مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل درباره جزئیات کشف گور جمعی در خلخال گفت: بررسی اندازه لگن استخوان‌ها نشان می‌دهد اجساد همگی زن و به تعداد ۹ مورد است.

 

 

شرق پرس: شهرداری شهر کلور در شهرستان خلخال  روز گذشته حین انجام عملیات عمرانی, بقایای جسد ۹ زن در یک گور دسته‌جمع کشف کرد، اکتشافی که به معمای بازدیدکنندگان تبدیل شده است.
 
 
 
 طی روز گذشته مأموران شهرداری شهر کلور که در حال انجام عملیات عمرانی بودند به یکی از آثار تاریخی و معماهای شهر کلور برخورد کردند.
 
 
 
به گفته فرماندار خلخال مأموران شهرداری که در یکی از کوچه‌های کلور مشغول عملیات بودند متوجه یک گور دسته‌جمعی و اتاقک مانند می‌شوند.
 
 
جزئیات کشف گور جمعی 9 زن در خلخال+ عکس
 
 
علی نظری در گفتگو با مهر با بیان اینکه مشاهده موجب می‌شود مأموران عملیات عمرانی را متوقف کنند، تصریح کرد: بلافاصله موضوع به اطلاع میراث فرهنگی استان رسیده و اکیپی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی در محل حاضر می‌شوند.
 
 
این گور قدیمی که به تعبیر فرماندار خلخال هنوز قدمت دقیق آن مشخص نیست به گفته اهالی ساکن، متجاوز از ۱۰۰ سال قدمت دارد.
 
 
 
نظری در پاسخ به سؤال مهر در خصوص علت دفن ۹ زن به فاصله نزدیک در این گور دسته‌جمعی تصریح کرد: هنوز نمی‌توان علت خاصی  عنوان کرد و هرگونه اظهارنظر در وضعیت فعلی خام و ناپخته است.
 
 
 
به گفته فرماندار خلخال بررسی‌های میراث فرهنگی استان در خصوص این گور باستانی همچنان ادامه دارد و تا گرفتن نتیجه قطعی عملیات عمرانی در این محل متوقف شده است.
 
 
 
شهرستان کلور در خلخال یکی از مناطق با سابقه باستانی است که وجود گورهای تاریخی و قدیمی در آن پدیده دور از ذهنی نیست. با این وجود کارشناسان دلیل دفن ۹ زن در کنار یکدیگر را از موضوعاتی می‌دانند که نیازمند بررسی است.
 
 
 
 
تدفین موقت ۹ مرده امانت
 
در عین حال مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز که در محل اکتشاف حاضر شده نتایج اولیه مشاهدات خود را اینطور عنوان کرد: در پی عملیات عمرانی آماده‌سازی زمین بلدوزری که عملیات حفاری را انجام می‌داد به استخوان برخورد می‌کند.
 
 
 
کریم حاجی‌زاده در گفتگو با  مهر تصریح کرد: بعدازاین اتفاق عملیات عمرانی متوقف شده و میراث فرهنگی در جریان قرار می‌گیرد؛ در واقع بلدوزر به دهانه یک حفره که در ارتفاعی کوه مانند بوده برخورد کرده است.
 
 
 
وی افزود: همه نظرات فعلا یک نظریه اولیه است و قطعیتی ندارد و با این وجود نمی‌توان این گور را گور باستانی دانست؛ بلکه بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد متعلق به دوران اسلام معاصر با قدمت حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ سال است.
 
 
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان تأکید کرد: در آن مقطع زمانی متداول بود که مرده را به طور موقت در مکانی نگه داشته و سپس استخوان‌های وی به جای مقدسی از جمله مشهد یا قم انتقال می‌یافت.
 
 
 
به گفته حاجی‌زاده با توجه به وضعیت دفن و قرارگیری اجساد به شکل اسلامی می‌توان استنباط کرد که این اجساد در واقع به عنوان مرده امانت در یک گور موقت کنار هم قرار داده شده‌اند.
 
 
 
وی در خصوص اینکه این اجساد زن هستند یا نه، ادامه داد: بررسی اندازه لگن استخوان‌ها نشان می‌دهد اجساد همگی زن و به تعداد ۹ مورد است که ما دهانه گور را مسدود کردیم و از اسکلت‌ها نمونه‌برداری شده تا مورد آزمایش قرار گیرند.
 
 
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: با این وجود این فرضیه محتمل‌ترین فرضیه است و ممکن است این زنان به دلیل بیماری از جمله وبا و طاعون و یا یک حادثه که برای همه آن ها اتفاق افتاده به صورت دسته‌جمعی دفن شده‌اند.
 
 
 
به گفته حاجی‌زاده به نظر می‌رسد فرصت انتقال مرده امانت از گور موقت به دلیلی نامشخص فراهم نشده و اجساد در گور موقت تا به امروز باقی مانده‌اند.
 
 
 
حاجی‌زاده متذکر شد: شهرستان خلخال و شهر کلور از مناطق با سابقه باستانی است و حتی این اتاقک نیز در محل یک گورستان قدیمی و تاریخی کشف شده است.
 
 
 
کشف معمای مرگ این ۹ زن به تعبیر کارشناسان می‌تواند از تاریخ و یا سابقه باستانی کلور پرده بردارد.