شاید یکی از دلایلی که سبب شده است اعتماد عمومی نسبت به قشر پزشکان وجود داشته و این اعتماد مختص بخشی خاصی از جامعه نباشد به دلیل نوع حرفه و شغل پزشکان است چراکه برای آنان تفاوتی نمی‌کند بیمارشان اصلاح طلب باشد یا اصولگرا، از این حیث تعجبی هم ندارد عموم پزشکانی که وارد طبابت در عرصه سیاست می‌شوند نیز مورد احترام طیف‌های مختلف سیاسی قرار گیرند

pezeshk-54

 

 

به گزارش شرق پرس شاید در میان اقشار و صنوف مختلف، پزشکان از اقشاری محسوب می‌شوند که از اعتماد عمومی نسبتا بالایی برخوردارند صنفی که در بدترین شرایط در کنار مردم می‌باشند و به دلیل حوزه تخصصی خود ضمن اینکه از عالم سیاست به دوراند مردم نیز به تشخیص آنان در شناسایی و بیان راه درمان بیماری‌ها اعتماد می‌نمایند.

 

 

مازند پارلمان نوشت: شاید یکی از دلایلی که سبب شده است اعتماد عمومی نسبت به قشر پزشکان وجود داشته و این اعتماد مختص بخشی خاصی از جامعه نباشد به دلیل نوع حرفه و شغل پزشکان است چراکه برای آنان تفاوتی نمی‌کند بیمارشان اصلاح طلب باشد یا اصولگرا، از این حیث تعجبی هم ندارد عموم پزشکانی که وارد طبابت در عرصه سیاست می‌شوند نیز مورد احترام طیف‌های مختلف سیاسی قرار گیرند لذا در حالی که نزدیک به یک سال تا زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است اما نشست و برخاست‌های سیاسی و محفلی برخی از پزشکان شرق مازندران شائبه کاندیداتوری آنان در انتخابات سال جاری را جدی‌تر می‌نماید اگرچه برخی از آنان اواخر سال گذشته در جلسات خانگی حضور قطعی خود را در انتخابات مجلس دهم اعلام داشتند اما برخی دیگر همچنان در حال بررسی شرایط و اوضاع هستند.

 

 

نسخه نویسی پزشکان در عرصه سیاست

پزشکانی که پس از سالها نسخه نویسی برای بیماران خود اینک قصد دارند تا برای اندام بیمار مدیریت منطقه نسخه نویسی کنند شاید بتوان اولین حضور جدی پزشکان شرق مازندران در عرصه مدیریت و عالم سیاست را به حضور آنان در شوراهای اسلامی شهر بهشهر و نکا نسبت داد اگرچه با وجود کاندیداتوری برخی از پزشکان در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر نکا تنها دکتر «مجید شعبانی» بود که در دومین دوره انتخابات شوراها موفق به کسب آرا برای راه یابی به پارلمان شهری شد وی البته در سومین دوره شوراها نیز این موفقیت خود را استمرار بخشید اما پس از یک سال عضویت در سومین دوره شوراها درگذشت تا از آن پس شورای شهر نکا از حضور پزشکان تهی گردد اما حضور پزشکان در شورای اسلامی شهر بهشهر مستمر بود از آن هنگام که آقای «کوچکی» به عنوان پزشک سرشناس شهر بهشهر به اولین دوره شورای اسلامی این شهر راه یافت و در دومین دوره شوراها نیز «حق پرست» پزشک راه یافته به شورا بود و سومین دوره شوراها نیز دکتر «عادل» را در خود دید.

 

 

اسلام بابانژاد

اما در کنار دکتر «عادل» دکتر «اسلام بابانژاد» نیز موفق به راه یابی در سومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر بهشهر شد و تنها پزشکی بود که توانست این حضور خود را استمرار بخشد و برای دور بعد یعنی چهارمین دوره شوراها نیز وارد پارلمان شهری شود. این شاعر و فعال فرهنگی – اجتماعی که بیشتر براساس رای اجتماعی و صنفی خود و بودن حمایت بارز چهره‌ها و طیف‌های سیاسی موفق به پیروزی در دو دوره انتخابات شورای اسلامی شهر بهشهر شد اینک نیز با وجود گرایشات اصلاح طلبانه، به رای اجتماعی و حمایت احتمالی طیفی از اصلاح طلبان و اعتدال گرایان بهشهر و نکا چشم دوخته است تا بخت خود را این بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی بیازماید.

