البرادعی گفت : حمله به عراق اعتراضات گسترده ای در جهان داشت که باعث شد فشاری علیه آمریکا ایجاد شود. این موضوع باعث شد آمریکا به ایران حمله نکند

البرادعی: حمله آمریکا به عراق, طرح هسته ای ایران را امن کرد

 
البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای تفصیلی درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته ای ایران و جنگ عراق اظهار نظر کرد.
 
 
خلاصه اظهارات محمد البرادعی مصری در مصاحبه با شبکه “تلویزیونی العربی” را در ادامه بخوانید:
 
 
– حمله آمریکا به عراق, طرح هسته ای ایران را امن کرد.
 
– اشغال عراق واکنش زیاد و اعتراضات گسترده ای در جهان داشت که باعث شد فشاری علیه آمریکا ایجاد شود. این موضوع باعث شد آمریکا به ایران حمله نکند به رغم اینکه ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می داد.
 
– برنامه هسته ای ایران می توانست ۱۰ سال قبل تمام شود اما احمق بازی غربی ها باعث شد ایرانی ها هم اکنون برنامه هسته ای داشته باشند.
 
– ترس و نگرانی از ایران نباید در قالب مسئله سنی – شیعه مطرح شود اما ترس و نگرانی باید از گسترش نفوذ و سیطره اش بر منطقه باید اعلام شود. ایران به دنبال آن بود که مانند کره و برزیل، توانایی ساخت بمب اتمی داشته باشد نه اینکه ساخت بمب، کار بکنند.
 
– موضع کشورهای عربی درباره جنگ علیه عراق، موضع خجالت آوری بود. موضع کشورهای عربی، تماشاچی بود.
 
– تیم های آژانس بین المللی انرژی اتمی در عراق سلاح کشتار جمعی کشف نکرد.
 
– عراق در سال ۱۹۹۱ دارای برنامه پیشرفته غنی سازی اورانیوم بود. یعنی اگر وارد کویت نمی شد در مدت ۲ یا ۳ سال، به بمب اتمی می رسید.
 
– برای جلوگیری از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، با حسنی مبارک رئیس جمهوری و عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر تماس گرفتم.
 
– تصمیم جنگ ۲۰۰۳ آمریکا علیه عراق قبل از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از سوی غربی ها گرفته شده بود.