدید نیست.

reesjomhor-rohani9

 

به گزارش شرق پرس به نقل از سایت اطلاع رسانی رئیس جمهوری دکتر حسن روحانی در گفت وگویی تلویزیونی با مردم، با قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، پشتیبانی مردم و همدلی مسوولان، تصریح کرد: ثابت شد که ملت ایران با تهدید و تحریم، تسلیم نمی شود و حفظ حقوق هسته ای ، رفع تحریم ها و تعامل سازنده با جهان، مبنای مذاکرات بوده و هست.

 

متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

«الحمدلله رب العالمین و الصلوه والسلام علی سیدنا و نبینا محمد وآله الطاهرین و صحبه المنتجبین»

 

ایام به نام فاطمه اطهر (س) است و هفته آینده هفته ای است که ولادت آن بانوی گرامی خواهد بود. امروز روزی است که در خاطره تاریخی ملت ایران خواهد ماند ، روزی است که از دیدگاه بنده، روز تشکر و سپاس از ملت بزرگ ایران است؛ مردمی که با ایستادگی، استقامت و مقاومت خود گام دیگری در مسیر دستیابی به اهداف بلند ملی‌شان برداشتند. باید از همه مردم ایران که در طول سالیان گذشته برای حراست از منافع و حقوق ملی خودشان ایستادگی کردند و امروز نیز همچنان مقاوم خواهند بود و در آینده نیز این مسیر را ادامه خواهند داد، تشکر و سپاسگزاری کنم.

 

دولت از آغاز، وعده‌هایی به مردم داده بود و ما همواره در پی اجرای آن وعده‌ها در چارچوب خاص ملی و منافع ملی هستیم. یکی از وعده‌های دولت به مردم، این بود که سانتریفیوژ بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم بچرخد. سانتریفیوژها زمانی برای ما ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم در کنار آن در چرخش باشد. این کار و این هدف، امروز نزدیک‌تر از ماه‌های پیش، هفته‌های پیش و حتی روزهای پیش قابل مشاهده است. بعد از تشکیل دولت در طول ۱۰۰ روز اول، در این زمینه اولین گام را برداشته و به توافق موقت در زمینه مسایل هسته‌ای با طرف مذاکره یعنی ۱+۵ دست یافتیم.

 

از آن زمان تا به امروز در تلاش بودیم که گام دوم برداشته شود. این گام با تلاش ماه‌ها و بویژه با تلاش روزهای گذشته، دیشب به سرانجام رسید. ما گام دوم را برداشتیم. در گام دوم، هم حفظ حقوق هسته‌ای را داریم و هم در کنار آن رفع تحریم‌ها و هم تعامل سازنده با جهان که این هر سه برای ما حائز اهمیت است.

 

در چارچوبی که دیشب به آن رسیدیم، توافق پیش‌رو گام سوم خواهد بود و همه امیدها بر این است که تا اوایل تیرماه گام سوم را برداریم. گام سوم توافق نهایی است و گام چهارم که بعد از آن برداشته خواهد شد ظرف هفته‌های بعد یا کمی بیشتر گام اجرای توافقات نهایی است.

 

در چارچوبی که دیشب به آن رسیدیم اعضای ۱+۵ پذیرفتند که ایران دارای غنی‌سازی در خاک خود باشد، یعنی آنچه که تا دیروز می‌گفتند غنی‌سازی در ایران تهدید برای منطقه و جهان است، امروز همه قبول کردند که غنی سازی در ایران برای هیچ کس تهدید نیست.

 

در اینجا به صراحت می‌گویم که غنی سازی و همه فناوری هسته‌ای ما صرفا برای توسعه ایران است. این غنی سازی و فناوری علیه هیچ کشوری در منطقه و یا جهان نخواهد بود.

 

امروز هم دنیا به خوبی اذعان کرده است که ایران در پی اهداف صلح‌آمیز خود است. در این چارچوب اراک با فناوری مدرن‌تر فعال خواهد شد، فردو که بعضی فکر می‌کردند بسته می‌شود، برای همیشه باز می‌ماند. در فردو بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ مستقر خواهد بود و فعالیت‌های دیگر هسته‌ای و فیزیکی در آنجا انجام خواهد شد.

