شمارش معکوس برای تبلیغات انتخاباتمجلس آغاز شد و علی رغم اینکه در فصل زمستان هستیم و مردم کم کم خود را برای فرا رسیدن سال نو و بهار 95 آماده می کنند، اما فضای سیاسی کشور با وجود انتخابات پیش رو کاملا بهاری است.

فضای سیاسی مازندران بهاری شد/ هم نامی 8 کاندید در یک حوزه! / پررنگ ترین حضور زنان

 

 

به گزارش شرق پرس تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از بامداد فردا پنجشنبه آغاز می شود و به مدت یک هفته براساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه می یابد.

 

 

این ماده قانون تصریح می دارد: فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی ۸ روز قبل از روز اخذ رای (مرحله اول و دوم) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رای ادامه خواهد داشت.

 

اگر چه مردم در سراسر کشور در حال سپری کردن فصل زمستان و ماههای پایانی سال ۹۴ هستند و کم کم خود را برای فرا رسیدن سال نو و بهار ۹۵ آماده می کنند، اما فضای سیاسی کشور با وجود انتخابات پیش رو کاملا بهاری است.

 

هفتم اسفند ، مردم سرزمین ایران بار دیگر حماسه ای را با انگشتان اشاره خود در پای صندوق های رای رقم خواهند زد ، حماسه ای که شگفتی آن تمام دنیا را انگشت به دهان خواهد کرد .

 

مردم استان مازندران نیز همانند دیگر استان ها منتظر فرا رسیدن هفتم اسفند و حضور غرور آفرین در پای صندوق های رای هستند.

 

ترین های استان

 

بر اساس اعلام ستاد انتخابات مازندران ۱۷۰ نامزد قرار است از نخستین لحظات بامداد فردا برای نشستن بر کرسی سبزرنگ مجلس شورای اسلامی در ۹ حوزه انتخابیه با هم رقابت کنند.

 

هم نامی ۸ نفر در یک حوزه انتخابیه مازندران !

 

بررسی ها نشان می دهد که هشت نفر از این نامزدها در نام خانوادگی و دو نفر در نام و نام خانوادگی  مشابه هستند! البته رئیس ستاد انتخابات مرکز حوزه انتخابیه قائمشهر مازندران با اشاره به وجود تعدادی نامزد هم اسم در این حوزه انتخابیه گفت  اقداماتی برای جلوگیری از تضییع حقوق این افراد انجام شده است.

 

پرنامزدترین حوزه انتخابیه مازندران در این دوره بابل است که ۳۰ نامزد برای در اختیار گرفتن دو کرسی آن صف کشیده اند و کم نامزدترین هم حوزه انتخابیه نور و محمودآباد با ۹ نفر نامزد است.

 

کارزار زنان

 

نامزدهای زن هم در این دوره بیشتر از هر زمانی خود را برای ورود به کارزار انتخاباتی آماده کرده اند به گونه ای که بر اساس آمارهای رسمی حدود هشت درصد نامزدهای تائید صلاحیت شده استان را زنان تشکیل می دهند.

 

نکته برجسته در این میان سابقه نداشتن ورود زن از مازندران به مجلس شورای اسلامی است و طی ۹ دوره گذشته هیچ زنی از این استان به کرسی خانه ملت دست نیافته است.

 

در مازندران سه هزار و ۶۵ صندوق اخذ رای برای دو میلیون و ۲۳۵ هزار نفر جمعیت واجد شرایط رای دادن پیش بینی شد که آرای خود را در شش هزار و ۱۰۰ صندوق خواهند ریخت. ۶۰ هزار نفر نیز کار برگزاری و امنیت انتخابات را در این خطه شمال کشور بر عهده دارند.

 

به استقبال زمان تبلیغات

 

اگر چه به صورت رسمی تبلیغات انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از فردا آغاز خواهد شد، اما تبلیغات غیرمستقیم و کم رنگ از هفته های پیش در شبکه های اجتماعی، مجالس ترحیم، جشن و غیره انجام می شده است.

 

خبرنگاران که این روزها برای تهیه گزارش به شهرهای مختلف و ستادهای غیررسمی نامزدها سرکشی کرده اند گزارش دادند بازار تبلیغات غیررسمی حتی در فضای واقعی داغ است و طرفداران نامزدها به خاطر تکرار بازگوئی ویژگی ها و شعارهای نامزدهای مورد علاقه خود ، عبارات را نه تنها از بر کرداه اند ، بلکه برخی نیز سلیقه به خرج داده و به نظم در آورده اند.

 

جوانی ، ویژگی رای آور نامزدها

 

به نظر می رسد جوان بودن نامزدها در این دوره از انتخابات به یک معیار همه پسند رای دهندگان تبدیل شده است ، برای این که طرفداران بسیاری از نامزدها این ویژگی را به عنوان مهم ترین و اولین ویژگی مثبت نامزد مورد علاقه خود هنگام معرفی به شهروندان معرفی می کنند.

 

پوسترهای رنگی نیز به هواداران نامزدها در معرفی جوان بودن نامزد کمک می کند ، موضوعی که سبب شده است بسیاری از نامزدهای جوان خود را برنده کارزار انتخاباتی مجلس دهم بدانند.

 

امیدواری همگانی

 

در گفت وگوی جداگانه با هر یک از نامزدها در مازندران ، آنان اعم از تازه کار یا کهنه کار ، همه مصمم هستند که رای لازم را برای نشستن بر کرسی مجلس به دست خواهند آورد ، بقدری با اطمینان از اخذ رای و راهی شدن به بهارستان حرف می زنند که فکر می کنی قرار است همه آنان بهارستان نشین شوند.
لیلا اسماعیل نژاد-ایرنا