در بیانیه اصلاح طلبان مرکز استان مازندران در اعتراض به استاندار آمده است: مدیریت استان در تقسیم وظایف و مسئولیت ها، مناسبات شهری، قومی، رفاقتی و غیرکاربردی را بر شایسته سالاری و به کارگیری توان مندان ترجیح داده است. گویی صدای تغییرخواهی مردم به گوش استانداری مازندران نرسیده است

بیانیه اصلاح طلبان ساری علیه استاندار مازندران

 

 

شرق پرس-سرویس سیاسی: همزمان با ادامه صدور بیانیه‎های مختلف طرفداران مازندرانی اصلاحات در انتقاد از رویه موجود در استانداری مازندران، امروز شورای اصلاح طلبان ساری هم بیانیه‎‎ای صادر کرد:

 

 

«۲۴ خرداد روزی تاریخی برای ایران است؛ روزی که مردم هوشیار و دردمند این سرزمین کهن، با انتخابی شایسته قطار توسعه و دموکراسی خواهی کشور را به حرکت درآوردند.

 

با حضور پر شور مردم، دوران سخت ۸ ساله ی تحقیر به پایان رسید و ایران همواره پابرجا، از پیچ تاریخی مهم دیگری گذشت.

 

دولت تدبیر و امید، در بدو فعالیت با مشکلاتی بسیار روبرو بود؛ منابع هدر رفته، خزانه ی خالی، روابط خارجی تیره، سیاست داخلی آشفته، شایستگانی خانه نشین و بالاتر از همه اعتماد عمومی آسیب دیده، میراثی بود که برایش بجا مانده بود.

 

در این شرایط دشوار، دولت با مقاومت شکست خوردگان انتخابات نیز روبرو بود. در اوج مذاکرات هسته ای، در روزهایی که نمایندگان شایسته ی ملت، گره ی کور قطعنامه هایی که کاغذپاره خوانده می شد را می گشودند، مخالفان منطق مذاکره، مجاز به هرگونه تجمع اعتراضی و تخریب بودند، در حالی که اجازه ی حمایت و موافقت علنی به حامیان دولت داده نمی شد.

 

آنانی که پیشتر «شتر را بر مناره» نمی دیدند، «سوزن را در انبار کاه» می جستند و همه ی امکانات رسانه ای و حمایت های فراقانونی خود را برای لطمه زدن به امید مردم به کار می بستند.

 

با این همه، ماراتن مذاکرات هسته ای با هدایت نظام، تدبیر دولت و حمایت مردم به پایانی موفق رسید و بحران هسته ای نه با جنگ که با گفتگو و دیپلماسی حل شد.

 

از دلایل مهم توفیقات دولت روحانی، بکارگیری شماری از مدیران باتجربه، متخصص و توانا بود. در سایه ی دانش و تجربه ی این مدیران توانا، دولت توفیقات بسیاری در ایجاد آرامش در بازار، کنترل تورم، ایجاد امید و انگیزه در مردم و بازگشایی مراکز تصمیم سازی کارشناسی کشور به دست آورده است و البته راهی دشوار و طولانی برای خدمت رسانی شایسته به ملت بزرگ ایران، پیش رو دارد.

 

دولت تدبیر و امید، در بسیاری از تقسیم مسؤولیت ها موفق عمل کرد و به سراغ شایستگان و کاردانان رفت اما در مدیریت های میانی و محلی، بسیاری از تغییرات مورد انتظار مردم اعمال نشد. چه بسا مدیرانی که با آرمان هایی که دولت تدبیر و امید از آن برآمده است بیگانه اند و به تعبیر رئیس جمهور «صدای انتخابات ۹۲ را نشنیده اند»؛ از این جهت دولت روحانی در بدنه ی خود نیز غریب است.

 

بسیاری از مدیران دولت، بجا ماندگان دوران ۸ ساله ی گذشته اند و تغییری که مورد انتظار رای دهندگان خرداد ۹۲ بود، در بسیاری از حوزه ها به چشم نمی آید.

 

عملکرد و ناکارآمدی این مدیران به پای دولت تدبیر و امید نوشته می شود و ممکن است در آینده ی سیاسی کشور تاثیراتی نامبارک به جای گذارد.

 

از جمله جایگاه هایی که نیاز به توجه ویژه و بررسی دولت دارد، استانداری مازندران است. مازندران که بشارت دهنده ی پیروزی تدبیر و امید بود، آنگونه که باید، نسیم تدبیر امیدبخش دولت را حس نکرده است. استانداری مازندران به شخصی واگذار شد که با کار در بدنه ی وزارت کشور ناآشنا بود و توانایی ایجاد تغییرات مثبت مورد انتظار را نداشت.

 

 

مدیریت استان در تقسیم وظایف و مسئولیت ها، مناسبات شهری، قومی، رفاقتی و غیرکاربردی را بر شایسته سالاری و به کارگیری توان مندان ترجیح داده است. گویی صدای تغییرخواهی مردم به گوش استانداری مازندران نرسیده است، وگرنه این حجم از مدیران ستادی دولت گذشته برسرکار نبودند و حامیان اصلی دولت تدبیر و امید، از خدمت به کشور محروم نمی ماندند.

 

بازهم شاهدیم که در استان پرامکانات و استعداد ما، شایستگان مهجور و برکنارند و استان از فقر مفرط مدیریت صحیح و توانمند رنج می برد.

 

مدیریت ناتوان استانداری موجب شده است تا بدنه ی حامیان دولت از مشارکت در اداره ی امور برکنار بمانند و تدبیر کارها به درستی انجام نشود. عزل و نصب های استانداری نیز به جای کمک به بهبود اوضاع به تحریک و تنش زایی منطقه ای انجامیده است.

 

تلاش استاندار برای کنار گذاشتن اصلاح طلبان، سهم بخشی به نهادهای خاص یا شهرگرایی در انتصاب ها اوضاع مازندران را چنان نامناسب گردانده که حتی سفر کاروان دولت به استان خروجی مناسبی برای توسعه نداشته است. ناکارآمدی مدیریت، ممکن است به ناامیدی مردم از اثربخشی تغییر بینجامد.

 

در مجاورت این ناکارآمدی چه بسا باز هم صدای پوپولیسم به گوش رسد و همه ی آنچه که دولت با کمک ملت بافته است، شکافته گردد. در آن صورت، اولا کشور به ورطه ای هولناک می افتد و ثانیا هزینه های این ناکارآمدی را حامیان واقعی دولت تدبیر و امید خواهند پرداخت؛ چرا که بسیاری از این مدیران، در آن روز مبادا، نقاب اعتدال گرایی را برخواهند داشت و در صحنه آرایی جدید قدرت، مزد حمایت های خویش را خواهند گرفت.

 

ما به عنوان حامیان اصلی دولت تدبیر و امید، مصرانه خواهان به کارگیری شایستگان در مناصب مدیریتی و رعایت ملاحظات سیاسی دولت تدبیر و امید برای پیشرفت روزافزون استان سرسبز و کشور عزیزمان هستیم.»