الحریری 110 رأی در رایزنیهای مربوط به پارلمان به دست آورد و «میشل عون» رئیس جمهور لبنان وی را مأمور تشکیل کابینه کرد.

 

 

شرق پرس: رئیس جریان «المستقبل» امروز مسئول تشکیل کابینه جدید لبنان شد و بیشتر فراکسیونها او را مأمور این کار کردند.
 
 «سعد الحریری» رئیس جریان «المستقبل» امروز پنجشنبه مسئول تشکیل کابینه لبنان شد.
 
الحریری ۱۱۰ رأی در رایزنیهای مربوط به پارلمان به دست آورد و «میشل عون» رئیس جمهور لبنان وی را مأمور تشکیل کابینه کرد.
 
شبکه خبری «المنار» نیز گزارش داد که فراکسیون «توسعه و آزادی» لبنان نیز الحریری را به عنوان مأمور تشکیل کابینه معرفی کرده است.
 
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز اعلام کرد که «اگر نیت همکاری وجود نداشت، الحریری را معرفی نمی‌کردیم».
 
بری از قصر «بعبدا» پس از دیدار با عون در حاشیه رایزنیهای پارلمانی گفت: اگر خواستار همکاری باشند، ما نیز خواستار همکاری هستیم. اگر خواستار مخالفت باشند ما نیز مخالفت می‌کنیم.
 
وی همچنین تصریح کرد که تصمیم فراکسیون توسعه و آزادیو جنبش «امل» مبنی بر معرفی الحریری به عنوان مأمور تشکیل کابینه است.
 
الحریری فرزند «رفیق الحریری» است که در عربستان به دنیا آمد و علاوه بر تابعیت لبنان، تابعیت فرانسه و عربستان سعودی را نیز دارد.
 
وی ابتدار در تجارت مشغول به فعالیت شد و در شرکت «سعودی أوجیه» که پدرش تأسیس کرده بود، شروع به کار کرد و از سال ۱۱۹۴ تا ۲۰۰۵ مدیر کل آن بود.
 
الحریری در زمینه سیاست، رهبری جریان المستقبل را بر عهده گرفت و فراکسیون «۱۴ مارس» را تشکیل داد. در سالها ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ نماینده پارلمان لبنان شد. در ۲۷ ژانویه ۲۰۰۹، «میشل سلیمان» رئیس جمهور وقت لبنان وی را مأمور تشکیل کابینه کرد که پس از روبرو شدن با مشکلات بسیار، در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۹ از تشکیل کابینه منصرف شد و موفق به انجام این کار نشد.
 
در ۱۶ سپتامبر همان سال، بار دیگر رئیس جمهور لبنان وی را مسئول تشکیل کابینه کر و پس از رایزنیهای بسیار با جریانهای سیاسی مختلف، در ۹ نوامبر ۲۰۰۹ کابینه خود را تشکیل داد.
 
در پی این بحران سیاسی، وزرای فراکسیون اصلاح و تغییر، جنبش امل و حزب الله در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۱ از دولت استعفا کردند و شمار وزرای مستعفی به ۱۱ وزیر رسید و کابینه حد نصاب قانونی خود را از دست داد و به یک دولت مستعفی بدل گشت.
 
پس از این مسئله، در سال ۲۰۱۱ لبنان را ترک کرد و در فرانسه و عربستان اقامت داشت. در آگوست ۲۰۱۴ زماین که در مسند ریاست جمهوری لبنان، خلأ وجود داشت، به بیروت بازگشت. الحریری روابط بسیار نزدیکی با مقامات عربستان سعودی دارد./فارس