زاکانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری کلیات مذاکرات را تعیین کرده بودند، گفت: اینکه سعی می‌کنند بگویند هسته‌ای، پرونده رهبری است، ظلم است. هرجا کم می‌آورند به رهبری سوق می‌دهند که این نادرست است. مقام معظم رهبری فرمودند؛ بنده در جزئیات مذاکرات دخالتی نکرده و نخواهم کرد، پس جزئیات نسبتی با ایشان ندارد، بلکه با کمیته هسته‌ای است و باید مسئولیت آن را روحانی و لاریجانی و خاصه آقای روحانی بپذیرند.

زاکانی: اینکه گفته می شود هسته‌ای پرونده رهبری است حرف نادرستی است

 

 

شرق پرس:  زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی پشت پرده برجام که به همت معاونت سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بزرگ در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

 

 

 

فارس نوشت: وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تغییرات جهان از سال ۱۳۷۰ تا به امروز گفت: از سال ۱۳۷۰ که شوروی فروپاشید بوش پدر نظم نوین جهانی را اعلام کرده بود. از اینکه دهکده‌ای به کدخدایی آمریکا و جود خواهد داشت. بعد از ۱۰ سال حادثه برج‌های دوقلو اتفاق افتاد که بوش پسر ذهن خود را از سطح جهان به شمال آفریقا و غرب آسیا معطوف کرد و گفت به دنبال خاورمیانه بزرگ هستیم.

 

 

نماینده مردم تهران ادامه داد: در ادامه وقتی به حزب‌الله حمله کرد خانم رایس (وزیر خارجه وقت آمریکا) اعلام کرد که به دنبال خاورمیانه جدید هستیم و تغییر را در چند کشور محدود از جمله لبنان، سوریه و ایران دنبال می‌کنیم که در اینجا نیز ناکام ماندند. در واقع آمریکا از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ میلادی همه تلاش خود را معطوف به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی کرده است.

 

 

زاکانی ادامه داد: آمریکا در سال ۲۰۰۹ به حدی رسید که این سیاستش نه تنها فایده ای نداشته بلکه زیان جدی برای آن کشور به وجود آورده از جمله اینکه در جوامع اسلامی منفور شده است. به همین خاطر جنگ را به درون خانواده اسلام آورد و دوقطبی شیعه و سنی به راه انداخت تا یک جنگ تمام‌نشدنی را کلید بزند و وقت خود را بر روی دیگر قدرت‌ها از جمله چین بگذارد.

 

 

وی افزود: در همین راستا تلاش کرد سرمایه‌گذاری در چین را ممنوع و خروج سرمایه را از این کشور تسریع کند تا چین را درگیر حوزه منطقه‌ای خودش کند تا ازاین طریق سرعت اقتصادی چین را مهار کند.

 

 

نماینده مردم تهران ادامه داد: بر همین اساس آمریکا به سمت روسیه رفت و تلاش کرد جای پای خود را در اکراین محکم کنم اما به صورت قهری چین و روسیه به هم نزدیک شدند و یک پیمان انرژی با هم بستند و برای خود قطبی شدند.

 

 

زاکانی با اشاره به ظهور انقلاب اسلامی در کنار دو قطب آمریکا- روسیه و چین گفت: در اینجا به یک ضلع دیگری می‌رسیم که از انقلاب اسلامی نشات می‌گیرد. یعنی دو قطبی سال ۱۹۹۱ به سه‌قطبی تبدیل شد و آنان منتظر بودند که ببینند انقلاب اسلامی می‌خواهد چه کار کند. بعد از ۳۶ سال ایران میدان‌دار انقلاب اسلامی در صف منطقه و جهان شده بود که بیداری اسلامی امکانی فراهم کرد تا ایران حامل پیام‌هایی باشد.

 

 

وی افزود: در این وضعیت هم آمریکایی‌ها از مسقط به ما پیغام دادند که می‌خواهند مسیر جدیدی را نسبت به ما تنظیم کنند و هم روسیه و چین به ما پیغام‌های متعدد دادند.