 

 

اگرچه تاکنون نامزدی قطعی «بابانژاد» برای انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه بهشهر – نکا در هاله‌ای از ابهام است اما به نظر می‌رسد وی پس از تجربه مدیریت مراکز درمانی شهرستان بهشهر، و شش سال مدیریت شبکه بهداشت و درمان این شهر و تجربه دو دوره پارلمان شهری پا به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز خواهد گذاشت.

 

 

محمد مهدی ناصحی

«محمد مهدی ناصحی» مدیرکل سابق دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خواهرزاده و داماد آیت‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران، یکی از مدیرانی است در مدت مدیریت خود محبوبیت خوبی بدلیل عدم تنش و چالش مدیریتی کسب نمود.

 

 

فوق تخصص نورولوژی اطفال اما با وجود آنکه محل تولدش در شهرستان نکا می‌باشد مردم آن شهرستان کمتر شناختی بواسطه سیاسی نبودن چهره اش از او دارند، گفته می‌شود او مورد حمایت اکثر علمای شرق و همچنین برخی دیگر از علمای تاثیرگذار می‌باشد. زمستان ۸۸ بود که دکتر ناصحی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی مازندران منصوب شد او پس از گذشت شش سال در زمستان ۹۴ به راه یابی در مجلس شورای اسلامی امیدوار است.

 

 

ایوب برزگرنژاد

«ایوب برزگرنژاد» شاید جز معدود نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در چند دوره اخیر بوده که چهره‌ای چند وجهی داشته است، به نحوی که نمی‌توان او را صرفا یک پزشک دانست چراکه او شاعر، مداح، نوازده، فعال سیاسی و … می‌باشد اگرچه داشتن چندین وجهه اجتماعی او مورد اقبال عموم مردم واقع شده است اما از سویی سبب شده است طیفی محدودی از اصلاح طلبان شرق مازندران در مقایسه ایشان با سایر چهرهای سیاسی اصلاح طلب منطقه او را از حیث سیاسی در ردیف اول قرار ندهند چه اینکه خود وی نیز ۸ دی ۹۳ در گفت‌و‌گو با یکی از نشریات استانی اظهار داشت: «من اول پزشک و بعد یک آدم سیاسی هستم. سیاست با کار منافات ندارد. مسئول ستاد روحانی در نکا بودم، شاخه اصلاح‌طلبان.»

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس بخش اورولوژی بیمارستان امام ساری علاوه بر اینکه پزشکی حاذق می‌باشد شاعری محلی سرا نیز بوده به نحوی که آلبوم شعر خود را با صدای خودش روانه بازار می‌کند.

 

 

او اما پس از استقرار دولت تدبیر و امید در مهر ماه ۹۲ به سمت معاون درمان علوم پزشکی استان مازندران منصوب شد اگرچه چندی بعد از این سمت استعفا داد و در توضیح این استعفا اظهار داشت: «در برخی موارد ورود نمایندگان در حوزه‌های مدیریتی موجب فشارهای سیاسی به دانشگاه می‌شود که ماندگاری اینجانب در معاونت درمان دانشگاه باعث هزینه‌های زیادی می‌شد که تصمیم به استعفا گرفتم»

 

 

همچنین دی ۹۳ نیز بار دیگر در توضیح علت استعفای خود به یک از نشریات استانی بیان داشت: «قرار نیست من به هر قیمتی برای حفظ پست و مقام تن بدهم. من اعتقاداتم را بیشتر از هر چیزی دوست دارم. از اعتقاداتم نمی‌گذرم. هزینه این تصمیم‌گیری‌ها را هم می‌پردازم. روزی که داشتم از دانشگاه می‌رفتم به دکتر «جان‌بابایی» گفتم امروز که تریبون داریم می‌توانیم به مردم توضیح بدهیم، به روزی فکر کنیم که این تریبون نباشد و سوالات متعددی در ذهن مردم هست ولیکن تریبون پاسخگویی نداشته باشیم. پس عملکرد مناسب داشته باشیم.

 

 

انسان نمی‌تواند در برابر واقعیت‌های جامعه فیلم بازی کند. رل بازی کردن‌ها به زودی مشخص خواهد شد. اگر نون به نرخ روز بخوریم دیگر کسی به شما اهمیت نمی‌دهد. من ازمخالف پروپاقرص دارای تفکر بیشتر خوشم می‌آید تا موافق متزلزل.»

 

 

«ایوب برزگرنژاد» که مسئولیت ستاد اصلاح طالبان حامی روحانی در شهر نکا را بر عهده داشت بهمن سال گذشته در گفت‌وگو با یکی از نشریات محلی نیز اظهار داشت: «مدیران باقیمانده دولت قبلی برای احترام به رای مردم هم شده باید کنار بروند».

