سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی های ایران از روند اجرای برجام و آیا وزیر امور خارجه کری آمادگی دارد به این نگرانی ها پاسخ بگوید گفت: روشن است که ما هم در جریان نگرانی هایی که درباره وضع تخفیف در تحریم ها ابراز شده است قرار گرفته ایم.

 

 

شرق پرس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: نگرانی آمریکا در زمینه فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه، موضوع حقوق بشر و موشک های بالستیک هیچگاه از بین نمی رود.

 

خبرگزاری صداوسیما نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تحویل موشک های اس ۳۰۰ به ایران ممکن است به تحریم این کشور منجر شود.

 

جان کربی درباره دیدار کری با ظریف گفت: موضوع دیدار اجرای برجام است و وزیر امور خارجه از این فرصت استفاده می کند تا درباره مسائل دیگر منطقه از جمله گفتگوهای جاری در ژنو بر سر سوریه تبادل نظر شود.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی های ایران از روند اجرای برجام و آیا وزیر امور خارجه کری آمادگی دارد به این نگرانی ها پاسخ بگوید گفت: روشن است که ما هم در جریان نگرانی هایی که درباره وضع تخفیف در تحریم ها ابراز شده است قرار گرفته ایم.

 

وزیر امور خارجه هم کاملا هوشیار است که چنین بحثی در دستور کار دیدار با ظریف قرار خواهد داشت. از نگاه آنان این موضوع به بحث اجرای برجام مربوط می شود و او آمادگی دارد که در این باره بحث کند.

 

خبرنگاری درباره نامه نگاری استفان مال، یکی از مسئولان ارشد وزارت امور خارجه آمریکا با فرمانداران ایالت های مختلف این کشور پرسید و افزود در این نامه ها از فرمانداران خواسته شده است اگر تحریم هایی ضد ایران دارند آنها را لغو کنند. جان کربی در پاسخ گفت: هدف از نوشتن نامه ها چنین چیزی نبوده است. این نامه ها به همه ۵۰ ایالت آمریکا و مسئولان محلی فرستاده شده و در آنها توضیح داده ایم که اجرای برجام چگونه خواهد بود. همچنین تلاش شده است به آنان کمک کنیم از تغییری که در سیاست آمریکا در قبال ایران پس از اجرای برجام اتفاق افتاده آگاه شوند. این نامه ها صرفا برای اطلاع رسانی ارسال شده است.

 

کربی در پاسخ به اصرار خبرنگار درباره ماهیت این نامه ها تاکید کرد: در این نامه ها مقام های محلی را تشویق نکرده ایم تغییرات احتمالی را که در سطح ملی در قانون تحریم ها ضد ایران ایجاد شده در سطح محلی اعمال کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر به نفوذ ایران بر دولت سوریه اشاره کرد و افزود: ما می خواهیم ایران از این نفوذ در جهتی سازنده برای آسان سازی فرآیند سیاسی در این کشور استفاده کند.

 

وی دوباره ادعاهای خود را ضد ایران تکرار کرد و گفت: نگرانی آمریکا در زمینه فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه ، موضوع حقوق بشر و موشک های بالستیک هیچگاه از بین نمی رود و همچون گذشته وزیر امور خارجه این نگرانی ها را با وزیر امور خارجه ظریف در میان خواهد گذاشت.

 

کربی به تحویل سامانه دفاع موشکی اس – ۳۰۰ به ایران از سوی روسیه نیز اشاره و تاکید کرد آمریکا سال هاست به فروش چنین فناوری های پیچیده ای به ایران معترض است.

 

وی افزود: وزیر امور خارجه در دیدار شخصی با لاوروف نیز این موضوع را مطرح کرده است. درباره اینکه تصمیمی برای وضع تحریم ضد ایران در دستور کار باشد هیچ اطلاعی ندارم.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم چنین ادعا کرد: تحویل اس -۳۰۰ ممکن است به تحریم ایران ختم شود.