 

 

زاکانی در ادامه گفت: چین و روسیه پیام دادند اسلام عقلانی و صحیح اسلام ایران است نه اسلام ترکیه و عربستان، این پیام رسما به ولایتی داده شد.

 

 

زاکانی افزود: روسیه اعلام کرد ما دیدیم اسلامی که برای آینده خطرآفرین نیست بلکه دقیق و خردمند است اسلامی است که در ایران پرچمداری می‌شود و نه اسلام ترکیه و عربستان. این پیغام را هم به آقای ولایتی که به روسیه رفتند اعلام کردند و هم وقتی مسئولان روسی به ایران آمدند گفتند به جای اینکه عناصر تکفیری سرمایه‌گذاری کنند و اسلام غلط را معرفی کنند شما می‌توانید مروج اسلام در کشور ما باشید.

 

 

وی افزود: تعبیر آنان این بود اسلامی که ما به ازای آن یک تمدن شکل می گیرد را قبول داریم تا ترویج شود و حاضریم این میدان را به شما واگذار کنیم.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل سه‌ضلعی قدرت انقلاب اسلامی، آمریکا و روسیه اظهار داشت: این سه‌قطبی تداعی‌کننده سه‌قطبی سال ۵۷ را می‌کرد اما مانند گذشته نبود. ایران کشوری بود که توانسته ایستادگی و پیشرفت کند و پیام‌آور سایرین باشد. برهمین اساس اکنون ما با غرب، آمریکا و نظام سلطه جبهه‌های مختلفی داریم و نظام سلطه نیز با ابزارهای متفاوتی به دنبال مهار ما است.

 

 

زاکانی با بیان اینکه نظام سلطه در گذشته در فکر نابودی انقلاب اسلامی بود، گفت: اما امروز به دنبال مهار انقلاب اسلامی است و ابزارهای خود را به سمتی می‌برد که تعریف کار مشترک از آن بیرون می‌‌آید تا در این مسیر ما را مهار و در نهایت ضربه اساسی را به ما وارد کند.

 

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به دعوای جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها در زمینه برخورد با جمهوری اسلامی گفت: جمهوری‌خواه‌ها می‌گویند اگر مسیر گذشته که همان اعمال تحریم‌ها بود را در پیش می‌گرفتند و این فشار را ادامه می‌دادند منجر به رویگردانی اجتماعی در ایران می‌شد که نتیجه آن ساقط شدن انقلاب اسلامی بود.

 

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری‌خواهان معتقدند اگر برای ایران فرصت ایجاد کنند ایران با تنفسی که می‌کند می‌تواند مقاومتش را بیشتر کند و در بیرون نیز می‌تواند نهضت‌های منطقه را کمک کند.

 

 

 

زاکانی در ادامه رویکرد دموکرات‌ها نسبت به جمهوری اسلامی را این گونه بیان کرد: دموکرات‌ها معتقدند راه گذشته قابل استمرار نیست و این مثال را می‌آورند که وقتی در سال ۲۰۱۱ ایران را تحریم نفتی کردند فروش نفت ایران که قرار بود هر ۶ ماه یکبار کاهش یابد تا به صفر برسد ادامه پیدا نکرد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: از یک سال و نیم قبل از توافق ژنو دیگر نفت ایران روند کاهشی پیدا نکرد بدین صورت که در روز بین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه فروش نفت ایران بود. در حقیقت روند کاهش فروش نفت ایران به صفر نرسید و چون عربستان نیز کشش تولید نداشت. فروش نفت ایران در شرایط ثابت باقی ماند.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دموکرات‌ها بر همین اساس می‌گویند ما نمی‌توانستیم این مسیر را ادامه دهیم چراکه تحریم کارایی خود را از دست داده بود. دموکرات‌ها می‌گویند با ساختار ایران هر فشاری در کوتاه‌مدت باعث رویگردانی اجتماعی و انقراض نظام جمهوری اسلامی نمی‌شود. در واقع دموکرات‌ها به دنبال فرصت‌های بلندمدت ۱۰ تا ۱۵ ساله هستند تا از درون ایران بتوانند اهداف خود را پیش ببرند.

