سید حسن خمینی در ادامه گفت‌وگوی خود در شبکه دوم سیما، خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی می‌خواهد هم دین‌دار،‌ هم مستقل و هم آزاد باشد و نمی‌خواهد ارتجاعی را که ما در برخی کشورهای عربی می‌بینیم، شاهد باشد

seyd-hasan78

 

شرق پرس: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در گفت‌وگویی تلویزیونی، با اشاره به سیره امام راحل و مناسباتی که بین حضرت امام و اعضای خانواده ایشان بود، اظهار کرد: امام یک زندگی به شدت منظم داشتند و ضمن اینکه در منزل به شدت برای ما مورد احترام بودند، به عنوان یک پدربزرگ نیز به شدت مورد احترام بودند. در واقع امام برای ما همان عظمتی را پیش از پیروزی انقلاب داشتند که بعد از آن داشتند.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه زندگی ما آمیخته با محبت امام بود، گفت: امام نقش بازی نمی‌کردند و همان‌طور که برای ما فرد بسیار بزرگی بودند، برای یک فرد بسیجی که حاضر بود به خاطر ایشان زیر تانک برود نیز بزرگ بودند.

 

 

تولیت آستان حرم مطهر امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه امام عظمتشان را از این مقام نگرفته بودند بلکه این مقام را دارای رفعت کرده بودند، گفت: امام (ره) مانند صبح صادق بودند که هرچه به ایشان نزدیک‌تر می‌شدیم علاقه‌مندی و عشق به ایشان هم بیشتر می‌شد.

 

 

وی در ادامه اظهار کرد: جامعه ما آخوند، سید و مرجع را خیلی در خود دیده بود اما این جامعه امام را راه حل مشکلات و پاسخ دردهای خود می‌دانست. در واقع ایشان پاسخی به دردهای تاریخی مردم بودند. وقتی مردم ما از مشروطه به بعد با یک درد تاریخی مواجه بودند که سرنوشتشان بیرون از مرزها و بیرون از حدود جغرافیای دل‌هایشان معنا می‌شد، امام (ره) پاسخ آزادی و آزادی‌خواهی دادند.

 

 

سیدحسن خمینی در ادامه به بیان بارزترین ویژگی‌های مکتب تربیتی امام پرداخت و افزود: ما امام را به عنوان یک امام صادق می‌شناختیم و من واقعا یک لحظه احساس نمی‌کردم که رفتار امام (ره) در اندرونی و بیرون آن متفاوت است.

 

 

وی پایبندی حضرت امام به شریعت را از دیگر ویژگی‌های ایشان خواند و گفت: در راستای این پایبندی امام تا جایی که واقعا از حدود دین تخطی نمی‌شد به افراد آزادی و حق انتخاب می‌دادند. در واقع ایشان انتخاب فرد را به رسمیت می‌شناختند و به او شخصیت می‌دادند تا انتخاب کند.

 

 

نوه امام راحل در ادامه گفت‌وگوی خود در شبکه دوم سیما، خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی می‌خواهد هم دین‌دار،‌ هم مستقل و هم آزاد باشد و نمی‌خواهد ارتجاعی را که ما در برخی کشورهای عربی می‌بینیم، شاهد باشد. همچنین این جامعه استبداد نمی‌خواهد و خواهان این است که پیشرفته باشد و روی پای خود بایستد و در ضمن می‌خواهد دین‌دار باشد.

 

 

وی بازگشت به تفکر دینی، معنویت و دین‌داری را از پیام‌های مهم انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: از سال ۵۷ به بعد حرکت‌ها در جامعه جهانی حرکت‌های دین‌مدارانه شد و شاهد بودیم وقتی ادبیات اصلاح شد، آن‌وقت فلسطینی که قبل از سال ۵۷، پان‌عربیسم را دیده بود، پاره‌ای از جهان اسلام می‌شود.

 

 

سیدحسن خمینی ادامه داد: تفکری بر مبنای پیشرفت، استقلال،‌ آزادی و دین‌داری، تفکر امام است و این تفکر، دوای دردهای مزمنی بوده که جامعه اسلامی آن را داشته است. حال اگر کسی نتواند این تفکر را آن‌طور که بوده جلوه دهد، آن وقت خدا هیچ تضمینی نداده که آن باقی بماند.

 

 

وی در ادامه این گفت‌وگو در برابر این پرسش که برای نهضت امام (ره) چه آینده‌ای تصور می‌کنید؟ با تاکید بر اینکه “این موضوع به خود ما بستگی دارد”، پاسخ داد: باید ببینیم که ما چه رهروانی هستیم. خداوند وعده داده که حتماً کمک می‌کند، اما این به شرطی است که ما کمک کنیم. این موضوع بستگی به این دارد که ما چگونه پیروانی باشیم و عزم و همت و شجاعت و امیدمان چقدر باشد؟

 

 

یادگار امام با مورد توجه قرار دادن ضرورت وجود شجاعت در تصمیم‌گیری، گفت: باید ببینیم چه مقدار به خرد جمعی جامعه و مردم اتکا می‌کنیم و روابط مردم را با حکومت، حکومت را با مردم، مردم را با مردم و نهادهای مختلف را با همدیگر، چقدر سالم تنظیم کنیم.

 

 

سیدحسن خمینی ادامه داد: اگر این کارها را انجام دهیم، این مسیر کماکان طی می‌شود ولی اگر این‌گونه نباشد و مشکلاتی پیش بیاید و صفا و صمیمیت و عزم و ایمان و نیرویمان دستخوش مشکلات شود و در آن تزلزل پدید بیاید بسیار زودتر از آن‌چه فکر می‌کنیم با چالش روبرو خواهیم شد.

 

 

یادگار امام راحل خاطرنشان کرد: من کلاً آدم امیدواری هستم و در مجموع امید دارم و به قوه و فهم و ایمان جامعه هم باور دارم و معتقدم خون‌های پاکی که در طول این سال‌ها ریخته شده به نوعی ما را بیمه کرده است؛ البته به شرطی که خودمان آن را از بین نبریم.

 

 

وی با بیان اینکه “همه باید از خودمان شروع کنیم و با یکدیگر مهربان باشیم و بدانیم یکی از صفات جامعه دینی، رحماء بینهم است”، گفت: فقط “اشدا علی الکفار” را یاد نگیریم بلکه هر دو این‌ها را با هم داشته باشیم و محبت را به عنوان سرمایه بزرگ نظام برای جامعه حفظ کنیم. در این صورت می‌توانیم سال‌های سال نام بلند امام خمینی (ره) را با جامعه‌مان گره بزنیم.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: از اینکه بعد از سال‌ها به تلویزیون آمده‌ام خوشحالم.

 

 

 

ایسنا