از میان افراد حاضر در لیست مشترک اصولگرایان حسن روحانی،محسن رضایی؛ محمود احمدی نژاد رای کافی برای حضور در مجلس ششم را نیاوردند و اکبر هاشمی رفسنجانی هم در پی مسائل پیش آمده در بازشماری انتخابات تهران، اعلام انصراف کرد.

شرق پرس-سرویس سیاسی: یکی از شگفتنی های سیاست ایرانی در انتخابات مجلس ششم رقم خورد؛ آنچنان که در تصویر می بینید ؛ در  لیست مشترک جناح راست آن زمان(اصولگرای فعلی) “حسن روحانی ، محسن رضایی و محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی” در یک لیست حضور داشتند.

حسن روحانی،محسن رضایی؛ محمود احمدی نژاد رای کافی برای حضور در مجلس ششم را نیاوردند و اکبر هاشمی رفسنجانی هم در پی مسائل پیش آمده در بازشماری انتخابات تهران، اعلام انصراف کرد.

ششمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی (مجلس ششم) شاید جنجالی‌ترین دورهٔ مجلس بوده‌است.

این دوره از ۷ خرداد ۱۳۷۹ تا چهار سال قانون‌گذاری ایران را بر عهده داشت. در این دوره اصلاح‌طلبان اکثریت مطلق را در دست داشتند.

list-majles6

انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ ، برگزار گردید. از مجموع ۳۸٬۷۲۶٬۴۳۱نفر واجد شرایط رای دادن، ۲۶٬۰۸۲٬۱۵۷ نفر، در انتخابات شرکت کردند.

 در این دوره از انتخابات، جبهه دوم خرداد توانست که در اکثریت مطلق مجلس را به دست آورد. در تهران بزرگ، فهرست نامزدهای پیشنهادی حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی، ۹۰٪ کرسی‌های این حوزه را کسب کرد.

هیئت‌رییسهٔ دایم مجلس هماهنگی بیشتری با خواست افکار عمومی و نتیجه انتخابات داشت. گرچه کروبی همچنان به ریاست رسید، اما بهزاد نبوی (از سازمان مجاهدین انقلاب) و محمدرضا خاتمی از جبهه مشارکت نایب‌رییس اول و دوم رییس انتخاب شدند.

اصلاح قانون مطبوعات یکی از جنجالی ترین طرح های مجلس ششم بود که با حکم حکومتی رهبرانقلاب از دستور کار خارج شد.

درپی رویدادهای مجلس و برخوردها و رفتارهای نمایندگان ،هنگام انتخابات مجلس هفتم شورای نگهبان با اعمال نظارت استصوابی حدود نیمی از نامزدان را به بهانهٔ نداشتن پایبندی عملی به اسلام یا ثابت نشدن این پایبندی برای شورای نگهبان ردصلاحیت کرد.

در میان ردصلاحیت‌شدگان، جمع زیادی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم بودند. ۱۳۹ نماینده، در اعتراض به ردصلاحیت‌ها در ساخمان مجلس بست نشستند. فرجام ایشان با بی‌اثر ماندن اعتراض‌ها و برگزاری انتخابات مجلس هفتم سر موعد مقرر، استعفا دادند.

۳ سال بعد مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، دیدگاه خود را دربارهٔ مسائل دوره ششم مجلس شورای اسلامی، گفت:

    شرایطی که قبل از پدید آمدن این مجلس به وسیلهٔ بعضی اشخاصی که از روی غفلت، کارهایی انجام می‌دادند به وجود آمده‌بود -رفتن به سمت تحریم انتخابات، رفتن به سمت استعفای نمایندگان، اعتصاب در مجلس، مقابلهٔ مجلس- چیزهای بد و عجیبی بود و صدای عمومی مجلس، با خیلی از مبانی و اصول نظام مغایرت داشت. در یک چنین فضایی، این مجلس [هفتم] رویید.

ایشان افزودند:

    کسانی هستند که با هماهنگی دولت و مجلس مخالف اند. از اول هم همین‌طور شعار دادند که این‌ها یکدست کردند؛ با این که کسی در این یکدستی تأثیری نداشت. ملت این کار را کرده بود و این‌طور انتخاب کرده بود؛ رئیس‌جمهور را آن‌طور، نمایندگان را هم این‌طور.

پارسینه