علی مطهری در نامه ای به آیت الله جنتی در خصوص ابطال آراء مینو خالقی منتخب سوم اصفهان مسائلی را مطرح کرد

 

 

شرق پرس: علی مطهری در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای نگهبان سوال کرد که آیا با چند عکس مشکوک می توان عدم اعتقاد و التزام عملی یک فرد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی را احراز کرد؟

 

بخش هایی از متن نامه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به آیت‌الله احمد جنتی بدین شرح است:

 

در خصوص ابطال آراء منتخب سوم اصفهان فرموده اید: «نظارت استصوابی شورای نگهبان عام و در تمام مراحل است و این اقدام سابقه هم داشته است درباره فردی که بعد از رأی آوردن معلوم شد مدرک تحصیلی اش بی اعتبار است و انتخابات را شورای نگهبان ابطال کرد.» به عرض می رسانم:

 

اولا در موضوع مورد بحث، شورای نگهبان انتخابات اصفهان را ابطال نکرده بلکه بعد از رأی سالم مردم صلاحیت یک منتخب را رد کرده است.

 

ثانیا این که نظارت استصوابی عام و در تمام مراحل انتخابات است که مضمون ماده ۳ قانون انتخابات است، نمی تواند ناقض سایر مواد قانون انتخابات باشد.

 

در تبصره ۳ ماده ۵۲ این قانون تصریح شده است که پس از تسلیم اعتراض داوطلب به شورای نگهبان، این شورا بیست روز پس از اظهار نظر هیئت مرکزی نظارت، نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت وی اعلام خواهد کرد.

 

بنابراین شورای نگهبان پس از تأیید اولیه صلاحیت یک کاندیدا حق تغییر آن را ندارد و اگر در گذشته هم چنین کاری کرده خلاف قانون بوده است/ایلنا