با وجود اینکه مقامات ترکیه هنوز مواضع رسمی درباره تحولات سوریه نداشته اند اما به نظر می آید سفر اردوغان به روسیه و در ادامه احتمال سفر به ایران ناشی از تحولات سیاسی ترکیه پس از کودتا بوده است.

از سفر اردوغان به ایران تا تشکیل کمیته سه جانبه " روسیه , ایران و ترکیه"

 

شرق پرس: اینکه به چه میزان کودتایی که گفته می شود در پس آن آمریکا بوده است و حمایت ایران و روسیه از دولت قانونی ترکیه می تواند در تغییر مواضع دولتمردان ترک تاثیر گذار باشد نیازمند گذر زمان است.
اما اظهارات همراه با عصبانیت اردوغان علیه آمریکا و سفر به روسیه و عذرخواهی رسمی از پوتین و تمجید از ایران بخاطر نقش مثبت در خنثی سازی کودتا و بسیاری از اتفاقات دیگر نشان از دگرگونی قابل توجه در مواضع  منطقه ای این کشور قدرتمند مسلمان است که اگر ادامه یابد شاید برای ثبات سوریه نیز تاثیر گذار باشد.
 
البته نباید از کنار موضع گیری سرسختانه اردوغان علیه بشار اسد پس از آغاز بحران سوریه و نزدیکی به عربستان به راحتی گذشت اما به نظر می آید اتفاقات اخیر درس خوبی برای مقامات ترکیه بوده باشد.
 
یک روزنامه چاپ لندن ضمن اعلام اینکه رئیس جمهوری ترکیه احتمالا طی چند هفته آتی به تهران سفر کند، نوشت که ایران از تشکیل کمیته‌ای سه‌جانبه (روسی-ایرانی-ترکیه‌ای) برای حل بحران سوریه استقبال می‌کند.
 
 روزنامه الحیاه چاپ لندن امروز به نقل از منابعی که آنان را «ایرانی» خواند، از استقبال تهران از تشکیل کمیته‌ای سه‌جانبه برای حل بحران سوریه خبر داد که با حضور طرف ایرانی، ترکیه‌ای و روسی است.
 
این منابع با اشاره به سفر دیروز محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به ترکیه و دیدار با مقامات ترکیه، گفتند که ظریف به مقامات این کشور پیشنهاد دیدار سه‌جانبه مسئولان ایران، ترکیه و روسیه را با هدف بررسی راههای حل بحران سوریه داده است که در خدمت منافع منطقه باشد.
 
این منابع ضمن تکذیب «تلاش تهران برای ملحق کردن آنکارا به اتحادی شامل مسکو و کشورهای نزدیک به آن»، گفتند که ایران از تشکیل کمیته سه‌جانبه برای بررسی بحران سوریه و راهکارهای موجود استقبال می‌کند و احتمال دارد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی چند هفته آتی، به تهران بیاید.
 
طبق گزارش الحیاه، منابع ترکیه‌ای می‌گویند که مهم‌ترین نقطه اشتراک تهران و آنکارا در خصوص سوریه، حفظ تمامیت ارضی و رد سناریوهای تجزیه یا فدرالیته شدن و رد کیان کردی مستقل و مبارزه با تروریسم است که در گروههای مثل داعش و النصره و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نمود دارد.
 
به گزارش فارس, الحیاه افزود که این مسائل نشانه‌ای بر این است که موضوع حضور بشار اسد (در حل بحران) دیگر اولویت آنکارا نیست، هرچند که ابراهیم کالن سخنگوی اردوغان گفته که موضع ترکیه درباره لزوم کنار رفتن اسد تغییر نکرده و گفته که سخن از مرحله انتقالی با مشارکت بشار اسد در سوریه هنوز زود است.