آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به کارشکنی های آل سعود گفت: با توجه به عدم اقدامات لازم برای صدور ویزای ایرانیان از سوی عربستان، حج تمتع زائران ایرانی در سال ۹۵ کاملا منتفی شد

 

 

شرق پرس:  در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان با مسئولان وزارت حج عربستان سعودی و تغییراتی که مقامات سعودی در وزارت حج خود به وجود آوردند، امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان در نشستی به بررسی این موضوع پرداخت که در پایان آن اعلام شد اعزام زائران ایرانی به مراسم حج تمتع امسال منتفی است.

 

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر، گفت: با توجه به اینکه عربستان برای صدور ویزای ایرانیان در حج تمتع شروطی مشخص کرده بود، ولی تاکنون هیچ اقدامی برای آن انجام نداده، بنابراین در جلسه امروز که با حضور مسئولان حج و زیارت برگزار شد، مشخص شد که اعزام زائران ایرانی به حج تمتع در سال ۹۵ منتفی خواهد بود.

 

این در حالی است که بر اساس هماهنگی صورت گرفته از قبل، قرار است دور دوم مذاکرات مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان با مسئولان سعودی چهار روز دیگر برگزار شود و در دور نخست مذاکرات، وزیر حج این کشور وعده های مساعدی برای پیگیری مطالبات کشورمان داده بود. وعده هایی که البته کافی نبودند.

 

آصفری با اشاره به در پیش بودن دور جدید مذاکرات گفت: حتی اگر در دور بعدی مذاکرات توافقات حاصل شود، فرصت کافی برای انجام امور اعزام حجاج در اختیار نخواهیم داشت و از این رو می‌گوییم حضور زائران ایرانی در حج امسال منتفی است چراکه اموری مانند درخواست صدور و دریافت ویزا، عقد قرارداد با هتل ها و… به زمانی به مراتب بیشتر نیاز دارند.

 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر طبعات منفی کارشکنس سعودی ها در اعزام حجاج ایرانی، افزود: این اقدام اثرات بسیار منفی ای برای عربستان سعودی میان کشورهای مسلمان و در منطقه به همراه خواهد داشت و سعودی ها مطمئنا هزینه سنگینی از این بابت در اذهان عمومی پرداخت خواهند کرد و می‌بایست پاسخگوی مسلمانان جهان باشد چراکه حرمین شریفین متعلق به ایشان نیست و به تمامی مسلمانان تعلق دارد؛ کسی نمی‌تواند رفت و آمد به این حرمین را محدود نماید.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا وعده وزیر حج سعودی مبنی بر پرداخت خون بها و دیه حجاج جان باخته در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و شهدای منا محققشده یا خیر؟، گفت: تمامی این وعده ها را وزیر حج و زیارت سعودی داده بود که طی روزهای گذشته برکنار شد تا هرگونه توافقی که میان مقامات دو کشور صورت گرفته بود، کان لم یکن شود. البته عزل این مقام موجب نخواهد شد که جمهوری اسلامی ایران این پرونده ها را پیگیری نکند و ما با قدرت پیگیر این پرونده ها هستیم

 

آصفری همچنین درباره پرونده فرودگاه جده گفت: ما هر سه پرونده یعنی پرونده فرودگاه جده، سقوط جرثقیل و رویداد تلخ منا را پیگیری می‌کنیم و وزارت خارجه کشورمان وظیفه دارد هر سه پرونده را به طور جدی در چارچوب های بین المللی دنبال نماید. علاوه بر این سه مورد، کارشکنی عربستانی ها در اعزام حجاج ایرانی به تمتع امسال می‌تواند مورد چهارمی باشد که می‌بایست از طریق سازمان کشورهای اسلامی به طور جدی دنبال گرفته شود چراکه عربستان چنین حقی ندارد که مانع از اعزام زوار ایرانی شود.

 

در پایان گفتنی است به رغم آنکه این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان از منتفی بودن اعزام زائران ایرانی خانه خدا به حج تمتع امسال خبر می‌دهد، احتمال می‌رود اعزام گروه معدودی از حجاج ایرانی به حج امسال صورت گیرد./تابناک