علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به ادعای دولت مبنی بر مقصر بودن مجلس در عدم تصویب بودجه در سال ۹۴ گفت: مقدمه لایحه دودوازدهم مقدمه بجایی نیست.

انتقاد لاریجانی از دولت در جلسه امروز مجلس

 

 

 
 
شرق پرس:  در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی دو فوریت لایحه دودوازدهم بودجه در دستور کار مجلس قرار گرفت.
 
 
 
الیاس نادران نماینده مردم تهران در تذکری در این خصوص گفت: تذکر من ناظر به پیشنهادی است که دولت ارائه داده است. بارها در مجلس اعلام شد که دولت باید لایحه بودجه چند دوازدهم را به دلیل تاخیر در تقدیم لایحه بودجه باید به مجلس ارائه می کرد.
 
 
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: طبق ماده ۱۸۶ و ۱۸۸، دولت موظف بود تا پانزدهم آذرماه لایحه بودجه را تقدیم کند و اگر در تاریخ تعیین شده بودجه به مجلس تقدیم نمی شد، باید طبق آئین نامه لایحه چنددوازدهم بودجه ارائه می شد.
 
 
 
عضو فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: توجیه دولت برای ارائه دیرهنگام بودجه مبنی بر تصویب برجام، اشتباه است. پیش از این نیز شوخی با دوستان دولت کردم مبنی بر اینکه دولت برجام را به مبداء تاریخ هستی تبدیل کرده است. می گوییم سالروز پیروزی انقلاب کی است؟ می گویند ۲۵ روز بعد از برجام، می گوییم پیامبر اسلام کی از مکه به مدینه رفت؟ می گویند ۱۴۳۷ سال قبل از برجام.
 
 
 
وی تاکید کرد: نمی توان همه مقدرات مملکت را به موضوعی بست که بنا به اقرار آقای عراقچی تحریم ها فعلاً روی کاغذ برداشته شده است.
 
 
 
نادران اظهارداشت: اگر معطلیم تحریم ها برداشته شود که اصلا دولت نباید بودجه ۹۵ را تقدیم می کرد. باید تا برداشته شدن کامل تحریم ها صبر می کردند چون هیچ اتفاقی نیفتاده است.
 
 
 
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه اظهارداشت: دولت علی رغم همه این تاخیرات در مقدمه لایحه دودوازدهم بودجه آورده است، به دلیل عدم تصویب بودجه ۹۵ توسط مجلس، در ایام پایانی سال ۹۴ این لایحه ارائه شده است.
 
 
 
وی با اشاره به اظهارات نوبخت در دفاع از این لایحه اظهارداشت: چرا آقای نوبخت دلایلی که همین الان در مورد علت ارائه دیرهنگام لایحه بودجه اعلام کرد، در مقدمه توجیهی نیاورد؟
 
 
 
نادران گفت: در مقدمه لایحه دودوازدهم بودجه می آوردند ما به دلایل سیاسی (که این دلایل سیاسی به اعتقاد من برجام نبوده است)، با تاخیر لایحه بودجه را ارائه دادیم بنابراین مجلس علی رغم همه تلاشهایش مجبور شد بررسی لایحه بودجه را به سال ۹۵ موکول کند.
 
 
 
وی با انتقاد از رویکرد دولت گفت: اینطور مجلس را متهم کردن به مصلحت مجلس نیست و من انتظار داشتم رئیس مجلس از شان مجلس دفاع کند.
 
 
 
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تذکر نادران را وارد دانست و گفت: ایراد شما وارد است و ما قبلاً این مطلب را تذکر دادیم.
 
 
 
نماینده مردم قم ادامه داد: طبق آئین نامه مجلس، در صورتی که دولت در مهلت قانونی لایحه بودجه را به مجلس ارائه ندهد، باید لایحه چنددوازدهم را به مجلس ارائه کند.
 
 
 
وی با اشاره به اظهارات نوبخت مبنی بر اینکه ما چون در قسمت پایانی مذاکرات هسته ای قرار داشتیم و نمی دانستیم کی به پایان می رسد تا لایحه بودجه را ارائه دهیم، لذا لایحه با تاخیر ارائه شد، گفت: آئین نامه برای حل این مشکل راه ارائه داده است و من همان موقع به آقای دکتر روحانی آئین نامه را نشان دادم و گفتم باید لایحه دو دوازدهم بودجه ارائه دهید و ایشان هم پذیرفت.
 
 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمی دانم چرا در این فاصله دولت لایحه دودوازدهم بودجه را دیرهنگام ارائه داد. باید زودتر ارائه می دادند.
 
 
 
وی با بیان اینکه این مقدمه هم مقدمه بجایی نیست، گفت: آقای نوبخت هم می داند که مجلس تلاشش را کرد که هرچند مهلت ضیق بود، اما بودجه را به مجلس ارائه کند.
 
 
 
نماینده مردم قم گفت: بنده همان اوایل هم اعلام کردم که بررسی لایحه بودجه تا پایان سال ۹۴ امکان پذیر نیست اما ما تلاش خود را می کنیم.
 
 
 
وی در پاسخ به پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق که خواستار حذف مقدمه لایحه چنددوازدهم بودجه می شد، گفت: خواهش می کنم تذکر ندهید، مقدمه دیگری بنویسید. اصلا شما راجع به مقدمه صحبت نکنید.
 
 
 
لاریجانی گفت: مجلس امروز و فردا فرصت دارد تا لایحه چنددوازدهم بودجه را به تصویب برساند.
 
 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس طرح دودوازدهم بودجه تهیه کرده بود اما به دلیل شبهه بار مالی از دولت خواستیم لایحه ارائه کند که فرق چندانی با طرح مجلس ندارد.
 
 
 
وی از نمایندگان خواست: از تذکرات بگذرند و به محتوا بپردازند تا برای کشور معطلی ایجاد نشود.
 
 
 
لاریجانی تصریح کرد: اگر این لایحه تصویب نشود، باز ادعا می کنند که مجلس تصویب نکرد.