 

 

زاکانی با اشاره به اینکه اوباما در ۷ سال ریاست جمهوری‌اش در تمام وعده‌هایش شکست خورده بود، گفت: اینها حاضر بودند هر امتیازی به ایران بدهند تا ایران برای آنان آورده‌ای داشته باشد. تنها امیدشان این بودکه بتوانند با ایران به یک پیوستگی برسند.

 

 

وی با بیان اینکه مذاکرات در این وضعیت معنای جدیدی پیدا می‌کند، گفت: در این معادلات سه‌گانه جهانی اینکه مذاکره‌کننده تعادل و وزنه بیشتر را به کدخدا بدهد، معنای دیگری می‌دهد و امکانی ایجاد می‌کند تا از قدرت چانه‌زنی پایین‌تری برخوردار شود.

 

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به اشتباهاتی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در طول مذاکرات انجام داد، اشاره کرد و گفت: اولین اشتباه مذاکره‌کنندگان این بود که از نقطه صفر شروع کردند و از تمام تلاش‌های گذشته صرف‌نظر کردند و تمام وعده‌هایی که در آلماتی به ایران داده شده بود را صفر کردند.

 

 

زاکانی دیگر اشتباه تیم مذاکره‌کننده را مذاکره یک‌جانبه با آمریکایی‌ها دانست و گفت: مذاکرات ابتدا با سه کشور اروپایی آغاز شد تا ما بتوانیم از گسل اینها با آمریکا استفاده کنیم تا تهدیدات آنان را به حداقل برسانیم و کار خود را پیش ببریم.

 

 

وی افزود: در ادامه دو کشور چین و روسیه نیز اضافه شدند و در ادامه کار آمریکایی‌ها نیز به این جمع پیوستند. ما همیشه از گسل‌های بین قدرت‌های جهانی استفاده می‌کردیم تا زمان بخریم. از اینکه در زمین بتوانیم به واقعیت‌هایی برسیم که آنان نتوانند این واقعیت‌ها را نفی کنند و مجبور شوند ایران اتمی را بپذیرند.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما تیم مذاکره‌کننده در سفر اول خود به نیویورک با آمریکایی‌ها سناریویی را تصویب کرد که همان منجر به ژنو و بعد برجام شد.

 

 

وی اشتباه دیگر تیم مذاکره‌کننده را بازی در مدل غرب عنوان کرد و گفت:‌ متأسفانه تیم هسته‌ای مبنی بر پیش‌نویس‌های غربی مذاکره کردند. در حقیقت در میدانی بازی کردند که برای‌شان تنظیم شده بود. فرق امام(ره) و مقام معظم رهبری با دیگران این است که این عزیزان میدان بازی را خودشان تنظیم می‌کنند و در میدان دیگران بازی نمی‌کنند.

 

 

زاکانی با اشاره به دو ضابطه‌ای که غرب در روند مذاکرات برای ایران ایجاد کرده بود، گفت: اولین ضابطه مسئله فرار هسته‌ای بود که آمریکا گفت: باید بیش از یک سال باشد که این یک موضوع موهوم است. دومین ضابطه نیز قضیه انحراف بود که شاید در اراک ایجاد شود. آمریکایی‌ها در همه مراحل مذاکرات با این دو ضابطه جلو آمدند و این اشتباه بزرگی بود که تیم مذاکره‌کننده ما خود را با این شرایط تنظیم کرد.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عدم به‌کارگیری از قدرت کارشناسی کشور را دیگر اشتباه تیم مذاکره‌کننده دانست و گفت: تیم مذاکره‌کننده یک رقیب‌پنداری انجام داد مبنی بر اینکه نباید از آنان استفاده کرد. به همین خاطر از ظرفیت های تخصصی کشور استفاده نکردند.