 

طبق این چارچوب همه تحریم‌ها، تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی در همان اجرای توافق لغو خواهد شد. در همان روز اجرای توافق همه قطعنامه‌ها علیه ایران یعنی ۶ قطعنامه لغو خواهد شد و از روز توافق همکاری‌های جدید هم در بخش هسته‌ای و هم دیگر بخش‌ها با دنیا صفحه جدید خود را تجربه خواهد کرد.

 

بنابراین در چارچوبی که ما پیش رو داریم می‌بینیم که رویکرد این دولت پاسخ داده است. رویکرد ما این بود که در دنیای امروز تهدید دیگران بی‌ارزش است، فشار بر دیگران بی‌ارزش است و همه باید به دنبال برد – برد باشیم؛ توافقی که به نفع همه باشد، احترام متقابل، منافع مشترک و دستیابی به اهداف مشترک همه.

 

بعضی فکر می‌کنند ما یا باید با دنیا بجنگیم یا باید تسلیم قدرت‌ها شویم. ما فکر می‌کنیم هیچ کدام از اینها راه ها صحیح نیست. راه سومی وجود دارد، ما می‌توانیم با دنیا همکاری داشته باشیم.

 

البته آنها می‌گویند مذاکره در سایه تحریم بوده است. خودشان هم می‌دانند که این حرف پایه‌ای ندارد. تحریم‌ها برای مذاکره نبوده آنها تحریم کردند تا ما تسلیم شویم، اما وقتی دیدند تسلیم امکان‌ناپذیر است و در برابر یک ملت متحد، منسجم و شجاع قرار گرفتند، آن وقت گفتند تحریم برای مذاکره بوده است. ما که قبل از تحریم با دنیا مذاکره می‌کردیم، حین تحریم هم با دنیا مذاکره می‌کردیم، پس رویکرد دولت این بود که اگر دیگران به ما تکریم کنند و تهدید نکنند، پاسخ تکریم خود را با تکریم خواهند گرفت و ما هم به آنها تکریم می‌کنیم و امروز به این واقعیت دست یافتند که تکریم در برابر تکریم و نه تهدید و نه تحریم و نه فشار. این موفقیت بزرگ این رویکرد است که نشان می‌دهد این رویکرد درست بوده است.

 

نکته دوم اینکه ما اگر به هر کجا رسیدیم، همین گامی که امروز به آن دست یافتیم، در سایه همدلی و همزبانی بوده است و در سایه انسجام بوده. ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی بهره بردیم و استفاده کردیم و ایشان سخاوتمندانه ارشادات خودشان را در اختیار دولت و تیم مذاکره‌کننده قرار دادند.

 

من در اینجا لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری، از روسای قوای مقننه و قضائیه و همه مسئولینی که در این راستا به ما کمک کردند تا این گام را برداریم، سپاسگزاری کنم. در گام بعدی نیز نیازمند یاری و همکاری آنها خواهیم بود و نه تنها در بخش هسته‌ای که در همه مسایل کشور نیاز به ارشادات مقام معظم رهبری، همدلی سایر مسئولین، انسجام و حضور مردم عزیز و بزرگوار خودمان داریم.

 

البته همه در سایه لطف خداوند و توجهات حضرت ولی عصر (عج) و ارواح ائمه هدی (ع) بویژه فاطمه اطهر (س) بودیم، هستیم و خواهیم بود که همیشه و همه جا آن بانو و ارواح سایر معصومین و توجهات حضرت ولی عصر (عج) ما را یاری کرده است و ان شاء الله یاری خواهد کرد.

 

مسیر ما مسیر درستی است. امروز ملت ما به دنیا نشان داده که باوجود فشارها در انتخابات ۹۲ حضور و ایستادگی خودشان را نشان دادند و پس از انتخابات در همه عرصه‌ها با حضور مقاوم و منسجم خودشان کاری کردند تا ما به راحتی از مسیرهای دشوار عبور کنیم.

