در حال حاضر یک تا سه درصد خانم ها سیگار و 30 درصد دانشجویان دختر نیز قلیان مصرف می‌کنند

 

 

مدیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه مهمترین اتفاقی که امروز درکشور شیوع پیدا کرده است، مصرف قلیان در میان بانوان و دختران است، گفت: اگر به عنوان تفریح به این موضوع نگاه شود، سطحی نگری است، گسترش و این شیوع یک برنامه تهاجمی بسیار حساب شده است و رسانه‌ها باید روی این موضوع کار کند.
 
 دکتر محمدرضا مسجدی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت، افزود: در بعضی نقاط تهران، برای مصرف قلیان ۲۰۰ هزار تومان ورودی می‌گیرند، در حال حاضر یک تا سه درصد خانم ها سیگار و ۳۰ درصد دانشجویان دختر نیز قلیان مصرف می‌کنند. قلیان، فقط تفریح نیست. بازرسان یهداشت محیط ۵۰۰ نمونه توتون را امتحان کرده و در آن مواد اروماتیک و شیمیایی مختلف پیدا کرده اند. طی چند سال آینده باید منتظر بروز سرطان در این افراد باشیم.
 
او اضافه کرد: در کشورهایی که زنان سیگار می کشند سرطان ریه شایع تر از پستان است.
 
مدیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، با تاکید براینکه دود سیگار از دود اگزوز موتور نیز آلوده‌تر است، ادامه داد:در تهران بدترین شرایط الودگی از اواخر آذر تا اواسط دی ماه است، سیگار و قلیان در این فصل به طور مضاعف سبب تشدید بیماری‌های تنفسی در گروه‌های حساس می‌شود.
 
مسجدی امکان انتقال سل از کسانی که قلیان را به صورت مشترک مصرف می کنند بالا عنوان کرد و ادامه داد: سالانه ۱۰ میلیارد تومان در کشور برای دخانیات هزینه می‌شود در حالی که باید دو برابر آن توسط دولت خرج بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات شود.
 
او با بیان اینکه غذای ناسالم، فعالیت فیزیکی کم، دخانیات و الکل از عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، مزمن تنفسی، سرطان و دیابت است، ادامه داد: دو سوم مرگ در ایران و جهان به علت ابتلا به این بیماری‌هاست.
 
او گفت: یکی از راه‌های مبارزه با سل، اصلاح غذا و توجه به امنیت غذایی است. در گلستان و سیستان و بلوچستان به همین منظور سبدغذایی برای بیماران مسلول برنامه‌ریزی شده است.
 
دکتر احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه تاکید سواد سلامت روان، پاشنه آشیل این حوزه است،گفت: سواد سلامت روان در عموم مردم باید بالا رود. این موضوع در ایران و تمام دنیا پاشنه آشیل است تازمانی که سواد سلامت روان مردم ارتقا نیابد هر اقدامی که در نظام سلامت انجام شود، آب در هاون کوبیدن است.
 
او ادامه داد: ما برخی باورهای نادرستی درباره بیماری‌ها در عموم جامعه حتی در قشر تحصیلکرده داریم به عنوان مثال این باور وجود دارد که بیمار اسکیزوفرنی باید ازدواج کند تا حالش خوب شود، در حالی که ازدواج برای بیمارانی که استرس شدید دارند استرس‌زاست.
 
حاجبی با بیان اینکه حرف اول در بیماری‌های روانپزشکی، دارودرمانی است، افزود: در بیماری‌هایی که شدت کمتری دارند، درمان‌های غیر دارویی نیز استفاده می شود.
 
مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در خصوص هزینه خدمات سلامت روان در سطح پایه نیز گفت: در سطح پایه که مربوط به حوزه بهداشت است همه اقدامات رایگان انجام می شود در این راستا تا امروز ۸۰۰ کارشناس روانشناس در مراکز جامع سلامت مشغول به کار شده‌اند که ۹۰ درصد آنها کارشناس ارشد هستند که برای این افراد بسته‌های آموزشی و ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی طراحی شده است.
 
او گفت: آموزش‌های اکادمیک در این سطح نظام بهداشتی کفایت نمی کند. عموم مردم جامعه نیاز به اموزش دارند نه روانکاوی. این مداخلات پیشگیری اولیه است، هزینه کمتری دارد و ما نیز به این سمت در حال حرکت هستیم.
 
حاجبی بر ضرورت بیمه شدن خدمات حوزه روانشناختی در بخش خصوصی نیز تاکید کرد و ادامه داد: ویزیت روانپزشک در بخش دولتی با دفترچه محاسبه می شود و هفت خدمت غیر دارویی نیز تعرفه دولتی دارند اما لازم است که سازمان های بیمه گر وارد شوند و خدمات روانشناختی را در مراکز خصوصی پوشش دهند.
 
او در خصوص آمار بیماری‌های حوزه روان در کشور نیز توضیح داد: پیمایشی که در سال ۹۰ انجام شد، هفت سال اطلاعات قابل استناد دارد. ما در حال برنامه ریزی هستیم که اواخر سال ۹۶ آن را تکرار کنیم. در حال حاضر شایع‌ترین اختلال، اختلال افسردگی اساسی است که نرخ شیوع آن ۱۲.۷ در جمعیت ۱۵تا ۶۴ سال است و درزنان بالاتر است. میزان شیوع گروه اختلالات اضطرابی ۱۵.۶ درصد و اعتیاد نیز در همین جمعیت ۲.۱ درصد براورد شده است.
 
مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در خصوص تفاوت میان روانشناس و روانپزشک نیز گفت: روانپزشک، پزشکی است که تخصص خود را بعد از دوره عمومی می‌گذراند اما روانشناس ، علوم روانشناسی می‌خواند و دارو تجویز نمی کند. روانشناسان بالینی نیز می‌تواند در حوزه درمان مشارکت کند. روانپزشک و روانشناس تیمی کار می کنند و تنها کسانی می‌توانند دارو تجویز کنند که دوره طبابت را گذرانده باشند./ایسنا