 

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس اظهار داشت: ما در این کمیسیون برای بررسی برجام به سراغ اساتید حقوق رفتیم مبنی بر اینکه آیا می‌شود برجام را مشروط کرد یا اینکه باید صفر و صد بود. جالب بود که حقوق‌دانان می‌گفتند چرا الان سراغ ما آمدید؟

 

 

زاکانی با بیان اینکه تیم هسته‌ای سراغ کسانی رفت که ایده ذهنی آنان را تأیید کند، گفت: آقای ظریف در مجلس به ما گفت که تیم ما در ژنو ۱۶ نفر بودند، اما تیم آمریکایی بالغ بر ۱۴۰ نفر بودند که سرجمع دیگر کشورها عدد ما را کم‌تر از یک دهم می‌کرد.

 

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی دیگر اشتباهات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را استفاده غلط از ظرفیت‌ها عنوان کرد و گفت:‌ بعضی مواقع غرور یا مقهور توانمندی خود شدن و کم انگاشتن حریف، کار را سخت می‌کند. تیم مذاکره‌کننده، سازمان انرژی اتمی را بعد از ژنو بازی داد.

 

 

وی کتمان‌کاری را اشتباه دیگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دانست و اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده این کتمان کاری را هم از شورای امنیت ملی داشت و هم از کمیته هسته‌ای، البته لاریجانی سعی می‌کند که بقبولاند کمیته هسته‌ای در جریان بوده است.

 

 

زاکانی در همین رابطه با اشاره به جلسه ابوترابی با شمخانی، گفت: آقای ابوترابی در جلسه‌ای از آقای شمخانی می‌پرسد، مگر می‌شود این تیم خودسر حرکت کند؟ که شمخانی در جواب می‌گوید؛ اینها گزارشی در شورا ندادند و ما ارتباط جدی با اینها نداشتیم و حتی پرونده را از شورا بیرون برده بودند و کمیته هسته‌ای هم به‌طور جدی در جریان امر نبود.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمونه مثال دیگر این است که قبل از برجام، آقای روحانی سفری به کشورهای شمالی ایران داشتند. در فرودگاه جلسه‌ای با حضور آقای روحانی، لاریجانی، شمخانی و ولایتی که برخی اعضای کمیته هسته‌ای هستند، برگزار شد. در آنجا نسخه‌ای دست آقای روحانی و لاریجانی بود که مورد اعتراض شمخانی و ولایتی قرا می‌گیرد که آنها می‌گویند لااقل به ما هم بدهید تا ما هم ببینیم که چه چیزی محل بحث شماست. این نشان می‌دهد نه تنها دانشگاه یا مجلس در جریان دقیق کار نبود و اطلاع کافی را نداشت، بلکه خود کمیته هسته‌ای هم در جریان امر نبود.

 

 

زاکانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری کلیات مذاکرات را تعیین کرده بودند، گفت: اینکه سعی می‌کنند بگویند هسته‌ای، پرونده رهبری است، ظلم است. هرجا کم می‌آورند به رهبری سوق می‌دهند که این نادرست است. مقام معظم رهبری فرمودند؛ بنده در جزئیات مذاکرات دخالتی نکرده و نخواهم کرد، پس جزئیات نسبتی با ایشان ندارد، بلکه با کمیته هسته‌ای است و باید مسئولیت آن را روحانی و لاریجانی و خاصه آقای روحانی بپذیرند.

 

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی کم‌ارزش‌پنداری حوزه فناوری هسته‌ای را دیگر اشتباه تیم مذاکره‌کننده خواند و گفت: این یک آسیب است که حوزه هسته‌ای را از سایر حوزه‌های فناوری مجزا کنیم. اگر در این حوزه دست‌مان را ببندند، قطعاً دست‌مان در سایر حوزه‌ها نیز بسته خواهد شد. برای مثال قطعاتی که کاربرد دوگانه دارند (که در برجام آمده)، تنها مربوط به حوزه هسته‌ای نمی‌شود، ۷۰-۶۰ درصد از حوزه‌های نظامی ما را نیز دربرمی‌گیرد.