 

در اینجا چند نکته را لازم می‌دانم به عرض ملت ایران برسانم. نکته اول آنکه ما در مذاکرات هسته‌ای هر آنچه به دنیا گفته‌ایم، وعده داده‌ایم یا وعده خواهیم داد، پای قول خودمان ایستاده‌ایم. دنیا بداند ما اهل فریب و دورویی نیستیم و اگر وعده‌ای داده‌ایم که وعده ما در چارچوب مصالح و منافع ملی ما خواهد بود، به آن وعده عمل خواهیم کرد، البته مشروط بر آنکه طرف مقابل هم به وعده‌های خود عمل کند.

 

هم تا اینجا و هم در توافق نهایی توافق ما متوازن خواهد بود. اگر طرف مقابل به وعده‌ها عمل کند، ایران به وعده‌هایش عمل خواهد کرد. اگر روزی آنها بخواهند مسیر دیگری انتخاب کنند راه انتخاب پیش ملت ما همواره باز خواهد بود.

 

نکته دوم مذاکرات هسته‌ای ما پله اول برای تعامل سازنده با جهان است. بحث ما فقط هسته‌ای نیست. این نیست که ما امروز یک موضوعی به نام هسته‌ای داریم و می‌خواهیم با دنیا مذاکره کنیم و این موضوع تمام بشود، این پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است. در دنیای امروز پیشرفت، توسعه، ثبات، امنیت در منطقه و جهان، بدون همکاری و هماهنگی امکان‌پذیر نیست.

 

ما برای همکاری و هماهنگی با همه کشورهایی که می‌خواهند و اراده دارند به ملت ایران احترام بگذارند و با مردم ایران در چارچوب منافع مشترک کار کنند، دست دوستی دراز می‌کنیم. با همه کشورهایی که رابطه خوب داریم، رابطه صمیمانه‌تر می‌خواهیم. با کشورهایی که رابطه سرد داریم، رابطه بهتر می‌خواهیم و اگر با کشورهایی دارای تنش یا احیاناً خصومت هستیم، پایان تنش و پایان خصومت را می‌خواهیم، بی‌تردید همکاری و تعامل به نفع همه خواهد بود.

 

و نکته آخر آنکه، مردم عزیز، برای برداشتن موانع در ارتباطات خارجی یک گام برداشتیم. ما باید در همه زمینه‌ها گام جدیدی را برداریم. دولت متعهد است که موانع کسب و کار را بردارد. امروز روزی است که دولت دستش را به سوی فعالان اقتصادی و همه ملت ایران دراز می‌کند. ما در شرایط امروز نیازمند هستیم به رونق اقتصادی، به اشتغال برای جوانان، به توسعه صادرات غیرنفتی و برای اینکه مردم ما شاهد بهبود در زندگی مادی و معنوی خود باشند. امروز پیام من به ملت ایران پیام تشکر است و پیام درخواست برای همدلی و همکاری بیشتر برای رونق اقتصادی، برای روابط نزدیک‌تر اجتماعی و برای همدلی در رقابت‌های سالم سیاسی که امسال سال انتخابات خواهد بود. امیدوارم همه ما بتوانیم در شرایط امروز و امسالی که بهتر از سال گذشته خوهد بود، برای پیشرفت و سربلندی ملت و کشورمان بیش از پیش تلاش کنیم.

 

لازم می‌دانم از همه آنهایی که در برداشتن این گام‌ها تلاش کردند، به ویژه وزیر امور خارجه، تیم مذاکره کننده هسته‌ای، رییس سازمان انرژی اتمی خودمان و تیم همراهش، تیم حقوقی و همه آنهایی که در این زمینه تلاش و کوشش کردند، مخصوصاً در روزها و ماه‌های اخیر و از آغاز دولت تاکنون از آنها سپاسگزاری و تشکر کنم، هم از طرف خودم و هم از طرف ملت بزرگوار ایران و امیدوارم حمایت ملت و حمایت رهبری معظم همواره پشتیبان این مسیر و راه، تا موفقیت نهایی باشد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته