خبرها نشان می‌دهد ارزش دلاری صادرات آبگوشت در سال جاری ۴۳۰۶۷۷ و ارزش ریالی آن ۱۳میلیارد و ۱۳۵میلیون و ۱۳۶هزار و ۷۳۲ریال بوده است.

صادرات آبگوشت و سیرآبی به اروپا

 
 
شرق پرس: بر اساس آمار گمرک در شش ماه منتهی به شهریور سال جاری بیش از ۱۱۱تن آبگوشت از کشور صادر شده است. این در حالی است که بر اساس آمار گمرک در چهار ماه منتهی به تیر سال جاری بیش از ۱۰۸هزار کیلو سیرابی به ویتنام صادر شده است. در این میان یکی از شهروندان کرد در کشورمان به ساخت تنور مشغول است که تنورهایش را به کشورهای اروپایی صادر می‌کند.
 
روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: حاج فتاح پیرمرد تنورسازی است که در سنندج زندگی می‌کند، شغل او یک سنت قدیمی است و علاوه بر ساخت تنور برای کشورمان، سفارشاتی نیز از آلمان و ترکیه دریافت کرده است. به طور کلی باتوجه به اینکه در سال‌های نه چندان دور تراز تجاری ایران به شدت منفی بود، بلافاصله پس از شروع به کار دولت، مثبت شدن تراز تجاری در اولویت قرار گرفت.
 
تراز تجاری کشور در سال ۹۴ برای اولین بار پس از گذشت ۳۷ سال مثبت شد. بر اساس آمارهای گمرک از سال ۸۴ تا سال ۹۳ همواره واردات کشور با فاصله تقریبا زیادی بیشتر از صادرات قرار داشت، اما در سال ۹۴ برای اولین بار صادرات (با احتساب میعانات گازی) به میزان ۹۱۰ میلیون دلار از واردات سبقت گرفت.
 
اگرچه این امر رویدادی مثبت در تاریخ تجارت ایران تلقی می‌شود، اما برخی از کارشناسان معتقدند باید نسبت به تجارت کشور نگاه واقع‌بینانه‌ای داشت. تراز تجاری ایران در سال ۹۴ مثبت ماند و در نهایت نیز کارنامه تجارت خارجی کشور در پایان این سال با ۹۱۶ میلیون دلار مازاد تراز تجاری بسته شد و سال ۹۴ با تراز مثبت تجاری به پایان رسید؛ اتفاقی که در تاریخ تجارت خارجی ایران سابقه نداشته است. آن‌طور که گمرک ایران گزارش داده، سال ۹۴ معادل ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار انواع کالا صادر و ۴۱ میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار نیز وارد کشور شده و به این ترتیب ارزش صادرات کشورمان ۱/۱۶ درصد و واردات کشورمان ۵/۲۲ درصد نسبت به سال ۹۳ کاهش داشته است.

ارزش دلاری و ریالی صادرات آبگوشت و سیرابی

در حال حاضر خبرها نشان می‌دهد ارزش دلاری صادرات آبگوشت در سال جاری ۴۳۰۶۷۷ و ارزش ریالی آن ۱۳میلیارد و ۱۳۵میلیون و ۱۳۶هزار و ۷۳۲ریال بوده است. بر اساس آمارها صادرات این محصول به کشورهای افغانستان، امارات، انگلستان، آلمان، امارات، عراق، استرالیا، نیوزلند، کویت و لبنان بوده است. در این میان عراق با ۲۴۷ هزار دلار بیشترین واردات و آلمان با یک هزار و ۳۴۰دلار کمترین میزان واردات آبگوشت را دارند.
 
عراق حدود ۷۰هزار و آلمان ۶۷۰کیلوگرم آبگوشت از ایران وارد کرده‌اند. همچنین ارزش حجم از صادرات سیرابی ارزش دلاری ۳۱۳/۴۸۵ و ارزش ریالی ۱۴میلیارد و ۷۲۹میلیون و ۹۸هزار و ۵۹۰ریال را برای کشور به همراه داشته است. سیرابی ایرانی به کشورهای ویتنام، پاکستان و هنگ‌کنگ صادر می‌شود که در این میان ویتنام با رقم ۱۷۹هزار دلار و پاکستان با ۱۲۱هزار دلار بیشترین و هنگ‌کنگ با ۲۱هزار دلار کمترین میزان وارداتر سیرابی داشتند. ویتنام در چهار ماهه منتهی به تیر امسال رقمی بالغ بر پنج میلیارد و ۴۲۸هزار ریال معادل ۱۰۸هزار کیلوگرم سیرابی از ایران وارد کرده است.