 

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وقتی وارد برجام می‌شویم، مشکلات دیگری را پیش روی خود می‌بینیم، گفت: اولین سؤال بنده از تیم مذاکره‌کننده در کمیسیون برجام این بود که آیا شما آمریکا را دشمن می‌دانید؟ چراکه وقتی برجام را بررسی می‌کنیم، به گونه‌ای تنظیم نشده که نشان دهنده روابط بین دو دشمن باشد.

 

 

زاکانی تصریح کرد: برجام از طرف آمریکایی‌ها با توجه به اینکه ایران دشمن است، تنظیم شده و این را اوباما نیز رسما اعلام کرد، اما از طرف ایران این‌گونه نیست و به گونه‌ای است که انگار آمریکا دیگر قصد براندازی ندارد و آژانس قرار است دیگر راست بگوید و هیچ وقت دیگر گزارش غلط نخواهد داد،‌ اروپایی‌ها نیز از دید نفوذ و سیطره به ایران نگاه نکنند و همکاری‌های صمیمی با ایران داشته باشند.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برجام از طرف آمریکا در نهایت دقت، اما از طرف ما در نهایت اعتماد، سادگی و اطمینان به عدم سلطه‌گری آمریکا تنظیم شده است، گفت: سند برجام بسیار تو در تو است و وقتی به زمینه پنجم آن می‌ رسیم، می‌فهمیم عجب کلاهی سر ما گذاشته‌اند.

 

 

وی با اشاره به پیچیدگی‌های متن برجام گفت: آقای روحانی و آقای لاریجانی می‌گویند که تحریم‌ها برداشته می‌شوند، حالا آیا واقعاً این‌گونه است؟ در جلسه‌ای که ما با آقای لاریجانی داشتیم، گفت؛ من نگاه دوستان را قبول ندارم و تحریم‌ها برداشته می‌شوند. بنده به آقای لاریجانی گفتم اطلاعات دوستانی که می‌گویند تحریم‌ها برداشته می‌شود، کامل نیست. کسانی که می‌خواهند اظهار‌نظر کنند باید تمام ضمائم را خوانده باشند، اما آنها فقط ۳۷ بند کلیات را خوانده‌اند.

 

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اشکال جدی که وجود دارد، نگاه سطحی به ماجراست. از همین منظر یک نگاه بین نمایندگان وجود داشت که نگاه آقای لاریجانی و دوستان ایشان بود که می‌گفتند؛ این سند نوشته شده و البته اشکالاتی دارد، اما محاسنی نیز دارد و ما باید در آنجایی که اشکالات وجود دارد، تفسیر خودمان را بکنیم. ما گفتیم این نگاه واقع‌بینانه نیست؛ چرا که ما با متن طرف هستیم. یعنی اگر برجام می‌گوید تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، ما بگوییم برداشته می‌شود؟ ما گفتیم این برداشت درستی نیست.

 

 

زاکانی اشکال دیگر را خوش‌بینی برخی نمایندگان را به برجام عنوان کرد و گفت: برخی نمایندگان به ما که در کمیسیون برجام بودیم، گفتند گزارش دقیقی از برجام ندهید؛ چرا که آمریکایی‌ها سوءاستفاده می‌کنند. در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون گفت؛ گزارش کمیسیون ضربه به نظام زد. اینان فکر می‌کردند آمریکایی‌ها مواردی را که ما عنوان کردیم را نفهمیده بودند.

 

 

زاکانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: اشکال دیگر برجام این است که در آن تمام شرایط و تعهدات ما شفاف بیان شده، درحالی که تعهدات طرف مقابل مبهم است. اشکال دیگر این است که گام‌های ما مقدم بر طرف مقابل است.

