در سفر رئیس جمهور به مازندران در حالیکه بسیاری از مردم و مسئولان منطقه تصور می کردند تصمیم گیری برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در شرق مازندران اتفاق خواهد افتاد اما ناباورانه حجت الاسلام روحانی از انتقاد جدی خود به رویه مناطق آزاد سخن گفت و افزود که اصلاً گزارش کاملی در این خصوص به دولت ارسال نشد!

rohani-51254

 

 

شرق پرس-سرویس سیاسی: حجت‌الاسلام حسن روحانی شب گذشته در نشست خبری و در جمع خبرنگاران مازندرانی درباره اقدامات انجام‌شده در سفر به این استان صحبتهای پایانی خود را انجام داد. سئوالات نه چندان قوی خبرنگاران انتخاب شده و انتقاد تلویحی رئیس جمهور به مناطق آزاد که مطالبه جدی مردم مازندران بود چونان شوکی بر دلسوزان استانی بود که محرومیتش زیر برگهای سبز آن پنهان شده است.

 

 

بسیاری از مردم و مسئولان مازندران منتظر سفر دولت به این استان مستعد  اما کمتر توسعه یافته بودند تا به بهانه حضور دیرهنگام رئیس جمهور پیگیر مطالبات منطقه ای و استانی خود شوند, مشکلات و مطالباتی که شاید مرحمی بر دردهای کهنه و تاریخی عقب ماندگی استان علی الخصوص شرق مازندران بود. یکی از این مطالبات جدی مردم شهرستانهای شرقی ایجاد منطقه آزاد در امیرآباد بود که شاید بواسطه آن وضعیت اقتصادی و اشتغال مردم منطقه دستخوش تغییراتی می شد.

 

اما ظاهرا نوبت به مازندران که رسید آسمان تپید! . رئیس جمهور در سخنانی نشان داد که  انتقاد جدی به مناطق آزاد دارد و صحبت از واردات و اشتغال غیرمولد, درآمد ناسالم … است. البته رئیس دولت تدبیر و امید در صحبتهای پایانی خود افزود که گزارش کاملی از مازندران برای منطقه آزاد به دولت نرسید! که این خود جای تعجب دارد, مسئله ای که در مورد آن اینهمه بحث و جدل وجود داشت و مدیران عالی رتبه استان تا مسئولان شهرستانی و نمایندگان مجلس در مورد آن نظر داشتند و رفته رفته نخبگان اقتصادی و سیاسی و حتی افکار عمومی قانع شده بودند که بهترین و کارشناسی ترین نقطه برای منطقه آزاد شرق مازندران و بندر امیرآباد است,چگونه است در این مدت و با توجه به سفر رئیس جمهور که فرصتی مغتنم برای ایجاد منطقه آزاد در شرق مازندران بود رئیس جمهور می گوید گزارش کاملی از مازندران به دستش نرسیده است!.

 

بر این عقیده ایم متاسفانه درسفر رئیس جمهور به مازندران نه تنها انتظارات مردم شرق مازندران برآورده نشد و تصمیم گیری خاصی درباره طرحی بزرگ و جامع برای اقتصاد و اشتغال که یکی از مهم ترین آن منطقه آزاد بود صورت نگرفت بلکه صحبتهای رئیس جمهور زوایای پنهانی را از این مسئله نشان داد که جای بسی تامل است.

 

 

حال با توجه به نطق رئیس جمهور در پایان سفر به مازندران این سئوال در ذهن بوجود می آید که علی رقم اینهمه جنجال که از مسئولان عالی استان تا مسئولان شهرستانی درخصوص منطقه آزاد و کشمکش های آن در افکار عمومی وجود داشت چرا ناگهان این بی میلی در مسئولان استانی بوجود آمد و حتی گزارش آن برای دولتمردان ارسال نشد؟