 

 

اما وی عزم خود را برای ورود به عرصه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی جزم کرده است او در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره‌های هفتم با ۲۵ هزار رای و با ۳۹ هزار رای در مجلس هشتم از حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه کاندیدا بود، و برای دوره نهم نامزد انتخابات نشده بود با وجود آنکه در دوره هشتم رقابت نزدیکی با نماینده کنونی شرق استان داشت و با ۳۹ هزار رای (اختلاف حدود هشت هزار رای با نفر منتخب) از ورود به مجلس بازماند. او دی ماه ۹۰ پیرامون علت عدم نامزدی اش در انتخابات نیز در گفت‌وگو با یکی از نشریات محلی اظهار داشت:«در این دوره من حقیقتاً به این نتیجه نرسیدم که در انتخابات شرکت کنم و تلاش در این زمینه را تلاشی بیهوده می‌دانم»

 

 

با این همه برزگرنژاد برای دهمین دوره انتخابات مجلس کاندیدا خواهد شد واقعیت آن است که رای بالای دکتر برزگر نژاد در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با وجود آنکه چهره مشهور اصلاح طلب شرق استان نیز نامزد انتخابات بوده است بسیاری از تحلیلگران و کنشگران سیاسی را نیز شگفت زده کرده است اما برخی علت رای بالای وی را عدم حضور کاندیدای مطرح از شهر نکا در آن دوره انتخابات می‌دانند و از سوی رای پایین وی در شهر بهشهر را دلیلی بر عدم وجود پایگاه اجتماعی وی در این شهر می‌دانند در مقابل این استدلال نیز برخی سالها سکونت و طبابت برزگرنژاد در بهشهر را برای رفع این دغدغه کافی می‌دانند و علت عدم رای بالای وی در بهشهر را تخریب‌های سازماندهی شده و حضور فردی خاص در ستاد انتخاباتی وی در بهشهر می‌دانند این در حالی است که به نظر می‌رسد خود وی نیز در نحوه یارگیری و ترکیب ستاد خود تغییراتی خواهد داد اما با تجربه‌ای که وی از حضور در دو دوره انتخابات کسب نموده است از یک سو و افزایش شناخت فعالین سیاسی و ستادی نسبت به ایشان از سویی دیگر او را به یکی از شانس‌های اول انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بهشهر – نکا قرار داده است.

 

 

محمد جمشیدی اردشیری

«محمد جمشیدی» با عقبه اصولگرایی، جانباز، برادر شهید و همچنین فرزند حجت‎ الاسلام «محمدحسن جمشیدی» آزاده نام آشنای سال‌های دفاع مقدس نیز دیگر کاندیدای انتخابات مجلس است. پدر محمد جمشیدی در دوره های چهارم، پنجم و هفتم نماینده مردم این حوزه انتخابیه بوده است.

 

 

ریاست سابق شبکه بهداشت و درمان شهرستان نکا، کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بازرس سازمان حج و زیارت، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور، مدیر کل سابق مجلس در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و همچنین مدیر کل سابق دفتر امور مجلس وزارت تعاون از جمله سوابق وی می‌باشد. او سال ۱۳۷۹ به عنوان مسوول بیماری های غیر واگیر استان، در دانشگاه علوم پزشکی مازندران منصوب شد. پس از استقرار دولت اصولگرای دکتر احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، با در خواست جناب آقای دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (معاون وقت وزیر علوم،تحقیقات وفناوری وقت) به سمت مدیر کل امور مجلس وزارت علوم،تحقیقات وفناوری منصوب شد.

 

 

ارتباط موثر و مداوم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی دوره‌های هفتم و هشتم و حضور در کمیسیون های مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون اجتماعی سبب شده است او خود را در قامت کاندیدای انتخابات در دوره گذشته و احتمالا در دهمین دوره معرفی نماید.

 

 

اما به رغم تاکید جپهه متحد اصولگرایی مبنی بر اتحاد میان اصولگرایان در حوزه‌های انتخابیه حوزه انتخابیه بهشهر و نکا و گلوگاه دارای ۲ کاندیدای اصولگرا در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود محمد جمشیدی نامزد قرارگاه «سلمان» و جبهه پایداری و نامزد پیروز کاندیدای لیست جبهه متحد بود.

