سال 90، نزدیک به 352 تن خون انسان و حیوان از کشورهای چین , ایالت متحده آمریکا ،انگلستان ،دانمارک،و فرانسه و آلمان و کانادا به کشور وارد شد.

 

 

شرق پرس: بر اساس آمار گمرک در ۶ ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری، بیش از ۳۱۶ تن خون انسان و حیوان برای مصارف درمان یاپیشگیری یاتشخیص بیماری ،توکسین ها ،کشتهای موجودات ذره بینی به استثنای مخمرها وارد کشور شده است و در ازای آن ۱۴,۹۴۹,۹۱۹ دلار به ارزش ۴۵۷,۶۹۷,۹۸۵,۰۵۳ ریال، ارز از کشور خارج شده است.

 

این فرآورده های های خونی از کشور های آلمان ، امارات ، ایالات متحده آمریکا ، ترکیه ، کره جنوبی ، چین ، ایتالیا ، کانادا و قبرس وارد شده است و طبق آمار ترکیه با صادرات ۲۶۱ تن و ۱۶۳ کیلوگرم خون به کشور با ارزش دلاری ۳,۷۷۶,۶۳۷ و ارزش ریالی ۱۱۶,۴۴۰,۵۳۶,۸۰۵ در رتبه اول و پس از آن ایتالیا با صادرات ۱۹ تن ۵۲۵ کیلوگرم به ارزش دلاری ۴,۳۸۹,۷۷۸ و ارزش ریالی ۱۳۳,۹۶۰,۳۳۵,۵۷۱ در رده دوم قرار دارد.

 

البته این بار اولی نیست که واردات خون در چند سال اخیر به کشور انجام می شود آمار گمرک حاکی از آن است که در سال ۹۴ ، ۶۱ تن و ۳۳۳ کیلو گرم خون به ارزش دلاری ۷,۷۷۰,۲۹۳ و ارزش ریالی ۲۲۹,۸۰۵,۶۳۳,۷۶۷ وارد کشور شده است .

 

سال ۹۳ نیز بی نصیب از واردات خون انسان و حیوان نماند و نزدیک به ۸۴ تن و ۵۲۵ کیلوگرم خون انسان و حیوان به ارزش ۱۰ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۶۲۵ دلار از کشورهای چین و آلمان و اتریش و ایالت متحده آمریکا و تایوان و ترکیه و سوئد و فرانسه به کشور وارد شده است.

 

همچنین در سال ۹۲،نزدیک به ۲۲ تن و ۵۳۳ کیلو گرم خون انسان و حیوان به ارزش سه میلیون و ۹۷۵ و ۶۷ دلار از هند،سوئد،فرانسه،ایالت متحده آمریکا ،اتریش ،آلمان و فرانسه و چین و ترکیه و تایوان به کشور وارد شده و در سال ۹۱ نیز ۱۳۲ تن و ۶۹۶ کیلو گرم خون انسان و حیوان به ارزش شش میلیون و ۱۷۴ هزار و ۹۶۲ دلار از کشورهای چین ،تایوان ،بل‍‍ژیک ،دانمارک،کره و کانادا به کشور وارد شده است.

 

سال ۹۰،نزدیک به ۳۵۲ تن و ۳۶۴ کیلو گرم خون انسان و حیوان به ارزش یک میلیون و ۹۹۷ زار و ۲۹۳ دلار از کشورهای ایالت متحده آمریکا ،انگلستان ،دانمارک،و فرانسه و چین و آلمان و کانادا به کشور وارد شد. این درحالی است که پیش از این مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفته بود واردات خون و فرآوردهای خونی به کشور نداریم. /انتخاب