 

 

وی افزود: از دیگر اشکالات برجام این است که ما باید راستی‌آزمایی شویم، ولی برای طرف مقابل چنین چیزی وجود ندارد، سازوکار رسیدگی به حل‌وفصل اختلافات نیز به گونه‌ای تعیین شده که در هر صورت ما محکوم می‌شویم، همچنین این سند بر پیش فرض‌های غلطی استوار است.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اینکه می‌گویند ما در گذشته در معرض جنگ بودیم و الان نیستیم و اینکه الان از ذیل فصل ۷ بیرون آمدیم، درست نیست و اینکه در گذشته فروش نفت ما صفر بود و نمی‌شد کشور را اداره کرد، درست نیست. بعد از ژنو بر همان پایه قبلی فروش رفت، اما قیمت نفت کاهش پیدا کرد و کشور ضربه خورد.

 

 

زاکانی در ادامه سخنان خود پیرامون اقدامات مجلس در خصوص برجام گفت: اشکالی که ما در طرح مجلس دیدیم این بود که شعاری است تا قانونی باشد و طرحی نیست که مسیر را ریل‌گذاری کند.

 

 

وی افزود: ما در کمیسیون ویژه برجام کف نقاط منفی را گرفتیم، اما از واقعیت پایین‌تر نیامدیم، البته نقاط مثبت را هم بیان کردیم. در این مسیری که ما آمدیم، آنچه باعث دل‌آرامی است این است که بناست

اشکالات موجود به طریق دیگر جبران شود.

 

 

زاکانی اضافه کرد: این را باید بدانیم آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد (در مدل سه بخشی آمریکا، روسیه ـ چین و انقلاب اسلامی) ظرفیت‌های بخش دوم به استخدام بخش سوم درآمده است، یعنی بخش دوم که روسیه و چین است، اصلاً خود می‌دانند که ماندگاری‌شان معطوف به هم‌پیمانی با جهان اسلام، آن هم اسلام عقلانی و خردمند است.

 

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی پیرامون شرایط پس از برجام نیز گفت: برجام سرپلی است که می‌شود از قبل آن اندیشه‌های نادرست شیطان بزرگ در سایر عرصه‌های ما رسوخ کند و ما را دچار انفعال، عقب‌گرد و عدول از ارزش‌های انقلابی کند.

 

 

وی با اشاره به نقش دانشجویان در دوران پس از برجام، گفت: دانشجو باید بر پیامد‌های نرم‌افزاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پس از برجام متمرکز شود و این موضوع را واکاوی کند؛ چراکه این حوزه جایی است که بیش‌ترین آسیب را به ما می‌زند.

 

 

زاکانی با بیان اینکه برجام براساس یک خوش بینی بسته شده، گفت: وظیفه دانشجویان دقت در کلیات برجام است؛ چرا که مبنی بر ذائقه‌های مردم است. برخی تلاش می‌کنند قبح جنایتکاری آمریکا را از بین ببرند، اما شما دانشجویان باید واقعیت‌ها را به مردم بگویید تا جامعه را مصونیت بخشید.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میدان بازی اصلی جریان دانشجویی این است که دائماً افق‌های پیش رو را یادآوری و خطرات موجود در برجام را یادآوری کند تا جامعه دچار خمودگی نشود. این را هم باید بدانیم که ممکن است دشمن برای اهدافش از جریانی در داخل حمایت کند، مانند کسانی که می‌گویند آمریکا آنقدرها هم بد نیست و فقط به دنبال شفافیت ما هستند.

 

 

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دفاع برخی نمایندگان اصولگرای مجلس ناظر به انتخابات بعدی است، گفت: من نمی‌توانم نیت خوانی کنم اما این را می‌توانم بگویم برخی آقایان علاقه‌مند بودند آنچه خود از برجام می‌پسندند را تفسیر کنند و نه واقعیت‌ها را، البته دوم خرداد‌ی‌ها به شدت تلاش می‌کنند تا این طیف از آقایان را به خودشان نزدیک کنند.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد کمیسیون برجام اظهار داشت: کمیسیون برجام به صد درصد اهداف خود رسید. این کمیسیون وظیفه طرح دادن نداشت، اما گزارش خود را تهیه و در صحن مجلس قرائت کرد. از آن زمان تا امروز نیز کسی نگفته یک خط از گزارش غلط است.