 

 

جمشیدی که در همایش تبیین اهداف جبهه و ترویج جبهه پایداری در استان مازندران در عصر روز پنجشنبه ۲۰ بهمن سال جاری با سخنرانی مرتضی آقا تهرانی در مسجد جامع شهرستان نکا برگزار شده بود به عنوان نماینده این جبهه سیاسی معرفی شد اگرچه او نیز بهمن سال ۹۰ در کنار نماینده فعلی حوزه انتخابیه بهشهر – نکا از امضا کنندگان میثاق نامه جبهه متحد اصولگرایان بود اما به عنوان گزینه نهایی آنان قرار نگرفت تا جبهه پایداری مطرح ترین جبهه سیاسی حامی وی باشد حال باید دید با توجه به تکثر نامزدهای اصولگرا در منطقه و نیز تکثر کاندیدا از شهر زادگاه و محل سکونت وی همچنن تعدد کاندیدای پزشک آیا حضور و ماندن وی در عرصه انتخابات قطعی و باثبات خواهد بود.

 

 

احمد اسمائیل پور

«احمد اسمائیل پور» پزشک عمومی شهر بهشهر از فعالان سیاسی اصلاح طلب می‌باشد که سابقه کاندیداتوری وی به عضویت در علی البدل شورای شهر و شکست در یک دوره انتخابات مجلس باز می‌گردد در حالی که آرای وی در انتخابات مجلس چندان حائز اهمیت نبوده است اما او برای انتخابات مجلس دهم با انگیزه بالایی ورود خواهد یافت به نحوی که باوجود آنکه گوشه چشمی به حمایت اصلاح طلبان منطقه دارد در صورت عدم حمایت آنان نیز در صحنه خواهد ماند او که سالها سابقه فعالیت سیاسی در این حوزه انتخابیه و مخصوصا شهرستان بهشهر را دارد به طیف اصلاح طلبان بیش از اعتدال گرایان چشم دوخته است حال باید دید با وجود دوری چند ساله وی از فضای فعالیت‌های اجتماعی – سیاسی شهرستان بهشهر و تکثر کاندیدا در این حوزه انتخابیه آیا فعالین سیاسی اصلاح طلب اقبالی به وی نشان خواهند داد تا او که بهمن ۸۶ با چهره بشاش و خندان وارد دفتر حراست فرمانداری گشت و به استناد بند ۳ و ۴ ماده ۲۸ (عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلق فقیه) و تطبیق نداشتن مدرک تحصیلی با مدرک لازم رد صلاحیت گشت این بار نیز با چهره خندان وارد وارد دفتر حراست فرمانداری بهشهر خواهد شد و یا وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود؟

 

 

علی عموزاد مهدیرجی

«علی عموزاد مهدیرجی» به مدت شش سال مدیرکل بازرسی علوم پزشکی استان گلستان بود و هم اکنون نیز قائم مقام و مشاور عالی علوم پزشکی استان گلستان می‌باشد وی از سوی دکتر «تقی ریاحی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه منصوب شد. «عموزاد مهدیرجی» اگرچه در کنار بسیاری دیگر از نخبگان علمی برخاسته از روستای نخبه پرور «مهدیرجه» که امروزه در سطح کشور خدمت رسانی می‌کنند از وجاهت علمی و اجتماعی مطلوبی برخوردار است اماچهره شناخته شده‌ای در این حوزه انتخابیه و مخصوصا برای شهروندان نکا نمی‌باشد حال باید دید با این وجود او بخت خود را در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه خواهد آزمود.

 

 

ضرورت چک آپ سیاسی نامزدهای پزشک

اگرچه همانطور که پیشتر بیان شده بود بعید به نظر نمی‌رسد که پزشکان از طیف‌های مختلف سیاسی و عموم مردم مورد حمایت قرار گیرند اما تعدد کاندیدا از این قشر معتمد مردم سبب خواهد شد آن میزان از آرایی که قرار بود فارغ از گراشات سیاسی به نامزدهای پزشک این حوزه انتخابیه تعلق گیرد، در بین این نامزدها توزیع گردد اگرچه پزشکانی که سابقه حضور بیشتری در منطقه داشته‌اند و عموم مردم از خدمات آنان بیشتر بهرمند شده‌اند بخت اول برای کسب این نوع از آرا خواهند بود. لذا به نظر می‌رسد نسخه نویسی پزشکان شرق مازندران در عرصه سیاست بی‌نیاز از مراجعه به طبیبان عرصه سیاست برای رفع برخی از نارسایی اختمالی نبوده و نیز پزشکان مطرح این حوزه انتخابیه برای تشریح و شناخته شدن بیشتر وجهه سیاسی خود نیازمند چک آپ سیاسی از سوی شهروندان می‌باشند.