حمله ساعت شش صبح به وقت محلی افغانستان صورت گرفته است.در همین حال بر اساس تازه‌ترین خبرها، یک فرمانده ارشد طالبان کشته شدن ملا اختر منصور رهبر طالبان را تایید کرد.

کشته شدن رهبر طالبان تائید شد

 

 

شرق پرس: به گفته پنتاگون، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خود دستور این حمله را صادر کرده‌است.خبرگزاری‌ فرانسه و رویترز به نقل از مقام‌های دولتی که نامشان فاش نشده می‌گویند او احتمالا کشته شده‌است.فرد دیگری نیز در خودروی حامل ملا منصور در منطقه احمد وال، در پاکستان، حضور داشته که او نیز «کشته شده‌است». در عین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌ دولتی آمریکا می‌گوید «هیچ شهروند غیرنظامی در جریان عملیات کشته نشده‌است».

 

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، در بیانیه رسمی آن وزرات‌خانه می‌گوید منصور «رهبر طالبان بود و فعالانه در برنامه‌ریزی حملات در کابل و سراسر افغانستان، تهدید آن کشور، مردم غیرنظامی و نیروهای امنیتی، و نیز نیروهای ما و شرکای ما در ائتلاف، دست داشته‌است».

 

گزارش‌ها حاکی از آن بوده است که ملا منصور در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به رهبری طالبان برگزیده شد. اعلام رهبری او پس از آن صورت گرفت که طالبان بالاخره اعلام کرد ملا عمر، بنیانگذار و رهبر مشهورش، دو سال پیش از آن مرده بود.پیتر کوک گفته است از زمان اعلام مرگ عمر و رهبری منصور «طالبان در حملات بسیاری که انجام داده، ده‌ها هزار نفر از غیرنظامیان افغان، نیروهای امنیتی آن کشور و پرسنل ما و ائتلاف را کشته است».

 

خبر کشته شدن منصور هنوز رسما تائید نشده و مقام‌ها همچنان در حال بررسی ابعاد حمله هوایی هستند. رویترز می‌گوید حمله اخیر به وضوح تمایل اوباما برای هدف قرار دادن دستگاه رهبری طالبان افغانستان در پاکستان را نشان می‌دهد؛ در زمانی که شورشیان از سال ۲۰۰۱ به این سو، به طوری بی‌سابقه‌ای بخش‌های گسترده‌ای از کشور را در کنترل گرفته‌ یا تحت تهاجم قرار داده‌اند.

 

 

 

یک فرمانده طالبان کشته شدن ملا اختر منصور را تایید کرد

 

به گزارش ایسنا یک رهبر طالبان نزدیک به منصور که خواست نامش فاش نشود، در گفت و گو با رویترز خبر مرگ وی را تکذیب کرد.

 

این فرمانده گفت: ما این اخبار بی‌اساس را شنیده‌ایم، ‌اما این اولین بار نیست که ما این گزارش‌ها را دریافت می‌کنیم. من می‌خواستم فقط این را به شما بگویم که ملا منصور کشته نشده است.

 

در ماه دسامبر برخی رسانه‌ها اعلام کردند که منصور در جریان تیراندازی در منزل یک رهبر دیگر طالبان در نزدیک شهر کویته پاکستان زخمی و احتمالا کشته شده است.

 

حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در آمریکا، عنوان داشت که روابط نیروهای نظامی آمریکا و پاکستان تیره خواهد شد و این مساله آژانس اطلاعاتی پاکستان را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد.

 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پاکستان و افغانستان از این حمله اطلاع داشته‌اند، اما از بیان اینکه آیا آن‌ها پیش از این حمله از آن مطلع شده‌اند یا خیر، ‌خودداری کرد.

 

منطقه احمدوال

یک مقام آمریکایی دیگر که خواست نامش فاش نشود، گفت: در پی این حملات هوایی منصور و یک شبه نظامی دیگر که سوار بر یک وسیله نقلیه در یک مکان دورافتاده در جنوب غربی شهر “احمدوال” بودند، مورد هدف قرار گرفتند.

 

این مقام آمریکایی گفت که نیروهای عملیات ویژه آمریکا از این هواپیماهای بدون سرنشین در ماموریتی که مجوز آن از سوی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا صادر شده بود، استفاده کرده‌اند.

 

وی افزود که این حمله ساعت شش صبح به وقت محلی افغانستان صورت گرفته است.در همین حال بر اساس تازه‌ترین خبرها، یک فرمانده ارشد طالبان کشته شدن ملا اختر منصور را تایید کرد.

 

ملا عبدالرئوف به آسوشیتدپرس گفت منصور در حمله هوایی جمعه شب در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان کشته شده است.