حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد صحبت‌های اخیر خود در مقوله جاسوسی و اینکه آیا منظور شما از این سخنان، وزیر امور خارجه بوده، اظهار داشت: مسلماً نظر من به این فردی که شما نام بردید نبوده است.
منظورم از جاسوس, وزیر خارجه نبود / پرونده احمدی‌نژاد بسته نشده است/در جریان کیفرخواست پرونده مرتضوی نیستم
 
 
 
به گزارش شرق پرس حجت‌الاسلام‎والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در هشتاد و ششمین نشست خبری ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار حسین همدانی  در خصوص اقدامات قضایی مرتبط با فاجعه منا و تعداد شکات این ماجرا اظهارداشت: فاجعه عید قربان امسال در سرزمین منا جنایتی بزرگ و عم‌انگیز بود و جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های مصیبت‌دیده نمی‌تواند از این عم بگذرند.

 
وی تصریح کرد: دادستان کل کشور از ابتدا در مقام پیگیری و تعقیب این موضوع بودند و از جنبه خصوصی برای شکایت شاکیان این حادثه تمهیداتی در نظر گرفته شده و شعبه‌ای ویژه تعیین شده است.
 

حجت‎الاسلام والمسلمین اژه‌ای خاطر نشان کرد: البته تا کنون افراد زیادی برای شکایت مراجعه نکرده‌اند که امری طبیعی است زیرا شماری هنوز از سفر بازنگشته‌اند و برخی نیز امور متوفی را رتق و فتق می‌کنند و برخی تلفنی اعلام کردند که شکایت می‌کنند.

 

سخنگوی قوه قضائیه افزود: تعدادی نیز مفقود هستند و اثری از آنها نیست.

 

قوه قضائیه و وزارت خارجه به دنبال تعقیب مقصران هستند

وی در خصوص تعقیب مقصران آل‌سعود گفت: قوه قضائیه، دولت و وزارت امور خارجه به دنبال تعقیب مقصران هستند و همین هم‌افزایی با سایر کشورهای اسلامی قربانی ماجرا یا غیرقربانی برای پیشگیری از وقوع حادثه مشابه اقدامی مثبت است.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ سایر کشورها نیز همیاری لازم را داشته باشند تا اقدام موثری در مورد این حادثه روی دهد و از اتفاقات مشابه در آینده پیشگیری شود.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای ابراز امیدواری کرد: نهادهای بین‌المللی به خصوص مدعیان دفاع ازحقوق بشر به طور جدی در این موضوع وارد شوند.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به پرونده برادارن روز تنگ گفت: ادامه رسیدگی پرونده در دادگاه مطرح است روز چهارشنبه جلسه دادگاهشان است که آخرین جلسه نمی‎باشد و جلسات دادگاه ادامه دارد.

وی با اشاره به افراد متهم و مطلع در پرونده بابک زنجانی افزود: هر کسی چه بعنوان مطلع و متهم در پرونده‌ای باشد به دادگاه احضار خواهد شد. بهتر است افراد تسلیم قانون باشند، اگر در جامعه ما فرهنگ سازی شود و از کسی سوال شود باید پاسخگو باشد و سایرین نیز تا زمانی که موضوعی به اثبات نرسد چیزی نگویند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به امکانات لازم برای زندان‌ها اظهار داشت: مشکلات موجود در زندان‌ها به دلیل این است که بودجه لازم برای تجهیز همه آنها فراهم نشده است.

پرونده زمین‌خواری فرودگاه قشم به دادگاه رفته است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد پرونده زمینخواری فرودگاه قشم اظهار داشت: رئیس دادگستری هرمزگان در این زمینه توضیحات را ارائه داده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: کیفرخواست پرونده صادر شده و به دادگاه رفته است.

این مقام ارشد قوه قضائیه در مورد این پرونده بیان داشت: قبلاً قراری صادر شده و به آن اعتراض شده بود، اعمال ماده ۱۸ شد و پرونده دوباره مورد رسیدگی قرار گرفت و کیفرخواست صادر شده و هم‌اکنون به دادگاه رفته است.

اژه‌ای در مورد پرونده برادران «ر» اظهار داشت: این پرونده در دادگاه مطرح است و روز چهارشنبه جلسه دادگاه آن است و مسلماً در آن روز تمام نشده و ادامه‌دار است.

وی در مورد این پرونده و سایر پرونده‌ها اعلام کرد: هر کس که در مظان اتهام باشد و دلائل متوجه به او باشد، به عنوان متهم از او تحقیق می‌شود و ما حریم خاصی را برای کسی قائل نیستیم.

