سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در رابطه با محمد فرهادی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم یک آشنایی اجمالی وجود دارد، فعلا نمی‌شود نظر نهایی داد ولی سیگنال‌هایی که در مجلس وجود دارد مثبت است.

 

 

farhadi-vazirolom

پنجمین وزیرپیشنهادی دولت برای وزارت علوم بنظرمی رسد شرایطش کمی با قبلی ها فرق می کند ومجلس بیشتر ازوی برنامه می خواهد.

 

 

شرق پرس: درشرایطی که فرصت قانونی دولت برای تصدی سرپرست برای یک وزراتخانه فردا به پایان می رسد که صبح امروز رئیس جمهور طی نامه ای محمد فرهادی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه علوم معرفی نمود نکته جالب اینکه امروزهنگامی که نامه رییس جمهور در صحن علنی مجلس قرائت می‌شد نمایندگان صلوات فرستاده و با فریاد چهار چهار موافقت خود را اعلام کردند.بنظر می شود از همین حال پیش بینی کرد که قرار است موضوع وزارت علوم با فرهادی به پایان برسد.

 

سیگنال‌های مثبت در رابطه با وزیر پیشنهادی علوم

درهمین خصوص سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در رابطه با محمد فرهادی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم یک آشنایی اجمالی وجود دارد، فعلا نمی‌شود نظر نهایی داد ولی سیگنال‌هایی که در مجلس وجود دارد مثبت است.

 

قاسم جعفری گفت: در رابطه با محمد فرهادی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم یک آشنایی اجمالی وجود دارد، فعلا نمی‌شود نظر نهایی را داد ولی سیگنال‌هایی که در مجلس وجود دارد مثبت است. وی افزود: در رابطه با فرهادی با کمیسیون صحبت یا مشورتی نشده ولی با توجه به صحبت‌هایی که آقای لاریجانی داشتند به نظر می‌رسید با وی مشورت شده باشد. جعفری اضافه کرد: یکشنبه از فرهادی دعوت می‌کنیم تا برای ارائه برنامه‌ها و صحبت‌هایش به کمیسیون آموزش و تحقیقات بیاید. این نماینده مجلس در خاتمه گفت: اگر مشکلی پیش نیاید احتمالا چهارشنبه جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت برگزار می‌شود.

 

حساسیت مجلس برای انتخاب وزیر علوم بسیار بالاست

 

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم را به دلیل حساسیت جایگاه ویژه وزارت علوم دانست و گفت که نباید شرایط به گونه‌ای پیش برود که القا شود مجلس در تضاد یا تعارض با دولت است.

 

اسماعیل جلیلی،درباره رای عدم اعتماد مجلس به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، گفت: البته این گزینه نسبت به گزینه قبلی فضای تعاملی بهتری داشت و تلاش‌های بیشتری هم صورت گرفت اما آن‌گونه که باید به ابهامات و پرسش‌های مخالفین پاسخ داده نشد و نهایتا مجلس با اکثریت آراء، رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم داد.

 

وی خاطرنشان کرد: ‌دولت باید در معرفی گزینه‌های پیشنهادی خود حساسیتی که بر وزارت علوم مترتب است را مدنظر قرار دهد و گزینه‌هایی معرفی کند که حواشی کمتری دارند و زمان کمتری برای پاسخ دادن به ابهامات و مواضع چالش‌دار نیاز دارند تا فضایی ایجاد شود که گزینه معرفی شده بتواند به سرعت رای اعتماد مجلس را کسب کند.

 

وی افزود: شخصیت‌هایی معرفی می‌شوند باید قدرت نفوذ و جذبه لازم را داشته باشند. دولت هم باید این مسائل را در معرفی گزینه‌ها مدنظر قرار دهد هر چند به لحاظ شخصیتی همه گزینه‌هایی که تاکنون معرفی شده‌اند افراد محترم علمی هستند و شاید حساسیت مجلس به خاطر جایگاه ویژه وزارت علوم است تا فردی که بر این مسند می‌نشیند بتواند مدیریت درستی داشته باشد و فضایی را بر دانشگاه حاکم کند که موجب اثربخش بودن دانشگاه‌ها شود.

 

این نماینده مجلس با بیان این‌که «حساسیت مجلس برای انتخاب وزیر علوم بسیار بالاست» گفت: نباید شرایط به گونه‌ای پیش برود که دانشگاه، دانشجویان و نیروهای علمی که به شدت این اتفاقات را رصد می‌کنند اینطور فکر کنند که مجلس و نمایندگان در تضاد یا تعارض با دولت هستند و تلاش می‌کنند نگاه مردم به دولت منتخب را نادیده بگیرند.

 

وی تاکید کرد که اکثریت نمایندگان مجلس سعی دارند با دولت همکاری و همراهی کنند تا سرنوشت وزارت علوم هر چه سریعتر روشن شود.

 

 نمایندگان بیشترین رای را به گزینه پیشنهادی وزارت علوم خواهد داد

 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با مثبت ارزیابی کردن اقدام دولت در معرفی محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم٬ گفت: این انتخاب نشان از درک دولت از دغدغه مجلس دارد.  جبار کوچکی‌نژاد با مثبت ارزیابی کردن اقدام دولت در معرفی محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم٬ تحقیقات و فناوری٬ گفت: محمد فرهادی که در حال حاضر مدیر عامل هلال احمر و وزیر بهداشت دولت اصلاحات بوده از کارنامه خوبی برخوردار است.

 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی٬ با یادآوری استقبال نمایندگان از معرفی محمد فرهادی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم٬ افزود: با توجه به عملکرد وی در دوره اصلاحات و همچنین در دورانی که در هلال احمر بوده مجلس نگاه مثبتی به خدمات وی داشته و به طور حتم وی می‌تواند با ارایه برنامه‌های خود رای خوبی از مجلس کسب کند.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تشکر از دولت یازدهم در معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم با درنظرگرفتن دغدغه‌های نمایندگان٬ گفت: از دولت متشکریم که بعد از کش و قوس‌هایی که داشته پیام مجلس را درک کرده به این معنی که مجلس عقد اخوت با کسی نبسته و در صورتی که دولت در معرفی گزینه پیشنهادی به مجلس شاخص‌ها را مدنظر قرار دهد کمال همکاری را از سوی مجلس شاهد خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه مجلس رای بسیار چشمگیری به محمد فرهادی خواهد داد٬ افزود: کارنامه مثبت و همچنین توان علمی گزینه پیشنهادی از نقاط مثبت و بازری است که وی را به مسند وزارت علوم نزدیک خواهد کرد.

 

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه بحث‌های فرهنگی و علمی دانشگاه باید به طور شفاف در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دیده شود٬ گفت: به طور حتم نمایندگان با دیدن برنامه‌های فرهادی اجازه حضور وی در وزارت علوم را خواهند داد.

 

به گزارش قدس آنلاین, نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: با توجه به شناختی که داریم دغدغه نمایندگان برای وی بسیار مهم بوده امید است این وزارتخانه روزهای خوبی را از این پس سپری کند.