 

 

زاکانی در ادامه پیرامون انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: انتخابات، صحنه بسیار سختی است، بسیاری از آقایان در جریان اصولگرا یا عبرت نگرفتند یا شرایطی را دنبال می‌کنند تا خود محور اصولگرا شوند، به جای اصول و ارزش‌ها، لذا ممکن است ما از قبل این آسیب ببینیم.

 

 

وی افزود: هوشیاری در متن نیروهای انقلاب ثابت کرده که راه گذشته‌ای در جهت افتراق بوده، غلط است و اگر در رأس هم به وحدت نمی‌رسیم باید در بدنه به وحدت برسیم و این وحدت را بر محور اصول و ارزش‌ها قرار دهیم و در انتهای کار نیز دست به شایسته‌گزینی بزنیم.

 

 

زاکانی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود مجلس در بحث برجام ورود نمی‌کرد، گفت: این را باید بدانیم علاقه‌ای نداشت مجلس در این خصوص ورود کند، اما در خود مجلس دو نگاه وجود داشت. یک نگاه این بود که باید درباره برجام کلی‌گویی کنیم و نیازی به واکاوی‌ها نیست، اما گروه دیگر می‌گفتند این نگاه سطحی است و ما وظیفه داریم برجام را بررسی و واکاوی کنیم.

 

 

عضو فراکسیون اصولگرای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این جهت ما وارد شدیم و کمیسیون برجام به بررسی متن برجام اقدام و گزارشی ارائه کرد، اما آقای لاریجانی از ۲ ماه قبل‌ طرح هسته‌ای را آماده کرده بود و آن را پایه کار قرار داد و دیدید که آن اتفاق در مجلس افتاد که هیچ منفعتی برای مجلس نداشت و تبدیل به امری صوری و ظاهری شد.

 

 

زاکانی در ادامه سخنان خود پیرامون عملکرد کمیسیون برجام گفت: کمیسیون برجام نشان داد مجلس چقدر می‌تواند خود را بالا بکشد، برای مثال در دعوت از آمانو، مجلس نشان داد اگر خود را دست کم نگیرد، می‌تواند در رأس امور باشد. در همین رابطه باید بگویم وقتی آمانو را به مجلس دعوت کردیم، آقای لاریجانی به ما گفت: ‌چه می‌خواهید به او بگویید و ما گفتیم می‌خواهیم حرف حق‌مان را بزنیم.

 

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: در جلسه‌ای که با آمانو داشتیم، به وی گفتیم که ما به شما اعتماد نداریم و مشکل ما گذشته سیاه شماست. ما در نهایت احترام با آمانو برخورد کردیم و این آمانو بود که در مقابل منطق صحیح و انقلابی ما، قرار گرفته بود. آمانو در جلسه دست و پای خود را گم کرده بود و می‌گفت من خودم را در بین شما گم کرده‌ام.

 

 

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر واقعیت جلسه‌ آقایان لاریجانی، شمخانی و حجازی پیرامون تأیید طرح مجلس برای برجام، گفت: برگزاری چنین جلسه‌ای دروغ است، اصلاً چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است.

 

 

وی افزود: در جریان بررسی طرح هسته‌ای مجلس آقای باهنر پیش آقای کوچک‌زاده می‌رود و به وی می‌گوید؛ آقایان حجازی، شمخانی و لاریجانی جلسه‌ای داشتند و این طرح را تنظیم و تأیید کردند. من همان جا به آقای کوچک‌زاده گفتم این حرف دروغ است. من اطلاع دارم سخن آقای باهنر نادرست بود، اطلاعات غلط به آقای باهنر داده بودند، اما همین اطلاعات غلط را در صحن مجلس به خیلی از نمایندگان می‌دادند و آنها را دچار اشتباه کردند.

