معاون اجتماعی بهزیستی درباره آگهی خرید و فروش نوزاد گفت: اینگونه آگهی ها، غیرقانونی است و در صورت گزارش و اطلاع، حتما آن را مورد پیگرد قانونی قرار می دهیم.

 

خرید و فروش کودکان بین معتادان و سوء استفاده کنندگان به خودی خود داستان پرغصه ای است اما این پدیده، آنجا دردناک تر می شود که عده ای بی محابا در سایت ها و فضاهای مجازی، نوزاد را همانند یک کالا در معرض تبلیغ خرید و فروش قرار می دهند.
 
 یکی از سایت های خرید و فروش کالا (نام این سایت در ایرنا محفوظ است) که اتفاقا به دلیل درخواست های زیاد ، طرفداران زیادی بین کاربران فضای مجازی پیدا کرده است، در یک اقدام ناباورانه، لینکی با عنوان سرپرستی ایجاد کرده و آگهی های خرید نوزاد را در آن قرار می دهد.
 
در یکی از این آگهی ها آمده است که «زوج جوانی هستیم که همسرم نمی تواند باردار شود، بهزیستی هم رفتیم اما شرایطش سخته، یک نوزاد چند روزه دختر و سالم می خواهیم و اگر هم کسی هست که نوزادش چند ماه دیگر متولد می شود و نمی تواند از فرزندش نگهداری کنه، بهتره، مطمئن باشید مثل بچه خودمون ازش مراقبت می کنیم، در بهترین شرایط، هردومون کارمندیم، شهرستان هستیم.»
 
و بعد شماره موبایلی و آدرس ایمیلی در کنار اینگونه آگهی ها درج شده تا قبح خرید و فروش نوزاد در جامعه شکسته شود و هر کسی به هر بهانه ای بتواند نوزاد را همانند یک کالا بخرد.
بسیار دردناک است که این آگهی ها منجر شود به ایجاد بازار سیاه خرید و فروش کودک و اینکه دلالانی پیدا شوند که در این بین کاسبی کنند.
 
بنابراین به نظر می رسد سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه هرچه زودتر باید تدابیری برای این امر بیندیشند.
 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این باره به  ایرنا می گوید: اینگونه آگهی ها، غیرقانونی است و در صورت گزارش و اطلاع، حتما آن را مورد پیگرد قانونی قرار می دهیم.
حبیب الله مسعودی فرید تاکید می کند:‌خرید و فروش کودک جرم است ؛ این مساله هم در قانون آمده و هم در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان -که اکنون در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی است- مطرح شده است.
 
وی تاکید می کند: حتی پدر و مادر کودک حق خرید و فروش کودک را ندارد؛ برخی از پدر و مادران چنین کودکانی ادعا می کنند که کودک را پیدا کرده اند در صورتی که در اینگونه موارد باید در حداقل زمان ممکن، گم شدن کودک را به مراجع انتظامی و قضایی اطلاع دهند.
وی ادامه داد: به فرزندخواندگی گرفتن چنین کودکانی در آینده نیز مشکلاتی درپی دارد و بطورمثال این کودکان به دلیل نداشتن اسناد هویتی در ثبت نام برای مدرسه به مشکل برمی خورند.
 
مسعودی فرید تصریح کرد: آگهی دادن برای خرید کودک، قاچاق کودک را تشدید می کند و هر موردی را که مطلع شویم به سرعت پیگیری می کنیم./ایرنا