پرونده احمدی‌نژاد بسته نشده است

حجت‌الاسلام‎والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۲ سال از احضار آقای احمدی نژاد به دادگاه می گذرد، پرونده در چه مرحله‌ای است افزود: پرونده بسته نشده و در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به پرونده بقایی گفت: از بیان جزئیات پرونده‌ای که در مرحله رسیدگی است معذوریم و نمی توانم جزئیات اتهام را بگویم.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اموال غیر منقول افزود: دارندگان این اموال چند دسته‌اند، یک دسته کسانی که هیچگونه اتهامی بر آنها وارد نبود و بعد از انقلاب علیه کشور کاری نکرده‌اند و بدهی هم به بانک‌ها نداشته‌اند، لذا کسانی را دارند که از اموال آنها سرپرستی می‌کند و مشکلی هم نیست.

وی ادامه داد: دسته دیگر کسانی هستند که ما نمی دانیم آیا مشکلی دارند یا نه، وکیل دارند یا نه که وظیفه حکومت است که براساس ضوابطی که قانون پیش‌بینی کرده است اموال آن‌ها را اداره کند تا زمانی که ورثه‌ای برایشان پیدا شود، اگر چنانچه مشمول اصل ۴۹ قانون اساسی نیستند و اموال نامشروع ندارند و همچنین از مقاماتی نیستند که قبل از انقلاب نامشان برده شده باشد اموالشان بررسی می شود.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: کسانی هم هستند که این شرایط را ندارند و اموالشان نامشروع است که بررسی می شود و اگر مشمول اصل ۴۹ باشند در دادگاه‌ها رسیدگی می شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که در دادگاه زنجانی پای مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی نیز به میان کشیده شده و آیا امکان اینکه مرتضوی را بعنوان متهم به دادگاه احضار کنند وجود دارد، اظهار داشت: این موضوع الزام به همزمانی نیست، بسته به تشخیص دادسرا دارد، بعنوان مثال کسی که کلاه سرش رفته و اتهام و تقصیری نداشته باشد، شاکی می‌شود و عنوان متهمی را ندارد. حتی اگر ثابت شود که تبانی وجود داشته بازهم بستگی به نحوه رسیدگی در دادسرا دارد و اگر طرف مقابل مقصر نباشد به طور طبیعی نیز تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

* لزوم ورود مدعی‌العموم به مسأله ورود پس‌اب به زمین‎های کشاورزی

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که اخیرا پس‌آب فاضلاب زندان قزل‌الحصار به بخشی از زمین‌های کشاورزی محمدشهر رسوب کرده است درباره این معضل چه اقداماتی باید صورت گیرد؟ اظهار داشت: به دنبال آلودگی در مزارع کشاورزی رودها، سواحل و دریاها همگی باید این همت را داشته باشند تا جلوی آن گرفته شود، البته با توجه به گستردگی این معضل و میزان فاضلابی که منجر به آلوده شدن آب کشاورزی می شود می‌توان به عنوان مدعی‌العموم وارد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به مقررات موجود باید موارد مشاهده شده به دستگاه قضا ارجاع شود و اگر نیاز به کار کارشناسی نباشد مراجع رسمی گزارش لازم را می‌دهند.

ورود به مسائل مربوط به سلامت جامعه تخصص قوه قضاییه نیست

سخنگوی دستگاه قضا درباره این سوال که سازمان استاندارد برای تایید سلامت مواد غذایی آرم استاندارد را می‌زند اما در برخی از موارد وزارت بهداشت برخی از مواد غذایی را که آرم استاندارد دارند غیر مجاز معرفی می‌کند، متولی رسیدگی به این موضوع چه کسی است؟، تصریح کرد: این موضوع در تخصص ما نیست و آنچه که مربوط به سلامت جامعه است مسئولان ذیربط از جمله دولت باید این معضل را حل کند و اگر سازمان استاندارد سخناش اشتباه است باید اصلاح کند و اگر نیاز به اقدام کارشناسی است هر دو سازمان باید اقدامات لازم را انجام دهند.

از فروش موسسه میزان اطلاعی ندارم

حجت‌الاسلام‎والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته شده است که موسسه میزان به متقاضیان فروخته می شود درباره جزئیات این موضوع توضیح دهید، اظهار کرد: من از این موضوع اطلاعی ندارم، این موسسه از طریق کارگروه مشترک بین بانک مرکزی و دولت  و ستادی که در خراسان رضوی است ایجاد شده است.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: هر موسسه‌ای که از طریق قانون مجوز داشته باشد، کار خود را ادامه می دهد در غیر اینصورت نمی تواند و یا منحل می‌شود و آثاری از آن باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد: اگر هیئت مدیره به لحاظ تخلفاتی که دارند نتوانند ادامه دهند، این موضوع در کارگروه تشکیل شده بررسی می‌شود و اگر دیدند قابل ادامه و اصلاح است در یک بانک یا موسسه‌ای ادغام می شوند و اگر قابل واگذاری باشد طبیعی  است که نمی‌خواهند آن را جمع کنند تا مردم متضرر شوند.