 

 

زاکانی در پاسخ به این سؤال که چگونه است آقای صالحی از گزارش کمیسیون برجام حمایت کردند، اما در زمان بررسی طرح هسته‌ای مجلس آن گونه رفتار کردند، گفت: من در یک جایی گفتم آقای صالحی در جلسه‌ای گفتند بروید دعا کنید آمریکایی‌ها برجام را به هم بزنند. بعد از اینکه این مطلب را بنده گفتم، آقای صالحی گفتند زاکانی این را در خواب دیدند. این درحالی است که در آن جلسه آقایان نجابت، زارعی و نبویان بودند و شنیدند. به همین خاطر از این اظهارات تعجب نمی‌کنم.

 

 

وی در خصوص بیانیه ۵ عضو کمیسیون بررسی برجام علیه گزارش کمیسیون گفت: جنس ۵ نفری که علیه کمیسیون برجام بیانیه داده‌اند، یکی نیست و برای من عجیب است که چگونه اینها با هم این بیانیه را صادر کرده‌اند. دو نفر از اینان از جمله آقایان تاج‌گردون و پزشکیان سابقه اصلاح‌طلبی دارند، آقای منصوری آرانی نیز از حامیان دولت است. یکی از اینها اعتقاد داشت اصلاً ما نباید درمورد متن برجام کاری انجام دهیم و باید درمورد مشکلات جامعه بگوییم. آقای پزشکیان نیز از روش کار ایراد گرفت، البته من به ایشان گفتم شما این روش کار را بنویس، اما ایشان نیاورد.

 

 

وی افزود: برخی از دوستان دیگر نیز می‌گفتند شما دقیق گزارش ندهید؛‌چرا که ضعف‌ها مشخص می‌شود و آمریکا سوءاستفاده می‌کند، انگار طرف مقابل هیچ اطلاعی ندارد و اگر ما از مکانیزم ماشه سخن بگوییم، آن وقت آنها می‌فهمند این مکانیزم چیست.

 

 

زاکانی افزود: دو نفر دیگر که آقای حقیقت‌پور و بروجردی هستند، تمایل به طیف آقای لاریجانی دارند و علاقه‌مند به نگاه آقای لاریجانی هستند. اینها می‌گفتند آنچه مطلوب خودمان است

 

را در گزارش بنویسیم که ما گفتیم اگر مطلوب خودمان با متن تعارض داشت، چه می‌شود؟ اینان می‌گفتند نباید همه ابعاد را واکاوی کنیم. بنده می‌بینم برخی‌ها خلاف واقع مصاحبه می‌کنند، البته ما سکوت می‌کنیم، اما اگر بخواهند ادامه دهند و اگر بخواهیم واقعیت‌های پشت پرده را بگوییم، برای خیلی‌ها بد می‌شود.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون نظر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیرامون طرح هسته‌ای مجلس گفت: دبیرخانه نگاهش بر تفاهم بود و در جلسه‌ای هم که در شب قبل از تصویب طرح هسته‌ای برجام در شورا داشتیم، یک کفی را مدنظر گرفتند و بنا شد سایر نقاط را با آقای لاریجانی تفاهم کنند، اما آقای لاریجانی گفتند، من نمی‌توانم درب پیشنهادات را باز کنم؛ چرا که دیگر نمی‌توانم پیشنهادات را جمع کنم.

 

 

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه این شورا درباره برجام چیست؟ گفت: در شورای عالی امنیت ملی دو گروه موافق و مخالف برجام وجود داشتند. درخصوص نظر دبیر شورا نیز باید از خود ایشان سؤال بپرسید، با خروجی‌هایی که کمیسیون برجام داشت، دبیر شورا این خروجی‌ها را مثبت می‌دیدند و می‌گفتند منصفانه و دقیق است.

 

 

وی در پایان گفت: در خصوص طرح هسته‌ای مجلس نیز از دبیر شورا بسیار خرج شد، دبیرخانه ناظر بر تفاهم بود، اما این مورد نظر برخی دوستان نبود.