تشکیل کارگروه مشترک کانون وکلا برای برخورد با وکلای متخلف

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه درباره برخورد قضات در دادگاه و همچنین برخورد وکلا برخی از افراد اعتراضاتی دارند و در این اعتراضات دو طرف دلخور می شوند، چه روش تعاملی باید در نظر گرفته شود تا این معضلات حل شود، تصریح کرد: ممکن است در یک مجموعه قضایی یک فرد برخورد مناسبی با وکیل نداشته باشد و درباره رفتارهای موردی ممکن است گلایه‌هایی صورت گیرد و یا وکیلی تخلف کرده و مبلغ گزافی بعنوان مثال ۳۰ میلیارد تومان گرفته شود، این گونه موارد همواره مطرح شده است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: برخی نیز ممکن است موسساتی را به ثبت رسانده باشد ولی در اساسنامه حق وکالت نداشته و فقط حق مشاوره حقوقی داشته باشند و کار وکالت کنند و حتی خود کانون وکلا نیز به ان معترض است. بنابراین با توجه به برداشت هایی که از برخی مواد قانون می شود قرار شد یک کارگروه مشترکی درخور کانون وکلا تشکیل شود تا با این موارد برخورد کنند.

در جریان کیفرخواست پرونده مرتضوی نیستم

وی درباره این سوال که گفته شده است بعضی وکلای کارگران اعلام کرده‌اند برخی از پرونده مرتضوی کیفرخواست خورده، این به کدام بخش از پرونده وی مربوط می شود، گفت: من در جریان این موضوع نیستم.

در طرح شکایت احمدی‎نژاد از جهانگیری باید منتظر عناوین جرم از طرف وکلا باشیم

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درباره شکایت رئیس دولت قبل از جهانگیری و اینکه عنوان جرم آقای جهانگیری چیست، اظهار داشت: موارد گفته شده در این راستا متفاوت است چرا که یک مورد مطرح نشده و عناوین مختلف دارد. گاهی اوقات عنوانی را شاکی مطرح می کند و گاهی شاکی عنوان را تغییر می دهد و یا خود دادگاه بعدها تشخیص می دهد که این عنوان نیست باید منتظر بمانیم که وکلایش بعدا عناوین جرم را مطرح کنند.

توضیحات اژه‌ای در مورد اظهاراتش در مقوله جاسوسی

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد صحبت‌های اخیر خود در مقوله جاسوسی و اینکه آیا منظور شما از این سخنان، وزیر امور خارجه بوده، اظهار داشت: مسلماً نظر من به این فردی که شما نام بردید نبوده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: نفوذ دشمن و بستری که برای دشمن ساخته می‌شود، عمدتاً‌ به دو طریق صورت می‌گیرد؛ طریق اول از طریق جاسوسی اصطلاحی است که تعریف شده و این افراد مستمری‌بگیرند و اخبار طبقه‌بندی‌شده را مکتوب یا غیرمکتوب دراختیار دشمن قرار داده و دشمن ضربه می‌زند.

این مقام ارشد قوه قضائیه ادامه داد: دسته دوم، جاسوس اصطلاحی نیستند، یعنی مواجب‌بگیر نیستند اما ضرر آنها از دسته اول بیشتر است، چرا که کاملاً در جهت رسیدن دشمن به هدفش همکاری می‌کنند، که من در صحبت‌های خودم برخی از شاخصه‌های دسته دوم را که جاسوس اصطلاحی نیستند برشمردم.

وی گفت: کسانی هستند که سعی می‌کنند قدرت دشمن را بزرگ جلوه دهند تا مردم از آنها بترسند؛ سعی می‌کنند دشمنی دشمن را کمرنگ جلوه دهند، مثل آمریکا و بگویند دیگر شیطان بزرگ نیست و سعی می‌کنند جنایت‌های دشمن به فراموشی سپرده شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد تاکنون چه کارها و جنایت‌هایی انجام داده که خیلی از این افراد دسته دوم می‌خواهند آنها را کمرنگ جلوه دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای با بیان این مطلب که این امر کلی است، تأکید کرد: من به هیچ وجه شخص خاصی و وزیر محترم امور خارجه نظر من نبوده است.

این مقام ارشد قوه قضائیه با طرح این پرسش که آیا اینها مصداق ندارد؟ افزود: معتقدم هم ما جاسوس اصطلاحی که مواجب‌بگیر است و اطلاعات به دشمن می‌دهد داریم و کسانی هم داریم که خطرشان از جاسوس اصطلاحی بیشتر است.

وی گفت: این امر حتماً در کشور ما مصداق دارد و فکر نمی‌کنم هیچ کس هم منکرش باشد.

اژه‌ای به نامگذاری این دسته از جاسوسان به نام جاسوس طبعی در سال ۶۵ پرداخت و خاطرنشان کرد: این دسته دوم را در آن موقع جاسوس طبعی می‌گفتند، چرا که طبع‌شان کار جاسوسی است، اما من اسمی برای آنها نگذاشتم و می‌گویم اینها از جاسوس اصطلاحی ضررشان در برخی موارد بیشتر است.

 
 
 
 
 
yjc